خبرگزاری کار ایران

مجله جهان کتاب منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۵۳

جهان کتاب با نوشته‌هایی از پرویز دوائی، علی صلح‌جو، کاوه بیات، مجید رهبانی، زهره روحی، فرزاد رحمتی جناسوند، محمدرحیم اخوت، امین فقری، فرزاد مروجی، حمید نامجو، پرتو شریعتمداری، زری نعیمی و فرخ امیرفریار منتشر شد.

ایلنا: مجله جهان‌کتاب ویژه خرداد و مرداد ۱۳۹۲ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این شماره با نوشته‌ای از پرویز دوائی، با عنوان «در یک جمع دموکرات...» آغاز می‌شود. مقالة «زبان معیار در ویرایش» نوشتة علی صلح‌جو، بررسی‌ای است دربارة زبان معیار و اصطلاح اخیرا رواج یافتة «نثر معیار» و تلقی نادرست برخی از ویراستاران از این دو. مقالة «دیاسپورا، کتاب، مهاجرت» که بازچاپ نوشته‌ای از روبرت صافاریان است، از موضوع نشر به زبان ارمنی فرا‌تر رفته، مسائلی را مطرح می‌سازد که به طور کلی دامنگیر کتاب و نشر در جهان امروز است؛ از آن جمله است مسئلة آیندة نشر کاغذی و تداوم حیات آن در ایران و جهان.

در بخش معرفی و نقد کتاب‌ها، ازجمله این عناوین مورد بررسی قرار گرفته‌اند: سیمای احمد شاه قاجار اثر زنده‌یاد دکتر محمدجواد شیخ‌الاسلامی/ از کاوه بیات؛ جنبش دانشجویی: کنفدراسیون دانشجویان ایرانی (اتحادیة ملّی) نوشتة حمید شوکت/ از مجید رهبانی؛ حیات ذهنی اثر هانا آرنت / از زهره روحی؛ نیکوکاران نابکار: افسانة تجارت خارجی آزاد و تاریخچة پنهان سرمایه‌داری نوشتة هاجون چنگ (استاد کره‌ای‌تبار اقتصاد در کیمبریج و مشاور پیشین سازمان ملل متحد و بانک جهانی) / از فرزاد رحمتی جناسوند؛ داستان من نوشتة جمشید طاهری/ از محمدرحیم اخوّت؛ در چهرة غروب (دفتری از سروده‌های منصور اوجی) / به قلم امین فقیری؛ حافظ معنوی (غزلیات حافظ شیرازی به روایت دکتر ابراهیم دینانی) / از قربانعلی ابراهیمی؛ عشق و شباب و رندی؛ جستار‌ها، یادداشت‌ها، نقد‌ها و نظر‌ها دربارة ادبیات فارسی و فرهنگ ایران (مجموعه‌ای از مقالات مهران افشاری) / از فرزاد مروّجی؛ خداحافظ برلین نوشتة کریستوفر آیشروود/ از حمید نامجو.

مقالة «آرتور کوستلر و ظلمت در نیمروز» از رمون آرون (به مناسبت انتشار ترجمة تازة مژده دقیقی از کتاب ظلمت در نیمروز)؛ «در صندوق پست آقای نویسنده» (در معرفی کتاب مارک تواین عزیز: نامه‌هایی از خوانندگانش) با ترجمة پرتو شریعتمداری از دیگر مطالب این شماره است.

زری نعیمی در صفحة خود، «هزار و یک داستان»، این بار به بررسی ۷ کتاب از ادبیات معاصر ایران پرداخته است؛ از جمله: اینجا نرسیده به پل؟ / آنیتا یارمحمدی، بی‌مترسک/ علی غبیشاوی، پشت شیشه‌های مات/ حسین مقدس؛ جمجمه‌ات را قرض بده برادر/ مرتضی کربلایی‌لو؛ کابوس‌های فرامدرن/ رضا کاظمی؛ یک روز ارس گردم/ فاطمه باباخانی.

در این شماره، در صفحة «شعرهای زمانه» که به بررسی دفترهای شعر معاصر اختصاص دارد، فریاد ناصری کتاب را نقد و بررسی کرده است: اتاق پرو/ مهدی اشرفی، از چشم‌هایش نمی‌گفتیم/ محسن عمادی، خونمردگی/ علیرضا آدینه.

معرفی کوتاه چند کتاب، یادی از درگذشتگان (دکتر عباس حرّی و بهمن سرکاراتی)، و دو بخش‌ ثابت مجله، «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار و صفحة طنز «کافه کلّه‌قند» از فاضل ترکمن در ادامه می‌آید.

پایان بخش این شمارة جهان کتاب، بخش ویژة ادبیات کودک و نوجوان است شاملِ «اخبار ادبیات کودک و نوجوان» به قلم حامد بنکدار؛ نقد و بررسی اولین باران آبان سرودة فریدون سراج/ از عباس تربُن؛ نقد و بررسی مجموعه داستان‌های قصه‌های دبستانی برای دخترها/ از مارال کوهی؛ بررسی کتاب طولانی‌ترین آواز نهنگ نوشتة ژاکلین ویلسون با ترجمة نسرین وکیلی/ از شیدا کاشی؛ بررسی مجموعه کتاب‌های پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی‌پایان (دبیر مجموعه: حسین شیخ‌الاسلامی) / به قلم فرشته سلیمانی.

جهان کتاب در ۶۴ صفحه با قیمت ۵۰۰۰ تومان عرضه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز