خبرگزاری کار ایران

زهرا مشتاق:

نگاه به زندگی راویان جنگ را باید واقع گرایانه نقل کرد

کد خبر : ۹۱۷۸۱

در نگارش و روایت حوادث هشت سال دفاع مقدس باید واقع بین بود. زیرا قرار نیست نسل‌ها به عقب برگردند و مانند ۳۰ سال گذشته یا دوره جنگ زندگی کنند. برای ما همین قدر کافی است که دیوار بی‌اعتمادی میان نسل امروز و نسل جنگ کوتاه شود.

ایلنا: زهرا مشتاق، که نگارش کتاب از شهید عبدالحمید قاضی میر سعید به روایت همسرش را در دست تالیف دارد، گفت: در نگارش کتاب‌هایم به دنبال الگو پروری نیستم. بلکه معتقدم در آن دوره اتفاق‌های مهمی رخ داد که امروز باید درباره آن حرف زد. در این مسیر باید از نقاط مثبت و شکست‌ها سخن گفت و نگاهی واقع بینانه به جنگ داشت. به درستی و بی‌طرفانه آن را نقد کرد. زیرا طی کردن درست این مسیر آینه دار راه آینده است و نگارش کتاب قاضی میر سعید هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از روایت فتح، این نویسنده درباره جدید‌ترین کتاب خود گفت: در حال نوشتن کتابی درباره دکتر عبدالحمیدقاضی میرسعید هستم. ماجرای کتاب قصه عاشقانه زندگی مشترک مهرناز قاضی و همسرش شهید قاضی میر سعید است.

وی ادامه داد: عشق یکی از محوریت‌های پر رنگ کتاب است که رفتن حمید را بزرگ می‌کند. قصه حمید و مهرناز، در این کتاب آیینه زندگی تمام افرادی است که در طول دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از آنچه دوست داشتند گذشتند.

مشتاق در توضیح و روند تحقیقات این اثر گفت: حدود ۱۰ سال پیش مجموعه روایت فتح، به سفارش «بسیج جامعه پزشکی» کار پژوهشی مفصلی را درباره شهدای پزشک و پیراپزشک در سراسر کشور انجام داد. در این پژوهش کار تحقیق شهیدان «دکتر مهدی کرباسی» و «دکتر عبدالحمید قاضی میر سعید به من واگذار شد. این دو شهید با هم دوست بودند و در یک دانشکده درس می‌خواندند و به واسطه این دوستی همسران آن‌ها نیز با هم آشنا و سپس دوست شدند.
وی ادامه داد: شهیدان کرباسی و قاضی می‌رسعید زمانی که در اورژانس مشغول مداوای مجروحان بودند به شهادت رسیدند و در بیست و ششم بهمن ماه سال ۱۳۶۴ از بیمارستان نجمیه تهران تشییع و در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شدند.

این نویسنده ادامه داد: ارتباط و دوستی هنوز بین خانواده‌های این دو شهید وجود دارد. زمانی که کتاب شهید کرباسی با عنوان» دلی که جا ماند «را نوشتم مهرناز قاضی متن و نوع روایت را پسندید و پس از آن قرار شد کتاب شهید قاضی می‌رسعید را در مجموعه نیمه پنهان ماه روایت فتح به نگارش درآورم.

مشتاق درباره نوع روایت خاطرات این اثر گفت: قصه از زبان مهرناز قاضی بازگو می‌شود. اما در بخش‌های از کتاب حمید راوی است و از نگاه او زندگی مهرناز روایت خواهد شد و در کنار آن از نگاه هر دوی آن‌ها جنگ جنگ، دوری، عشق و جدایی بازگو می‌شود.

این نویسنده درباره بازنگری در منابع تحقیقی گفت: کار تحقیق کتاب را خودم انجام داده بودم و هر آنچه برایم مهم بود در‌‌ همان تحقیق گردآوری شد و تنها همسر شهید تعدادی عکس خانوادگی، دست خط و نامه‌های همسرش را در اختیارم گذاشت.

وی درباره نکات برجسته در زندگی شهید قاضی گفت: زندگی آدم‌ها را نمی‌توان بدون توجه به مقطع تاریخی که در آن زیسته‌اند بررسی کرد. منش مردان رزمنده و زنانی که پا به پای آن‌ها ماندند پس از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران برای ما موجب کنجکاوی و تحسین است.

مشتاق ادامه داد: اگر مخاطب در این نوع کتاب‌ها با ساده زیستی زندگی شهدا روبه روست به دلیل رویداد انقلاب ایران است زیرا در آن مقطع زمانی دوستی و الفت در بین مردم بسیار بود و بیشتر افراد و ساده و بی‌تکلف زندگی می‌کردند و از اشراف گرایی گریزان بودند.

وی افزود: در واقع زندگی افرادی که به جنگ می‌رفتند دارای المان‌های مشترک بسیار است سادگی، روحیه ایثار و از خودگذشتگی در زندگی تمام این افراد نشات گرفته از فضای انقلاب است.

مشتاق در پاسخ به این سوال در این کتاب‌ها به دنبال الگوسازی برای نسل امروز هستید، گفت: نباید در این حوزه دچار شعار و کلیشه شد در این ماجرا ما تنها وقایع را روایت می‌کنیم. شنیده شدن و خوانده شدن این قصه‌ها کافی است. قرار نیست کار عجیبی بکنیم. شاید تلنگری به اندازه یک لحظه باشد. مانند آنکه در خیابانی شلوغ و پرترافیک کسی آرام به پشت شما می‌زند تا به سمت دیگر خیابان نگاه کنید. گوشه‌ای دیگر اتفاقی در جریان است. این دیگر به خودتان بستگی دارد که آن اتفاق را بخواهید از نزدیک دنبال کنید یا رو برگردانید و سراغ کار دیگری بروید.

وی ادامه داد: در نگارش و روایت حوادث هشت سال دفاع مقدس باید واقع بین بود. زیرا قرار نیست نسل‌ها به عقب برگردند و مانند ۳۰ سال گذشته یا دوره جنگ زندگی کنند. برای ما همین قدر کافی است که دیوار بی‌اعتمادی میان نسل امروز و نسل جنگ کوتاه شود.

مشتاق در ادامه جنگ را نفرت انگیز و عقب مانده‌ترین رفتار بشری دانست و گفت: در نگارش کتاب‌هایم به دنبال الگو پروری نیستم. بلکه معتقدم در آن دوره اتفاق‌های مهمی رخ داد که امروز باید درباره آن حرف زد. در این مسیر باید از نقاط مثبت و شکست‌ها سخن گفت و نگاهی واقع بینانه به جنگ داشت. به درستی و بی‌طرفانه آن را نقد کرد. زیرا طی کردن درست این مسیر آینه دار راه آینده است و نگارش کتاب قاضی میر سعید هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی در پایان گفت: اکنون در حال نگارش این اثرم و کتاب را تا پایان تابستان به انتشارات روایت فتح تحویل خواهم داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز