خبرگزاری کار ایران

خولیو ولاسکو:

پیروزی بر مصر کار ساده ای نیست

اینطور نیست که ما برویم خوب بازی کنیم و مصر را ببریم. نه. ما باید از مصر بهتر بازی کنیم تا بتوانیم برنده باشیم.

تیم ملی والیبال مردان ایران در اولین مرحله از رقابت های انتخابی لیگ جهانی 2013 جمعه و یکشنبه جاری در قاهره به مصاف مردان مصر خواهد رفت تا تیم پیروز در مجموع این دو بازی به مرحله دوم (و آخر) این پیکارها صعود کرده و حریف ژاپن نام بگیرد.

به گزارش ایلنا، مصر، پرافتخارترین تیم والیبال در قارۀ آفریقاست که علاوه بر دست یافتن به عنوان قهرمانی این قاره در سال 2011، تا کنون 3 بار در المپیک، چهار بار در لیگ جهانی، پنج بار در جام جهانی و 7 بار در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته است. این کارنامه گزیده، مصر را تیمی با تجرب بالای بین المللی نشان می دهد.

مصری ها پس از رقابت های انتخابی المپیک، حسام عبدالعزیز را به سرمربیگری برگزیده اند که یک چهره دانشگاهی است و با تیم قدرتمند الزمالک(که به همراه الاهلی دو قطب اصلی والیبال باشگاهی مصر را تشکیل می دهند) سال ها کار کرده. او صاحب مدرک دکترای تربیت بدنی است و در لیگ های ترکیه، لبنان و امارات هم به مربیگری مشغول بوده. ضمن اینکه سابقه سرمربیگری جوانان مصر را هم دارد. با این همه، حال این روزهای والیبال مصر چندان خوب نیست؛ بازیکنانش ماه هاست دستمزدشان را نگرفته اند، اردوهای تدارکاتی و بازی های داخلی این کشور چند بار نیمه تمام رها شده و اختلافات داخلی خانواده والیبال این کشور به سرنوشت این ورزش در مصر لطمه وارد کرده است. اما به هرحال و با هر سختی ای که بوده، مصر تیمش را برای حضور در لیگ جهانی 2013 مهیا کرده و آماده میزبانی از ایران است.

در مقابل، ایران نیز قهرمانی آسیا را یدک می کشد که تاکنون دو بار در جام جهانی و چهار بار هم در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته و البته هنوز به المپیک و لیگ جهانی راه نیافته؛ا گرچه شایستگی حضور در هر دو این رویداد مهم و معتبر والیبال جهان را داشته و دارد. هدایت تیم ملی ایران نیز با خولیو ولاسکوی آرژانتینی، چهرۀ نامدار و مورد احترام والیبال دنیاست که عناوین متعدد و مدال های رنگارنگ جهان و اروپا و المپیک را برای ایتالیا به ارمغان آورده و روزهای پایانی قرارداد خود را با ایران سپری می کند. ولاسکو با ایران نیز قهرمان آسیا شده و در جام جهانی 2011 به اسم ایران خوش درخشیده است.

حالا مرحله اول رقابت های انتخابی لیگ جهانی در مصر، آوردگاه دیگری است برای حضور ایران، تحت هدایت این مربی باتجربۀ جهان و امید می رود این بار تاریخ تلخ دو سال پیش که ایران در همین مرحله در قاهره مقابل مصر شکست خورد، تکرار نشود.

ملی پوشان ایران به منظور رسیدن به آمادگی مطلوب جهت انجام بازی هایشان در مراحل انتخابی لیگ جهانی، پس از پیکارهای انتخابی المپیک تمرینات خود را آغاز کردند. آنها علاوه بر بازی در برابر تیم ملی روسیه، جام واگنر لهستان (با حضور آلمان، لهستان و آرژانتین) را پشت سر گذاشتند وسپس تمرینات شان را در تهران از سر گرفتند. طی یک هفته گذشته نیز در کشور اسلوونی اردو زده، 6دیدار تدارکاتی مقابل تیم های پرتغال، اسلوونی، کرواسی و نروژ برگزار نموده (که حاصلش 5 برد و یک باخت بود) و سرانجام ظهر چهارشنبه به مقصد قاهره پرواز کردند. صحبت های خولیو ولاسکو را در آستانه سفر تیم ملی به مصر در زیر می خوانید:

شرایط فنی و روحی تیم ملی را در آستانه سفر به مصر چطور ارزیابی می کنید؟
اصولا در ورزش هایی مثل والیبال و تنیس شرایط فنی و روحی، رابطه نزدیکی با هم دارند. به طوری که مثلا وقتی بازیکن حتی در اوج آمادگی فنی و بدنی، تمرکزش را در بازی از دست می دهد، متعاقبا چندین پوئن را نیز از دست خواهد داد. این در حالی است که در ورزش های دیگر از جمله فوتبال، این رابطه تا به این حد عمیق و نزدیک نیست... خب، تحمل فشار روحی راه نیافتن به المپیک آسان نیست. بالاخره حضور در المپیک برای هر ورزشکاری یک رویا، آرمان یا هدف است. بعد از این هم که این رویا برای والیبال ایران محقق نشد طبیعتا روی روحیه بازیکن ها تاثیر منفی گذاشت. اما، حالا ما هدف دیگری داریم و آن رسیدن به لیگ جهانی است. بازیکن ها هم این مسئله را به خوبی درک کرده اند و نسبت به آن واکنش مثبت نشان می دهند. نه اینکه المپیک را فراموش کرده باشند، ولی حالا به لیگ جهانی فکر می کنند.

یعنی به نظر شما الان تیم ملی برای بازی با مصر آماده است؟
باید بگویم ما در میدان هایی سخت تر از این بازی کرده ایم. ولی خب شرایط مصر با دیگر تیم ها متفاوت است.

این تفاوت از کجا ناشی می شود؟
ببینید، نقطه قوت مصر این است که حتی در صورتی که شرایط مناسبی هم نداشته باشد، بازیکنانش روحیه خودشان را از دست نمی دهند و مثل قهرمان ها بازی می کنند. درست است که ساختار سیاسی مصر دچار تغییراتی شده و شاید به نظر برسد که این کشور در شرایط جدیدش هنوز جا نیفتاده اما به هر حال نباید فراموش کرد که ما در برابر یک مصر نوین بازی خواهیم داشت و بازیکنان مصر به میدان می آیند تا مصر جدید را به همه نشان بدهند. ضمن اینکه مصر به خودی خود هم تیم بسیار خوبی است و والیبال را خوب بازی می کند. یعنی اینطور نیست که ما برویم خوب بازی کنیم و مصر را ببریم. نه. ما باید از مصر بهتر بازی کنیم تا بتوانیم برنده باشیم.

برای بازی با مصر برنامه خاصی دارید؟
ما بازی های قهرمانی آفریقا، جام جهانی و انتخابی المپیک این تیم را آنالیز کرده ایم و مطالعه خوبی روی آن داریم. خوب می دانیم مصری ها چطور از سرویس استفاده می کنند و نحوه دفاع روی تورمان را هم نسبت به حرکات پاسورشان مشخص کرده ایم. اما مثل همیشه، مهمترین چیز برای ما این است که ما خودمان می خواهیم با توپ چه کار کنیم؟ برای همین هم برنامه هایی داریم که البته به دریافت اول ما بستگی دارد.


اردوی اسلوونی و بازی های تدارکاتی تیم ملی را برای بازی با مصر آماده کرد؟
بازی هایی که در اسلوونی انجام دادیم به تیم ما کمک کرد تا در شرایط مسابقه قرار بگیرد. هرچند تیمی مثل اسلوونی یکی، دو بازیکن مصدوم داشت که از مسابقه دور بودند و تیم های دیگر هم در آمادگی کامل قرار نداشتند. ولی مثلا پرتغال در دیدار دوم با تمام قدرتش مقابل ما بازی کرد. به هر حال این بازی ها اگرچه عالی نبود ولی خوب بود. خیلی بهتر از صرفِ تمرین بود.

ترکیب اصلی تیم ملی را مشخص کرده اید؟
بله. ترکیب اصلی برای ما مشخص است ولی الان گفتنش فقط به نفع مصر است.

چقدر به پیروزی ایران در برابر مصر امیدوارید؟
ببینید، ما با یک تیم خیلی جنگنده طرفی هستم که حالا در خانه و در حضور طرفدارانش مقابل ما قرار می گیرد. پیروزی در چنین دیداری اصلا کار ساده ای نیست. اما، ما می توانیم آنها را شکست بدهیم. به شرطی که روی کار خودمان تمرکز داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز