خبرگزاری کار ایران

در بخش عربی جایزه ادبی شهید آوینی؛

227 پژوهش‌ سیاسی بررسی می‌شود

کد خبر : ۹۰۸۴۴

ادبیات پژوهش‌های سیاسی با ۲۲۷ اثر بیشترین آمار آثار ارسالی جشنواره شهید آوینی را به خود اختصاص داده است.

ایلنا: دبیر اجرایی بخش بین‌الملل دومین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت(جایزه ادبی شهید آوینی) از بررسی آثار بخش عربی در گروه‌های همچون ادبیات مستند، ادبیات داستانی، ادبیات پژوهشی‌های سیاسی خبر داد. ادبیات پژوهش‌های سیاسی با ۲۲۷ اثر بیشترین آمار آثار ارسالی جشنواره را به خود اختصاص داده است

امیرشهریار امینیان، دبیر اجرایی بخش بین الملل جایزه ادبی شهید آوینی درباره بررسی آثار ارسالی به زبان عربی این جایزه ادبی گفت: در بخش شعر در مجموع ۴۴ اثر مورد بررسی قرار گرفت و ۱۰ اثر به مرحله اول داوری راه یافت.

وی ادامه داد: در بخش ادبیات مستند نیز پس از بررسی ۲۷ اثر ۹ عنوان کتاب به مرحله اول داوری راه یافتند. اکنون کار‌شناسان بررسی ۲۲۷ اثر در بخش ادبیات پژوهش سیاسی را انجام می‌دهند که نتیجه آثار راه یافته به مرحله نخست داوری این گروه تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

امینیان با اشاره به اینکه ادبیات پژوهشی سیاسی از حجم بالای در مقایسه با دیگر گروه‌ها دارد، توضیح داد: هیات انتخاب تنها آثاری که با ادبیات مقاومت در ارتباط‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد ولی وارد جزئیات نمی‌شود.

وی بیشترین کتاب‌های ارسالی به جشنواره با موضوع مقاومت را ویژه کشور‌های فلسطین و لبنان عنوان کرد و گفت: در این دو کشور آثار بیشتری به نگارش در آمده‌اند و پس از آن نیز کشور‌های عراق، اردن، عربستان، بحرین و افغانستان هم وارد تحقیق و تالیف کتاب با موضوع مقاومت شده‌اند.

امینیان کشور مصر را یکی دیگر از کشورهای پیشگام در عرصه تولید آثار پژوهشی با موضوع مقاومت عنوان کرد و افزود: ادبیات مقاومت باتوجه به خیزش‌های اسلامی منطقه روندی رو به رشد دارد اما نمی‌توانیم بگوییم نحله فکری و پژوهشی‌های سیاسی با توجه به خیزش‌های منطقه به کدام سو می‌رود.

وی ادامه داد: شناخت نوع نگرش و نحله فکری افراد در خیزش‌های کشورهای عربی نیاز به زمان بیشتری دارد این آثار باید در فضای اجتماعی و دانشگاهی مطالعه و طبقه بندی شوند تا کم و کیف جریان‌ها و غلبه جریان یا گروه‌ها بر یکدیگر مشخص شود اما به صورت کلی در جوامع اسلامی جریان‌های اسلام گرا بر جریان لیبرال غلبه دارد.

مکان اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) همانند دوره گذشته در تهران برگزار می‌شود. برگزیدگان این جشنواره مهر ماه امسال معرفی خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز