خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی مفصل ایلنا با رییس فدراسیون شطرنج؛

کامبوزیا: نیازی به ریاست فدراسیون شطرنج ایران ندارم

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۲۷

ما براساس تقویمی که برای 6 ماه نخست سال 91 داشتیم، تمامی اعزام ها را انجام داده ایم، آقای محجوب هم که عضو تیم ملی نیست که بخواهیم او را در قالب تیم ملی به مسابقات برون مرزی بفرستیم.

رییس فدراسیون شطرنج هرگونه بحران در این فدراسیون را تكذیب كرد و مشكل اصلی خود را بی پولی نامید.

به گزارش ایلنا، مشکل بی پولی و اتفاقاتی که در مورد برخی از روسای فدراسیون‌های ورزشی رخ داد از نکات قابل تامل ورزش ما محسوب می‌شود که این روزها گریبان‌گیر اکثر فدراسیون‌های ورزشی ما شده و به همین دلیل حتی روال کار برخی از فدراسیون‌ها نیر با مشکلاتی مواجه شده است.

به این بهانه پای گفت‌وگو با یکی از روسای فدراسیون‌هایی نشسته‌ایم که این روزها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند تا روال کار فدراسیون تحت هدایتش مختل نشود ولی به هر حال وی نیز تاکید دارد که این شرایط سخت اکثر فدراسیون‌ها را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

گفت‌وگوی خبرنگار ایلنا را با محمد جعفر کامبوزیا رئیس فدراسیون شطرنج در زیر می خوانید:

اهالی شطرنج از شرایط موجود در این رشته ناراحتند، حتی برخی نسبت به اعزام تیم ملی به مسابقات برون مرزی انتقاد می‌کنند؟

چه کسی این حرف را زده است؟

محجوب که از شطرنج‌بازان قدیمی است، چندی قبل این موضوع را بیان کرد؟

ما براساس تقویمی که برای 6 ماه نخست سال 91 داشتیم، تمامی اعزام‌ها را انجام داده‌ایم، محجوب عضو تیم ملی نیست که بخواهیم او را در قالب تیم ملی به مسابقات برون مرزی بفرستیم.

برخی از اهالی شطرنج، شرایط این رشته را در برهه کنونی سخت می‌دیدند؟

مگر الان شرایط مملکت سخت نیست؟ وضعیت اقتصادی باعث شده شرایط برای همه مردم سخت شود اما با این تفاسیر در نیمه نخست سال، ما تمامی اعزام‌ها را از جمله مسابقات آسیایی، جهانی و المپیاد را انجام داده‌ایم. در حد توان تلاش کردیم شطرنج‌بازان کشورمان در مسابقاتی غایب نباشند که تاکنون هم شکرخدا موفق بوده‌ایم.

مشکلی برای اعزام‌ها در نیمه دوم سال 91 ندارید؟

برای نیمه دوم سال 91 این احتمال وجود دارد، بنا به مشکلاتی که پیش آمده، ممکن است برخی اعزام‌ها منتفی شود. این یک واقعیت است.

به همین راحتی اعزام‌ها را لغو می‌کنید؟

نخیر، مشکلات علت اصلی آن است و این فقط به فدراسیون ما مربوط نمی‌شود. درحال حاضر کل ممکلت با مشکلات اقتصادی روبرو است. ما باید خود را با این مشکلات تطبیق دهیم تا انشاءاله در آینده که اوضاع بهتر شد، در آن موقع می‌توانیم کارها را روی غلطک بندازیم.

این مشکلات مالی را با وزارت ورزش در میان گذاشته‌اید؟

بله، اما توجه داشته باشید که ما تنها نیستیم که بخش اعظم بودجه وزارت ورزش به ما اختصاص یابد. 50 فدراسیون دیگر هم هستند که همگی آنها نیاز مالی دارند. وزارتخانه هم در 6 ماه اول هر چه پول در اختیار داشته، در اختیار فدراسیون‌ها قرار داده و ما هم به رغم تمامی کمبودها، هیچیک از سفرها را لغو نکردیم و براساس تقویم فدراسیون، امور را پیش برده ایم اما واقعیت این است بی پولی شطرنچ ایران را اذیت می‌کند.

مسابقات باشگاهی چگونه پیش می‌رود؟

مسابقات در دسته اول و دسته برتر پیگیری می‌شود. در حال حاضر مسابقات دسته برتر در حال انجام است. شرایط هم در کل بد نیست. شاید نسبت به بسیاری از رشته‌ها، شرایط خوبی را دارا باشیم. در حدود 12تیم از بخش خصوصی در دسته برتر تیمداری می‌کنند، از نظر خودم به عنوان رییس فدراسیون، از سطح برگزاری مسابقات راضی هستم.

از عملکرد تیم‌های ملی که به مسابقات برون مرزی فرستادید راضی هستید؟

در کل بله، نتایج مطلوب بود. در مسابقات رده زیر 16سال عنوان نایب قهرمانی را به دست آوردیم، در رده زیر 15سال توانستیم نایب قهرمان شویم. در المپیاد بانوان نهم شدیم. در مجموع در نتیجه‌گیری تیمی بد نبودیم اما قضاوت واقعی را باید کارشناسان و مسئولان وزارت ورزش انجام دهند.

رشته شطرنج در کشور ما، دارای حساسیت‌هایی است حتی از لحاظ دینی، مسایلی را به این رشته ربط می‌دهند؟

بله، ولی ما مشکلی با این حساسیت‌ها نداریم، خوشبختانه کارها روی روال انجام می‌شود. معتقدم اگر براساس قوانین عمل کنیم، مشکلی پیش نمی‌آید.

در کل وضعیت شطرنج کشور را چطور می‌بینید؟

به نظر من ورزش خوب و کم هزینه‌تری نسبت به سایر رشته‌هاست. خانواده‌ها هم به این رشته علاقه‌مند هستند و من آینده خوبی را برای این رشته متصورم.

برای اینکه این رشته پیشرفت چشمگیری داشته باشد چه باید کرد؟

باید برنامه‌ریزی و تامین اعتبار به خوبی انجام شود، این دو مکمل یکدیگر هستند. اگر اعتبار مالی و برنامه‌ریزی به خوبی انجام شود، انشاءالله شاهد شکوفایی این رشته در کشورمان خواهیم بود.

مهمترین برنامه شما در فدراسیون شطرنج برای گسترش این رشته ورزشی چیست؟

عمده برنامه‌ها، همگانی کردن این رشته است. بعد از آن روی بحث قهرمانی این رشته در سطح آسیا و جهان کار خواهیم کرد.

در یک دهه اخیر فقط چند نام مانند قائم‌مقامی و یکی دو نفر دیگر مطرح هستند. تغییر و تحولی در تیم ملی نمی‌دهید؟ به شطرنج‌بازان جوان میدان نمی‌دهید؟

باید توجه داشت در شطرنج اینطور نیست که یک شطرنج باز را در عرض 6 ماه آماده کرد و به عنوان جانشین نفرات فعلی وارد تیم ملی کرد. حداقل 10-15سال زمان نیاز دارد. یعنی یک کودک از 5 سالگی شطرنج بازی کند تا در 20 سالگی به یک سطحی برسد که بتواند جانشین احسان قائم مقامی شود. نتایج شطرنج در طولانی مدت به دست می آید.

منظورتان این است که باید سال‌ها روی یک شطرنج باز کار کرد تا حرفه‌ای شود؟

خوشبختانه عمر شطرنج باز حرفه‌ای زیاد است. به طور مثال اگر یک نفر در 20سالگی به درجه استادی در شطرنج رسیده باشد، می تواند تا 40سالگی فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه دهد. مثل بقیه رشته‌ها نیست که آمادگی یک ورزشکار را با انجام یک بدنسازی فشرده به سطح آمادگی سایر ورزشکاران برسانند. باید یک پروسه طولانی مدت انجام شود تا یک نفر در شطرنج به درجه استاد بزرگی برسد.

قصد ندارید بزرگان شطرنج دنیا مانند « گاسپاروف» را به ایران دعوت کنید؟

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، نمی توانیم این کار را انجام دهیم. ضمن اینکه نیازی هم نمی بینم این کار را انجام دهیم. چرا که فقط یک کار تبلیغاتی است که هزینه دارد. به طور مثال اگر قرار است یکی از بزرگان شطرنج دنیا را با 40 هزار دلار به ایران بیاوریم، اگر این هزینه را صرف گسترش شطرنج در کشورمان کنیم که به مراتب بهتر خواهد بود.

برای 6 ماهه دوم سال 91 چه برنامه‌هایی دارید؟

برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در رده خانم ها و آقایان، پیگیری مسابقات رده های سنی مسابقات کشور و همچنین شرکت در رقابت های رده سنی جهانی از جمله مهم ترین برنامه ها ما است.

اگر مانند برخی روسای برکنار شده، بگویند برکنار شده‌اید، جار و جنجال می‌کنید یا با موضوع کنار می‌آیید؟

بحث رفتن من نیست. من خودم به عنوان نایب رییس جهانی شطرنج نیازی به پست ریاست فدراسیون شطرنج ندارم. جنجالی هم در کار نیست. بلکه مسئله این است که همه چیز باید طبق قوانین و مقررات طبق آنچه که در اساس نامه آمده باید رعایت شود. وزارت ورزش و جوانان هم در حوزه خود، وظایفی دارد که باید براساس قوانین انجام دهد.

در ارتباط با بحث تعلیق فعالیت‌های برخی از روسای فدراسیون‌ها نظری دارید؟

این شرایطی است که کمیته ملی المپیک باید آن را آنالیز کند و جواب دهد. فقط می‌گویم بحث‌های داخلی را زیاد بزرگ نکنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز