خبرگزاری کار ایران

اساس ورزش در مدارس است؛

محمدیان: فدراسیون هندبال یك قدم برای پیشكسوتان بر نداشته است

asdasd
کد خبر : ۴۱۲۸۸

در مقعطی هندبال ایران داشت به سطح اول جهانی نزدیک می‌شد كه اختلافات و تغییر مدیریت‌ها در فدراسیون باعث شد آن شرایط از بین برود.

ورزش هندبال در سال 44 توسط علی‌محمد امیرتاش وارد ایران شد. وی پس از پایان تحصیلات دوره لیسانس در رشته تربیت بدنی و ورزش، از فرانسه به ایران مراجعت كرد و با ورود به ایران اقدام به مذاكره و گفت‌وگو با كمیته ملی المپیك در جهت تأسیس فدراسیون هندبال نمود تا زمینه پیدایش ورزش هندبال 7 نفره در ایران فراهم شود.

به گزارش ایلنا، در سال 47 تغییرات و سازماندهی جدیدی در اداره كل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش پدید آمد كه تصویب بازی هندبال را همانند یكی از ورزش‌های رسمی آموزشگاه‌های كشور، ممكن ساخت.

با توجه به امتیازات تربیتی و ورزشی كه هندبال 7 نفره داشت همان سال به عنوان یكی از ورزش‌های رسمی آموزشگاهی، به شورای عالی تربیت بدنی آموزشگاه‌ها در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شد. قبل از پایان سال 47 پیشنهاد مذكور تصویب شد و فدراسیون هندبال آموزشگاه‌های كشور شكل گرفت.

به منظور آشنایی معلمان و مربیان ورزش كشور با ورزش هندبال 7 نفره و آماده كردن مقدمات لازم جهت مسابقه‌های هندبال در چهارچوب مسابقه‌های آموزشگاه‌های كشور كه در دهه اول تیرماه سال 48 در تهران برگزار می‌شد كلاس‌های فشرده آموزش مربی و داوری هندبال، برای مربیان ورزش منتخب از سایر نقاط كشور به همت اداره كل تربیت بدنی آموزش و پرورش و با سرپرستی و تعلیم امیرتاش، در تهران تشكیل و آموزش‌های لازم داده شد. در مسابقات آموزشگاهی سال 49 برای نخستین بار تیم‌های دختران دانش‌آموز نیز در مسابقه‌های هندبال شركت كردند كه تیم‌های شهرستان‌های تربت حیدریه، نیشابور و آبادان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را بدست آوردند.

اولین دوره مسابقه‌های قهرمانی كشور در دسته مردان در سال 55 برگزار شد كه تیم‌های خراسان، اصفهان و تهران اول تا سوم شدند که این موضوع نشان دهنده توانایی هندبال استان از همان روزهای نخستین ورود این ورزش به استان خراسان بود و نوید روزهای خوبی را برای علاقه مندان به این ورزش می داد.

یکی از پیشکسوتان این عرصه در استان که عمری را در هندبال پشت سر گذاشت و عاشقانه سعی به پیشرفت و گسترش آن کرد علی محمدیان است كه به عنوان پدر ورزش هندبال خراسان شناخته می‌شود او که متولد سال 1318 در محله ای نزدیك باغ نادری مشهد است درخصوص عمر ورزشی خود گفت: ورزش را در دوران ابتدایی در مدرسه فردوسی زیر نظر برادرم مرحوم كریم محمدیان و محمد خلیقی در رشته والیبال آغاز كردم و توانستم با تیم والیبال این آموزشگاه مقام قهرمانی آموزشگاه ها را كسب كنم.

پیشكسوت هندبال استان خراسان افزود: پس از اتمام دوران ابتدایی به دبیرستان نادرشاه رفتم كه موظف بودیم برای درس ورزش یك رشته ورزشی تیمی و یك رشته ورزشی انفرادی را انتخاب كنیم كه من رشته والیبال و رشته دوومیدانی را برگزیدم و در همان سال‌ها در رشته پرش ارتفاع مقام اول آموزشگاه‌های كشور را كسب كردم.

وی با بیان اینكه پس از اتمام تحصیلات به عنوان معلم ورزش در آموزش و پرورش استخدام شدم، اظهار كرد: در زمان ما هندبال هنوز به ایران نیامده بود و پس از بنیانگذاری این رشته در ایران توسط دكتر امیرتاش كه تحصیلات تخصصی خود را در رشته هندبال درخارج از کشور گذارنده بود یک دوره مربیگری هندبال برای مربیان ورزش در تهران برگزار شد که به پیشنهاد مدیركل تربیت‌بدنی وقت برای شركت در این دوره مربیگری این رشته به تهران رفتم. پس از گذراندن این دوره با شناسایی افراد با استعداد تیم آموزشگاه‌های مشهد را در خراسان تشكیل دادیم و با حضور در اولین دوره رقابت‌های هندبال آموزشگاه‌های ایران در سال 48 مقام اول این رقابت‌ها را كسب كردیم.

مربی پیشكسوت هندبال خراسان با بیان اینكه در آن سال‌ها هنوز فدراسیون هندبال تشكیل نشده بود و به صورت انجمن اداره می‌شد، اظهار كرد: پس از تشكیل فدراسیون در سال52، اولین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی كشور در سال 55 به میزبانی مشهد برگزار شد و تیم ما به مقام قهرمانی رسید.

وی كه چندین سال به عنوان مربی و مدرس هندبال دانشگاه های فردوسی و شهید بهشتی مشهد فعالیت كرده، درخصوص انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون هندبال گفت: 29 مرداد سال 59 برای حضور در مجمع انتخاب رییس فدراسیون به تهران رفته بودم كه به اصرار ورزشكاران و روسای هیات‌های استان‌های مختلف كاندیدای ریاست فدراسیون شدم و با کسب 14 رای بیشترین آرا را به خود اختصاص دادم. به علت مشغله كاری زیادی كه داشتم و نمی‌توانستم زیاد از مشهد خارج شوم از این پست انصراف دادم و آن را به محمدولی حمزه علیپور كه بعد از من رأی بیشتری آورده بود واگذار كردم.

وی كه داوری در رشته هندبال را تا درجه B بین المللی ادامه داده عنوان كرد: در سال 1998 برای قضاوت به همراه یكی دیگر از داوران بین‌المللی كشور به رقابت‌های هندبال جوانان آسیا كه در سوریه برگزار می‌شد اعزام شدیم.

محمدیان كه حتی در سال 61 به عنوان مربی تیم ملی هندبال نیز به تهران دعوت شده بود و بازهم به خاطر مسائل شخصی و دشواری حضورش در تهران این پیشنهاد را نپذیرفته بود با اشاره به محمد جاهدی، مجید زرینی و مرتضی ساختیانچی داوران و بازیكنان پیشكسوت هندبال خراسان كه روزگاری شاگردانش بودند خاطرنشان كرد: شهید نورالله كاظمیان نیز اولین ملی‌پوش هندبال خراسان این ورزش را زیرنظر من آغاز كرد.

وی با اشاره به پرداخت نشدن دستمزد 150 ریالی كه برای هر ساعت مربیگری تیم استان در سال 53 قرار بود دریافت كند و به جای آن تنها اجازه شنا كردن در استخر سعدآباد را به وی داده بودند، عنوان كرد: آن زمان سالن نداشتیم و بچه‌ها بر روی آسفالت زمین‌های مهران یا غلام‌حیدر بازارزاده میدان شهدا تمرین می‌کردند و آسیب هم می دیدند اما با همین شرایط همیشه قهرمان ایران بودیم.

محمدیان با بیان اینكه بعد از آن دوران نیز تا سال‌ها مدیران کل تربیت بدنی یکی یکی عوض می‌شدند و ما همچنان سالن نداشتیم، بیان داشت: سالن شهید بهشتی در حال ساخت بود كه با پرداخت 20 میلیون تومان كمك برای تكمیل این سالن توسط كاخكی رییس هیات هندبال آن زمان قرار شد این سالن به هندبال اختصاص یابد كه پس از تكمیل آن این اتفاق نیفتاد و فقط به در اختیار قرار دادن چند جلسه تمرین اكتفا شد. من عاشق هندبال بودم و در كنار زمین حرص و جوش های زیادی خوردم تا اینكه چند سال پیش سكته مغزی كردم و در عیادت افشین داوری مدیركل آن زمان قول ساخت یك خانه هندبال را برای رشد ورزش هندبال در میان جوانان استان از او گرفتم.

وی با اشاره به اینكه باید توجه بیشتری به استعدادهای خراسان رضوی به عنوان مهد هندبال ایران شود ادامه داد: بعد از آن تنها سالن تقریبا كهنه كوثر در قبال اخذ اجاره سالیانه در اختیار هندبال استان قرار گرفته که هزینه های زیادی نیز برای تعمیر و ترمیم آن توسط هیات هندبال استان انجام شد.

محمدیان با بیان اینکه این سالن های ورزشی کارایی اصلی خود که باید در اختیار آموزش هندبال به جوانان باشند را از دست داده اند و برای تامین هزینه های سنگین نگهداری به سمت و سوی درآمدزایی پیش می‌روند، افزود: پیشنهاد می‌کنم برای كمك به هندبال استان و رشد استعدادها این‌گونه سالن‌ها با دریافت هزینه های كمتر در اختیار هیات ها قرار بگیرد.

این پیشكسوت هندبال خراسان رضوی كه دوره‌های مختلف مربیگری و داوری رشته‌های ورزشی چون اسكی، والیبال، بسكتبال، بدمینتون، شنا و هاكی را گذرانده و در سال 1360 نیز به عنوان رییس هیات هاكی استان خراسان فعالیت كرده با اشاره به قضاوت‌هایش در رقابت‌های مختلف والیبال عنوان كرد: اساس ورزش در مدارس است و یك معلم ورزش یا یك دبیر ورزش باید در رشته‌های مختلف آگاهی و تخصص كامل را داشته باشد تا بتواند در شناسایی استعدادها و آموزش به آنان بهترین كارایی را داشته باشد.

محمدیان با اشاره به شاخص بودن قدرت بدنی بالا در ورزش هندبال در قدیم و سرعتی، قدرتی شدن این ورزش در زمان کنونی نسبت به گذشته اذعان كرد: در گذشته رقابت‌های آموزشگاه ها با جدیت بیشتری برگزار می‌شد افراد با استعداد از نظر قدرت بدنی از تمامی مدارس شناسایی می شدند و به كار گرفته می شدند.

وی توجه به رقابت‌های ورزش مدارس را مهم ارزیابی کرد و گفت: برنامه‌ریزی در كارهای پایه‌ای و برگزاری رقابت‌های ورزشی منظم و مستمر در آموزشگاه‌ها، ایجاد مدارس هندبال و آموزش و جذب افراد با استعداد و جلوگیری از پراكنده شدن این استعدادهای جوان می توانیم با دادن انگیزه به آنان پشتوانه ای قوی برای هندبال استان بسازیم.

محمدیان با اشاره به اینكه در زمان گذشته، بازیكنان هندبال از روی علاقه و برای سلامتی ورزش می‌كردند و در رقابت‌های مختلف نیز همیشه حرف اول را در کشور می‌زدیم، عنوان كرد: با آمدن پول به ورزش و تشکیل باشگاه‌های ورزشی، هندبال مشهد علیرغم وجود استعدادهای بالا به خاطر نبود حامی مالی کم‌رنگ شد.

وی كسب موفقیت‌های تیم‌های مختلف بانوان و آقایان هندبال ثامن‌الحجج(ع)را در لیگ برتر یادآور موفقیت‌های گذشته هندبال استان عنوان كرد و گفت: این موفقیت‌ها چون این تیم‌ها پشتوانه بومی ندارند دوام پیدا نمی‌كند و كمكی به رشد هندبال استان هم نمی کند مگر اینكه در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان نیز در سطح استان سرمایه گذاری شود.

محمدیان با اشاره به تیم های هندبال میعاد مهدی و طرقبه شاندیز اظهار کرد: این تیم‌ها از نیروهای بومی با استعداد استان استفاده می كنند و اگر حمایت شوند می‌توانند به پشتوانه بازی هندبال استان كمك كنند.

وی با اشاره به از دست رفتن جایگاه هندبال ایران در آسیا نسبت به مقاطع زمانی در گذشته عنوان كرد: در مقعطی هندبال ایران داشت به سطح اول جهانی نزدیک می‌شد و نامی برای خود در جهان فراهم می‌کرد كه اختلافات و تغییر مدیریت‌ها در فدراسیون باعث شد آن شرایط از بین برود.

محمدیان با گلایه از عدم توجه فدراسیون هندبال كشور به پیشكسوتان این رشته به برگزار نشدن منظم رقابت‌های پیشكسوتان در چند مدت اخیر اشاره كرد و گفت: فدراسیون هندبال یك قدم هم برای پیشكسوتان بر نداشته است.

وی با بیان اینکه امكان برگزار نشدن رقابت‌های هندبال پیشكسوتان اسفندماه امسال هم وجود دارد، عنوان كرد: فدراسیون می‌تواند با برگزاری مسابقات هر ساله پیشكسوتان و دور هم جمع كردن آنان باعث ایجاد روحیه در این قشر شود و این بها دادن به پیشكسوت اثر خود را در ایجاد انگیزه و تلاش در جوانان خواهد داشت.

این پیشكسوت هندبال خراسان رضوی با بیان اینكه اخلاقیات و احترام در میان قدیمی‌های ورزش هنوز رعایت می‌شود، بیان کرد: جوانان امروز قدری به مسائل اخلاقی بی‌تفاوت شده‌اند و حتی همبستگی و تعامل گذشته را در ورزش‌های تیمی ندارند.

محمدیان با تاكید بر اینكه ورزشكار با اخلاق ارزش بیشتری نسبت به قهرمان بی‌اخلاق خواهد داشت، اظهار كرد: جوانان باید حتما زمانی را در طول روز برای ورزش كردن در نظر بگیریند و روی آوردن به ورزش‌های گروهی با تقویت حس همكاری، همبستگی اجتماعی را حفظ كنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز