خبرگزاری کار ایران

دو کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۴۴

حسین اردستانی: هر کدام از این کتاب‌ها با کمترین حذف و سانسور منتشر شده‌اند و تنها بخش‌های محرمانه آن‌ها حذف شده‌اند.

ایلنا: آیین رونمایی از دو کتاب «راویان صحنه جنگ: شهید محمدرضا ملکی» و «گزارش‌های روزانه صحنه نبرد: لشکر 17 علی‌‌بن ابیطالب در عملیات بدر»، ظهر امروز (22 مرداد ماه) با حضور سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی، جانشین نیروی زمینی سپاه و جمعی از نویسندگان ومحققان، در سالن اجتماعات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ حسین اردستانی، مسئول مرکز اسناد وتحقیقات دفاع‌مقدس در آغاز این مراسم گفت: دفاع‌مقدس، یک سرمایه و الگوی هویتی جدید برای ملت ایران بود و هویت تاریخی ما را ساخت. چنین تجربه‌ای در طول تاریخ معاصر، یعنی از دوران صفویه تا سقوط حکومت پهلوی سابقه نداشته است.

وی با معرفی راویان جنگ سپاه گفت: راویان، تاریخ‌نگاران جنگ بودند و از رده قرارگاه اصلی تا یگان‌های عملیاتی، پا به پای فرماندهان حرکت می‌کردند و لحظه به لحظه جنگ را به ثبت می‌رساندند. راویان به اندازه فرماندهان، بر جنگ مسلط بودند. چون همه جا در کنار آن‌ها حضور داشتند.

مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس در ادامه، با اشاره به نقش راویان جنگ در ثبت تاریخ دفاع‌مقدس خاطرنشان کرد: کتاب «لشکر 17 علی‌بن ابیطالب در عملیات بدر» به دلیل شهادت حسین الله‌داد، راوی این لشکر منتشر شد وگرنه دفترچه‌های راوی مهم‌تر از این در مرکز وجود دارند که در آینده منتشر خواهند شد.

اردستانی در پایان سخنانش تصریح کرد: هر کدام از این کتاب‌ها با کمترین حذف و سانسور منتشر شده‌اند و تنها بخش‌های محرمانه آن‌ها حذف شده‌اند.

سپس یحیی نیازی، مدیر گروه بررسی‌های جامعه‌ محور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌‌مقدس گفت: مجموعه راویان، در اولین ماه‌های دفاع‌‌مقدس با ابتکار مسئولان وقت شکل گرفت. شاید آن زمان کسی ارزش این کار راویان را نمی‌دانست اما به مرور زمان این آثار جمع آوری شد و جایگاه خودش را نشان داد.

وی افزود: گروه بررسی‌های جامعه‌ محور به دنبال ارائه مدارک احصا شده به جامعه بوده است و بعد از تشکیل این گروه، مجموعه‌های متعددی مرتبط با تاریخ اجتماعی جنگ تعریف شد. پرهیز از موازی‌کاری با سایر مراکز و تعامل با سایر گروه‌های پژوهشی در درون مرکز از جمله موضوعات پیگیری در این گروه است؛ در رابطه با شهدا هم به نحوه مدیریت سرداران شهید و همچنین معرفی راویان شهید دفاع مقدس پرداخته‌ایم.

مدیر گروه بررسی‌های جامعه‌ محور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌ مقدس، با اشاره به شهادت 17 راوی در طول جنگ گفت: این شهدا از جمله شهدای گمنام دفاع مقدس هستند چرا که در دوران جنگ وقتی وارد یگان‌ها می‌شدند. امروز هم که به سراغ همرزمانشان می‌رویم، شناخت زیادی از آن راویان ندارند که در واقع عدم ثبات آنها در رده‌ها و یگان‌ها یکی از علل گمنامی راویان است.

نیازی تاکید کرد: برای معرفی و تجلیل از شهدای روای، کتاب‌هایی از یک یا چند شهید راوی را به تحریر درآوردیم و کتاب شهید «محمدرضا ملکی» به عنوان نخستین کتاب روای جنگ تدوین و منتشر شد؛ کتاب‌های دیگر شهدا هم در حال نظارت، جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق است.

در ادامه این مراسم، سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی، جانشین نیروی زمینی سپاه به بیان خاطراتی از دوران دفاع‌مقدس، نقش راویان در جنگ و اهمیت نشر آثار آنان پرداخت و از دو کتاب کتاب «راویان صحنه جنگ: شهید محمدرضا ملکی» و «گزارش‌های روزانه صحنه نبرد: لشکر 17 علی‌‌بن ابیطالب در عملیات بدر» رونمایی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز