خبرگزاری کار ایران

مالکیت بر ورزشگاه‌های اهدایی امکان‌پذیر نیست؛

فائقی: واگذاری سرخابی‌ها مانور تبلیغاتی دولت است

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۵۴

دولت اگر واقعا تصمیم به خصوصی‌سازی این دو باشگاه دارد ابتدا باید دارایی‌های گذشته آنها را به این باشگاه‌ها برگرداند تا خود به خود این دو باشگاه صاحب دارایی و تراز مالی شوند.

معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی تاکید کرد که دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از خصوصی‌سازی دوباشگاه پرسپولیس و استقلال به دنبال جریان تبلیغاتی خود است.

سعید فائقی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مباحث این روزهای خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اظهار کرد: بهتر است کمی به عقب برگردیم. روزگاری این دو باشگاه خصوصی بودند. باشگاه پرسپولیس متعلق به شخصی به نام عبدو بود که هم اکنون مجموعه بولینگ عبدو را در اختیار دارد و باشگاه استقلال نیز یک موسسه غیر انتفاعی بود که اموالش بعد از پیروزی انقلاب کاملا وقف شد.

وی افزود:‌ ما اگر هدفی در راستای خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها داریم بزرگترین کار این است که در وهله اول دارایی‌های گذشته آنها را به آنها برگردانیم چون در این صورت حساب و کتاب آنها مشخص شده و ترازنامه‌های مالی‌شان دارایی‌های ثابت را نشان خواهد داد و خود به خود از یک تیم به یک باشگاه تبدیل خواهند شد.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در ادامه تصریح کرد: به یاد دارم در سال 1376 که پرسپولیس در آن زمان با یک مشکل حاکمیتی با حوزه هنری مواجه شده بود، مرحوم محسن نوربخش رئیس وقت بانک مرکزی از دولت خواست باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در کنار سپاهان و تراکتورسازی را به بورس ببریم. حتما می‌دانید طبق قانون سازمان بورس یک موسسه یا شرکت در شرایطی می‌تواند در بورس عرضه شود که حداقل سه سال به طور متوالی سود ده باشد اما در همان زمان ناصر نوربخش از دولت خواست با توجه به شرایط حاد این باشگاه‌ها شرایطی فراهم شده که این 4 باشگاه مستثنی شده و بدون سوددهی و حتی با شرایط زیان ده به بورس وارد شوند.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم هم اکنون هم اگر دولت می‌خواهد واقعا این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند باید همین روش را در پیش بگیرد. به این صورت که ابتدا مسئولان این دو باشگاه یک بلوک 2 درصدی از این باشگاه‌ها را مثلا با یک قیمت پایه هر سهم 100 تومان را در بورس عرضه کنند. من مطمئن هستیم در چنین شرایطی از آنجا که این دو باشگاه هواداران بسیاری دارند در فاصله یک هفته این قیمت پایه 100 تومان 10 برابر شده و آن زمان به راحتی خواهند توانست قیمت پایه سهام آن را مشخص کنند.

فائقی با اشاره به اینکه روش در خصوصی سازی دو باشگاه سرخابی بسیار مهم است، گفت: در بحث دو استادیومی که دولت مدعی است می‌خواهد مالکیت آن را به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال واگذار کند، اصلا امکان پذیر نیست. دولت فقط می‌تواند حق استفاده از دو مجموعه شهید کشوری و شهید درفشی‌فر را به این دو باشگاه بدهد تا هم از آوارگی خلاص شوند و هم بخشی از درآمد و بودجه خود را صرف اجاره زمین‌های دیگر نکنند.

وی با تاکید براینکه خصوصی سازی تنها در سازمان خصوصی‌سازی اتفاق می‌افتد و دست مدیران باشگاه‌ها نیست، گفت:‌ طبق روش معمول، این دو باشگاه براساس قیمت سهام خود یا در بورس و یا در فرابورس عرضه می‌شوند که البته فرابورس مناسب این دو باشگاه نیست و باید این واگذاری از طریق بورس آن هم در یک موقعیت مناسب و با یک بلوک واقعی اتفاق بیفتد. هرچند که من فکر می‌کنم حرف‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود همچون گذشته مشمول مرور زمان شده و به مرحله اجرا نخواهد رسید.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در ادامه بحث واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی و همچنین اهدا دو مجموعه ورزشی توسط دولت به این دو باشگاه را یک جریان تبلیغاتی برشمرد و گفت: به نظر من با توجه به انتخابات ریاست جمهوری تلاش‌هایی که در مسیر خصوصی‌سازی سرخابی‌ها اتفاق می‌افتد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اجرایی. همه ما می‌دانیم خصوصی‌سازی به این راحتی که آقایان مدعی‌اند نیست و باید تابع مقررات آن باشیم. ضمن آنکه در اصل 44 قانون اساسی هم تاکید بر واگذاری از طریق بورس است. من فکر می‌کنم این بیشتر به یک مانور تبلیغاتی شبیه است تا یک تلاش واقعی.

فائقی تصریح کرد: دولت اگر واقعا تصمیم به خصوصی‌سازی این دو باشگاه دارد ابتدا باید دارایی‌های گذشته آنها را به این باشگاه‌ها برگرداند تا خود به خود این دو باشگاه صاحب دارایی و تراز مالی شوند.

وی در پایان با اشاره به دارایی‌های گذشته سرخابی‌ها گفت: تا آنجا که من در ذهن دارم باشگاه پرسپولیس یک مجموعه بزرگ در خیابان ولیعصر داشت که در آن زمان پاتیناژ بود و موقعیت درآمدی بسیار بالایی داشت و پس از انقلاب به بنیاد رسید و باشگاه استقلال هم زیرمجموعه‌های زیادی همچون باشگاه افسر، ‌باشگاه گاز، مجموعه ورزشی سبلان و چند مجموعه ورزشی دیگر داشت که همه آنها وقف شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز