خبرگزاری کار ایران

در ادامه‌ی مشکلات مالی تعاونی ناشران و کتابفروشان:

شایعه فروش ساختمان اتحادیه ناشران تکذیب شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۷۴

تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران همچنان پیگیر پرونده‌ی واردات کاغذ و تعهدات انجام نشده‌ی شرکت طرف حساب‌شان است. مدیرعامل این تعاونی؛ شایعه فروش ساختمان اتحادیه ناشران را کذب محض دانست.

ایلنا: ماجرای واردات کاغذ ازسوی تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران و محقق نشدن تعهدات شرکت رابطی که متعهد شده بود مذاکرات معامله با شرکت و کارخانه‌جات تولید کاغذ در خارج از کشور را انجام دهد، خسارت چشمگیری را به بدنه‌ی نشر خصوصی وارد کرده است.

محمدمهدی داودی‌پور(مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران) در پاسخ به خبرنگار ایلنا، درمورد آخرین اخبار مربوط به محموله‌ی کاغذ گفت: هنوز در مقابل مبلغی که تعاونی واریز کرده، شرکت طرف حساب اقدامی نکرده و درصدد تحقق بخشیدن به تعهداتش بر نیامده است.

وی ضمن بیان این مطلب که همچنان پیگیری مذاکرات هستیم، ادامه داد: ما همچنان به دنبال این هستیم که مساله با کدخدامنشی و مصالحه حل شود. اما اگر دست آخر این اتفاق نیافتاد، چاره‌ای به جز اقدام قانونی و به اجرا گذاشتن چک ضمانت نخواهیم‌ داشت.

شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران گفت: ما پرونده‌ی این مساله را به صورت تمام و کمال در تاریخ 19 خردادماه، طی نشستی خبری در اختیار مطبوعات و رسانه‌ها قرار دادیم اما متاسفانه تفسیرهای مختلفی از واقعیت را منتشر کردند که این برای ما تعجب آور بود. تنها مطلب دقیقی که در این‌باره در مطبوعات به چاپ رسید، مقاله‌ای بود که آقای فرید مرادی نوشت و جزئیات ماجرا را باز کرد که امیدواریم گوش شنوایی این مباحث را شنیده باشد.

داودی‌پور در پاسخ به این سوال که «آیا شایعه‌ی فروش ساختمان اتحادیه برای ادای تعهدات به سهامداران و ناشران، صحت دارد یا خیر؟»، افزود: باید دلیل شایع کردن این خبر را از خود شایعه‌پراکنان بپرسید. من تا به امروز چنین خبری را در اتحادیه نشنیده‌ام.

لازم به ذکر است مطابق با قرارداد مذکور، شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان برای واردات بخشی از محموله‌ی کاغذ مصرفی صنعت نشر، مبلغ چشمگیری(14 میلیارد تومان) که از تجمیع سرمایه‌ی اعضای این اتحادیه حاصل شده بود، پرداخته است اما هیچ محموله‌ای تا به امروز ذیل این قرارداد، وارد کشور نشده است.

موقعیتی که امروز اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و شرکت تعاونی دچار آن شده، و تعهدات مالی که در چنین شرایطی به اعضای خود پیدا کرده، یادآور تعهدات مالی شرکت پکا است که چند سال قبل به دلیل محقق نشدن اهداف اقتصادی این شرکت خصوصی، اعلام ورشکستگی کرده و ساختمان پکا برای پرداخت قرض و بدهی‌ها، فروخته شد. لذا به جهت این یادآوری، دوباره سراغی گرفتیم از وضعیت پکا.

مسعود پایدار؛ مدیرعامل اسبق شرکت پکا درمورد وضعیت نهایی این شرکت به خبرنگار ایلنا گفت: همانطور که می‌دانید ملک تحت اختیار شرکت، توسط وام تهیه شده بود و توجیه‌اقتصادی نداشتن فعالیت‌های این شرکت باعث شد اقساط مربوطه معوق بماند و ادامه پیدا کردن این وضعیت به این نتیجه ختم شد که با فروش ملک، تعهدات شرکت نسبت به اعضا و سهامداران ادا شود.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا انتقال تابلوی معروف پکا به ساختمان یوسف‌آباد، به معنای آغاز به کار کردن احتمالی پکا در آن ساختمان است؟» ادامه داد: بعد از فروش ملک، تابلو به ساختمان واقع در خیابان یوسف آباد انتقال پیدا کرد. از آن زمان به بعد، در این ساختمان اسناد و مدارک مربوط به پکا نگهداری شده و دفتری دایر است.

پایدار گفت: درحال حاضر پکا منحل نشده است، اما متوقف است. من از تصمیم مسوولان نیستم ولی شاید یک زمانی به این اجماع برسند که پکا دوباره احیا شود و فعالیت پخش کتاب را شروع کند.

اما در مقابل اظهارات مسعود پایدار، مسعود کاذری و محمدتقی عرفان‌پور پاسخ‌های متفاوتی در این‌باره ارائه کردند. بنا به گفته‌ی این دو نفر، پکا در سال گذشته، به طور کلی اعلام انحلال کرده و امکان فعال شدن دوباره‌ی آن وجود ندارد. به نظر آن‌ها کار این شرکت خصوصی به اتمام رسیده و حتی پیگیری خبری درمورد آن نیز بی‌فایده است. ضمنا می‌گویند که ساختمان یوسف‌آباد، هیچ ارتباطی به شرکت پکا ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز