خبرگزاری کار ایران

سیدمحمد خاتمی:

امیدواریم دکتر روحانی به وضعیت شعرا توجه بیشتری کند

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۳۱

فاجعه این است که در گذشته بمانیم؛ باید به آینده فکر کرد، آینده ایران آینده سربلندی کشور، امنیت کشور و پیشرفت کشور و این میسر نمی‌شود مگر اینکه همه با هم و در کنار هم باشیم.

ایلنا: شب گذشته(30 تیرماه) حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی مهمان یکی از مجموعه نشست‌های «شهر آرامش» در انجمن شاعران ایران بود.

به گزارش ایلنا، این نشست که همراه با شعرخوانی، آوازخوانی و نوازندگی اساتید و چهره‌های شعر و موسیقی ایران بود، رییس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به درخواست حاضران سخنانی کوتاه ایراد کرد.

خاتمی در ابتدای سخن با بیان اینکه «این روزها کمی فضا بازتر است و ظاهرا احساس می‌کنیم همه چیز بهتر و راحتتر از قبل شده است»، گفت: در این شب‌های عزیز پناه می‌بریم به خدای بزرگ و از او می‌خواهیم که این فضا بازتر بشود.

وی افزود: درصورت بروز این اتفاق مبارک بسیاری از کدورت‌هایی که در گذشته بوده از بین برود و یا کمتر شود و دلها به هم پیوند بیشتری بخورد به سوی آینده نگاه کنیم. البته هیچ وقت گذشته را نمی‌شود فراموش کرد ولی فاجعه این است که در گذشته بمانیم؛ باید به آینده فکر کرد، آینده ایران آینده سربلندی کشور، امنیت کشور و پیشرفت کشور و این میسر نمی‌شود مگر اینکه همه با هم و در کنار هم باشیم.

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: گام اول برای رسیدن به این مهم این است که بر سوء تفاهم‌ها، سوء ظن‌ها و حتی احساس‌هایی که از رفتارهای نادرست بوده از طرف هر کس که بوده بتوانیم غلبه پیدا کنیم و به سوی آینده‌ای بهتر حرکت کنیم و این امید تا حدودی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه «البته نباید در این زمینه‌ها افراطی نگاه کرد»، ادامه داد: باتوجه به این امور انشالله با تفاهم و همبستگی بیشتر به سوی آینده‌ای بهتر حرکت کنیم و این دعای ماست در این شب‌های عزیز.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی جایگاه و مفهوم «کلمه» پرداخت و گفت: در این خصوص بحث‌های فراوانی شده، بخصوص در دنیای امروز از جمله این تعبیری که گفته می شود زبان خانه وجود است البته تعبیرهای مختلفی در این زمینه هست حالا صرف نظر از اینکه قدیمی‌ترین تعریف در مورد انسان، حیوان ناطق هست و نطق و سخن گفتن و کلمه و کلام فصل وجودی انسان هست و می‌دانیم وجود هم به آن صورت و فصل تحقق پیدا می‌کند "کلمه" جایگاه بسیار مهمی دارد.

وی ادامه داد: حداقل این است اگر انسان مجموعه اندیشه‌ها، نیازها،عاطفه‌ها،عشق‌ها، دردها، درک‌ها و تمام آن چیزی که مجموعه زندگی انسان را می‌سازد باشد و یا اینها تجلیات وجود انسان باشند مظهر وجود، کلمه است. البته غیر از کلمه هم انسان می‌تواند وجود خودش را ابراز بکند ولی کلمه بهتر از همه اینها می‌تواند این وجود را تجلی ببخشد ظاهر بشود منتشر بشود وجود بر روی عالم یا لااقل در ارتباطی که بین وجود ها هست "کلمه" بهترین رابطه است برای اتصال این وجودها به یکدیگر و انتقال آثار وجودی انسان به وجود انسانی دیگر.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد: اگر کلمه جان زندگی است یا خود وجود است، کمال "کلمه" در "شعر" است. آنجا که منطق واقعا عاجز می‌ماند و زبان ازبیان حقایق درمی‌ماند شعر به مدد انسان می‌آید و آنچه ناگفتنی است در ضمن شعر گفته می‌شود.

سید محمد خاتمی تصریح کرد: اگر کلمه و سخن روح و جان و وجود و مجرای آدمی است کمال کلمه در شعر است و به همین دلیل شاعران جایگاه بلندی در عرصه حیات تاریخی و فرهنگی جوامع داشته‌اند و دارند و ما هم افتخار می‌کنیم به وجود انجمن شاعران ایران که مجمعی از فرهیختگان بزرگوار است و یاد می‌کنیم از عزیزانی که در میان ما نیستند.

وی با ابراز خرسندی از حضور در سلسله نشست‌های «شهر آرامش»، اظهار داشت: واقعا ما نیاز به آرامش داریم، آرامش بی‌دردی نیست آرامش در عین حالیکه درد است یک نوع رضایت و خشنودی است از زندگی و آن هم در صورتی است که امید به تغییر وضعیت ناگوار باشد.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: این تاسف بار است که انجمن شاعران که میراث دار کلام و کلمه در جامعه ماست باید در این محیط تنگ و کوچک باشد که این هم از بزرگواری و سعه صدر شماست، باید بزرگ‌ترین، گشاده‌ترین و فراخ ترین مکان‌ها در خدمت شاعران قرار بگیرد.انشالله جناب آقای دکتر روحانی این کار را خواهند کرد.

وی در پایان با ابراز خشنودی مجدد از حضور در این جمع خاطر نشان کرد: کاش مجال داشتم و همه شب‌ها در خدمت شما دوستان بودم گرچه گاه گاهی در خدمت استادان لحظاتی را بهره‌مند می‌شویم. از مطالب جناب آقای جعفریان همیشه استفاده کردیم جناب آقای خسروی هم که انصافا سنگ تمام گذاشتند و از مطالب دیگر آقایان و خانم‌ها استفاده کردیم.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خسروی، حجت الاسلام و المسلمین رسول رسول جعفریان، ساعد باقری، سهیل محمودی، مصطفی رحماندوست، افشین علاء، حسین جنتی، فاطمه سالاروند، خانواده مرحوم قیصر امین‌پور و جمعی از چهره‌های اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز