خبرگزاری کار ایران

از خطیب خواهش کردم برود؛

طالقانی: محمد بنا باید برگردد/خادم باید وزیر ورزش شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۰۵

رئیس اسبق فدراسیون کشتی تاکید دارد که بزرگان کشتی هرچه زودتر باید محمد بنا را به راس کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی برگردانند. او می‌گوید که چند بار از حجت‌اله خطیب خواش کرده از فدراسیون کشتی برود.

رئیس اسبق فدراسیون کشتی تاکید دارد که بزرگان کشتی هرچه زودتر باید محمد بنا را به راس کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی برگردانند. او می‌گوید که چند بار از حجت‌اله خطیب خواش کرده از فدراسیون کشتی برود.

به گزارش ایلنا، صراحت لهجه عجیبی دارد. بی‌ادعا و با همان كاریزمای همیشگی. وقتی پیشنهاد مصاحبه را مطرح كردیم خیلی دوستانه پذیرفت و به دفترش در محل ساختمان قبلی فدراسیون زورخانه‌ای در خیابان ورزنده دعوت‌مان كرد. از هر دری با ما صحبت كرد. از كیفیت نازل جام تختی و رفتار عجیب فدراسیون كشتی با محمد بنا تا حذف كشتی از المپیك؛ از اغراض شخصی برخی مربیان با بنای كشتی فرنگی تا جایگاه رسول خادم در تیم‌های ملی كشتی فرنگی. محمدرضا طالقانی از آن دست مدیرانی است كه با كمتر كسی تعارف دارد. حضور چند ساله‌اش در راس مدیریت فدراسیون كشتی و استخوان‌هایی كه در این راه شكسته سال‌هاست از او یك كارشناس خبره ساخته. می‌گوید به هر نحوی محمد بنا باید به كشتی فرنگی برگردد و از كنار رفتن رافائل مارتینتی بسیار خوشحال است. تعریف طالقانی از رسول خادم هم جالب است. او می‌گوید بارها از مسئولان خواسته‌ام او(رسول خادم) را به عنوان وزیر ورزش برگزینند. گفت‌وگوی مفصل روزنامه «قانون» با رئیس كنونی فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی را در زیر بخوانید.

به عنوان فردی كه سال‌ها رئیس فدراسیون كشتی بودید، وضعیت فعلی كشتی را چطور می‌بینید؟
من در حال حاضر در فدراسیون كشتی پهلوانی و زورخانه‌ای حضور دارم و سرم خیلی شلوغ است. بنده كارهایی دارم انجام می‌دهم كه به كشتی پهلوانی كمك شود. از وضعیت فعلی كشتی خبری ندارم و تنها چیزی كه می‌دانم این است كه در فدراسیون كشتی كار و مشغله زیاد است و در این فدراسیون همه سخت مشغول كار ند.

به عنوان یك كارشناس و دلسوز کشتی نظر شما در خصوص عملكرد این روزهای فدراسیون كشتی چطور است؟
من فقط می‌بینم همه در فدراسیون کشتی مشغول كار هستند و سفرها ستم و همواره سعی می‌كنم بر خلاف این افراد شنا كنم و دلم می‌خواهد كشتی در شرایط خوبی باشد.

جام تختی برگزار شد. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟
یك روز به اندازه نیم ساعت در محل مسابقات جام تختی حاضر شدم. متاسفانه استقبال خوبی از سوی تیم‌های خارجی از این دوره مسابقات نشد و سطح رقابت‌ها هم بسیار پایین بود. فكر می‌كنم جام تختی به دلیل اینكه مشغله مسئولان فدراسیون كشتی هر هفته زیادتر می‌شود کیفیت لازم را نداشت. خواهش من از مسئولان فدراسیون كشتی این است كه سال آینده جام تختی را در زمان مناسب‌تری برگزار كنند تا تیم‌های مطرح بیشتری در این رقابت‌ها حضور پیدا كنند و این رقابت‌ها همانند سال‌های نه چندان دور در شأن و نام مرحوم تختی در ایران برگزار شود.

فكر می‌كنید استقبال نكردن كشورهای مطرح از جام تختی ارتباطی با حذف این مسابقات از لیست مسابقات رسمی فیلا داشت؟
بعید است بی‌تاثیر باشد. شما ببینید در حال حاضر مسابقات بین‌المللی زیادی در سراسر دنیا برگزار می‌شود و ما باید با یك زمان‌بندی مناسب و میزبانی خوب، كشورهای صاحب كشتی دنیا را با تمام ستارگانشان به ایران دعوت كنیم. مطمئنا پرداخت جوایز چشمگیر به نفرات برتر هم می‌تواند عامل انگیزشی خوبی برای حضور بهترین‌های دنیا در این مسابقات باشد.

آقای طالقانی! كشتی فرنگی ما بعد از رفتن محمد بنا با مشكلات زیادی مواجه شده و افت محسوس آن را هم می‌بینیم. فكر نمی‌كنید فدراسیون كشتی و بزرگان این رشته باید اقدامی برای تغییر این شرایط بكنند؟
یادم هست 12 سال پیش خودم محمد بنا را از خارج برای هدایت تیم ملی كشتی فرنگی به ایران آوردم. تیم ملی كشتی فرنگی با مربیگری بنا سال‌ها در دنیا قدرت‌نمایی كرده و حتی در المپیك لندن هم با كسب 3 مدال ارزشمند طلا قهرمان المپیك شده است. به نظرم عاقلانه‌ترین كار در این برهه این است که مسئولان فدراسیون کشتی و وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکلات ایجاد شده پا در میانی كنند و شرایط بازگشت محمد بنا را به كشتی فرنگی فراهم كنند تا همانند گذشته شاهد موفقیت‌های كشتی فرنگی باشیم.

خیلی‌ها گفتند محمد بنا به خاطر خطیب از كشتی فرنگی رفت، قبول دارید؟
من اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم. بهتر است این موضوع را از خود محمد بنا بپرسید.

برخی از مربیان فرنگی با بنا مشكل دارند و اعلام كرده‌اند که محمد بنا مربی سازنده‌ای نیست و یك مربی مصرف‌گراست. آیا این اظهارنظرها نگران‌كننده نیست؟
حالا كه محمد بنا تیم ملی كشتی فرنگی ایران را قهرمان المپیك لندن كرده باید این حرف‌ها زده شود؟ در سال‌های گذشته و قبل از آمدن محمد بنا كشتی فرنگی سال‌های زیادی در رقابت‌های آسیایی و جهانی حضور داشت و یك مدال هم كسب نكرده بود. چه فرقی می‌كند محمد بنا سازنده باشد یا مصرف‌گرا؟ مهم این است كه ما با هدایت او قهرمان المپیك شدیم. اگر این افتخار و موفقیت بزرگی نیست خب هر كسی می‌تواند بیاید این كار را تكرار كند. من روزی كه به عنوان رئیس فدراسیون با محمد بنا شروع به كار كردم، دوست داشتم تیم ملی كشتی فرنگی قهرمان جهان شود كه خوشبختانه این اتفاق افتاد، دلم می‌خواست قهرمان المپیك شویم كه این كار را هم محمد بنا انجام داد. مگر یك مربی در دنیای حرفه‌ای‌اش چه كاری غیر از این می‌تواند انجام دهد. اصلا مگر عناوینی بالاتر از قهرمانی جهان و قهرمانی المپیك هم وجود دارد؟

پس معتقدید كه اغراض شخصی زمینه انتقاد و حمله به محمد بنا را فراهم كرده است؟
من كسی را زیر سوال نمی‌برم اما همین آقایان منتقد چرا تیمشان قهرمان جهان نشد. سازنده بودن و نبودن یك مربی چه اهمیتی دارد كه آن را ابزاری برای تخریب مربی مثل بنا كنیم. بنده به عنوان شخصی كه سال‌ها با محمد بنا كار كرده‌ام معتقدم كه مجسمه این مربی را باید از طلا ساخت. مطمئنا ما از تخریب چیزی به دست نخواهیم آورد. به نظرم در چنین شرایطی وظیفه همه ماست كه از بنا حمایت كنیم. خراب كردن افراد ساده‌ترین كار ممكن بوده و این درست كردن و ساختن است كه باید به آن مبادرت بورزیم.

شاید بدترین خبری كه در همه این سال‌ها شنیدیم حذف كشتی از المپیك باشد. تحلیل‌تان در این خصوص چیست؟
سوای ناراحتی كه بعد از شنیدن این قضیه متوجه همه ما شد، بنده در همان روزهای اول که این خبر را شنیدم بر حسب وظیفه و علاقه‌ای كه به كشتی داشتم مصاحبه‌ای در این خصوص كردم كه متاسفانه آقایان عنوان كردند عكس‌العمل محمدرضا طالقانی احساسی است. به همین دلیل تصمیم گرفتم هیچ دخالتی در این خصوص نداشته باشم. شخصا خیلی امیدوار هستم كشتی از المپیك حذف نشود و قلبم هم این را گواهی می‌دهد. البته باید كار كرد و سیاسیون لازم است با جاهای مختلف مكاتبه كنند. به نظرم همه باید دست به دست بدهیم تا انشاء‌ا... مسابقات المپیك خالی از كشتی نباشد.

آیا اقدامات لازم برای جلوگیری از حذف كشتی از المپیك انجام شده است؟
بله، بسیاری از كشورهای صاحب كشتی وارد عمل شدند. همچنین كشور ما مسئولان ورزشی ما هم اعتراضات خود را به مسئولان بلندپایه المپیك اعلام كردند و به نظر من كارهایی كه نیاز بود را انجام دادند.

به نظر شما دلیل حذف كشتی از المپیك چه چیزی می‌تواند باشد؟
من چون سیاسی نیستم نمی‌توانم دقیق اظهارنظر كنم. ظاهرا مسئولان رده بالای کمیته بین المللی المپیك 4 ایراد از رشته كشتی گرفتند كه اولین ایراد استقبال نكردن تماشاگران است، دومین ایراد کشتی را عمومیت نداشتن در تمامی کشورهای عضو المپیک اعلام كردند و سومین ایراد آن هم موضوع دوپینگ است. اما آخرین مورد هم تغییرات قوانین این رشته است كه خوشبختانه با تغییر ریاست فیلا تغییرات عظیمی در قوانین موجود ایجاد شد. نكته قابل تامل اینكه 102 سال پیش در یونان كشتی یكی از ورزش‌های پنج‌گانه المپیك بود كه اتفاقا از جمله اولین رشته‌های المپیك است. به طور كل به نظر می‌رسد نتوانند كشتی را حذف كنند.

به عنوان یك پیشكسوت كشتی پیشنهاد یا برنامه‌ای برای جلوگیری از حذف كشتی از رقابت‌های المپیك دارید؟
به عنوان فردی علاقه‌مند به كشتی نظراتم را در این زمینه اعلام كردم كه آقایان گفتند نظرات و برنامه‌های محمدرضا طالقانی احساسی است و در حال حاضر نظر خاصی ندارم. ضمن اینكه فكر می‌كنم مسئولان مربوطه اقدامات لازم مثل تغییر قوانین و حمایت همه‌جانبه از كشتی در سراسر دنیا شكل گرفت.

بالاخره رافائل مارتینی از فیلا رفت، نظرتان چیست؟
به طور كل آرزوی من این است که كشتی دنیا همراه با كشتی كشورم در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد، اما من در این چند ساله شاهد این بودم كه رافائل مارتینی همیشه دنبال یارگیری بود. قوانین خوبی برای كشتی نگذاشت و تقریبا روح پهلوانی را از كشتی حذف كرد. شخصا فكر می‌كنم قوانین عجیبی كه رئیس سابق فیلا برای این رشته گذاشت یكی از دلایل اصلی طرح حذف كشتی از المپیك بود. با این همه به نظرم اگر بررسی دقیقی از عملكرد مارتینتی صورت بگیرد همه به این نتیجه می‌رسیم كه كنار گذاشتن این فرد به نفع كشتی جهان بود.

چند وقت پیش اعلام كردید به صلاح حجت‌ا... خطیب است از كشتی برود. آیا همچنان همین نظر را دارید؟
ببینید، من خطیب را یك مدیر صمیمی، قوی و مثبت برای ورزش می‌دانم اما معتقدم وی زمانی كه تیم ملی كشتی فرنگی در المپیك قهرمان شد باید از كشتی می‌رفت. او زمانی كه به عنوان سرپرست فدراسیون كشتی انتخاب شد خوب می‌دانست كه وزارت ورزش به دنبال یك شخص مناسب برای ریاست این فدراسیون است. خطیب حتی بعد از قهرمانی كشتی آزاد در جام جهانی تهران هم فرصت خوبی داشت تا از فدراسیون برود اما این كار را نكرد. اصرار من برای رفتن خطیب به خاطر این است كه اصلا دوست ندارم مشكلات حال حاضر کشتی در نهایت منجر به خراب‌شدن وی شود. حتی من از مسئولان رده بالای وزارت ورزش خواهش دارم كه از خطیب به خاطر زحمات سی‌ساله‌اش در ورزش به نحوی شایسته تقدیر و تشكر كنند، نه اینكه بخواهند این مدیر زحمتكش را خراب كنند.

جابه‌جایی‌های بیش از حد فدراسیون مثل رفتن عارف ربطی كهنه‌كار و آمدن توپچی بی‌تجربه چقدر در بر هم خوردن آرامش كشتی تاثیر داشته است؟
دقیقا به خاطر همین مسائل من از خطیب خواهش كردم كه از كشتی برود. بعد از قهرمانی جهان تهران بهترین فرصت فراهم شد كه با خداحافظی از کشتی آرامش دوباره به كشتی برگردد، كشتی با خیلی از رشته‌های دیگر تفاوت دارد. كشتی خودش یك وزارت امور خارجه است. كشتی پر است از آدم‌هایی كه بسیار توانمند هستند. قهرمانان المپیك و جهان زیادی در خودش جای داده است. كار كردن در كشتی سخت است به همین دلیل به خطیب گفتم قبل از اینكه مشكلی برایش در فدراسیون پیش بیاید استعفا دهد. به نظر من این تغییر و تحولات به نفع كشتی و هیچ‌كس نیست و در نهایت کشتی ایران از این مشکلات ضربه خواهد خورد.

برخی ملی‌پوشان فرنگی ایران اعلام كردند كه در مسابقات قهرمانی آسیایی هند مسئولان آسیایی با ایران مشكل دارند و اجازه نمی‌دهند تیم ملی ایران نتیجه مناسب بگیرد؟
مطمئن باشید اگر ما خوب عمل كنیم هیچ كس نمی‌تواند جایگاه‌مان را در آسیا متزلزل كند. ما در گذشته نفرات زیادی در تشكیلات كنفدراسیون آسیا داشتیم و این افراد از حق کشتی ایران دفاع می‌كردند. كسی جرات نداشت حق ما را بخورد، یادم می‌آید در سال 2005 در کشور چین بعد از انتخاب رئیس كنفدراسیون من برای نایب‌رئیسی آسیا 15 رای آوردم. جالب اینکه در این انتخابات من اصلا حضور نداشتم و عزیز اطاعتی نماینده من بود. در آن زمان که رئیس فدراسیون کشتی بودم در سطح بین‌المللی خیلی قوی كار می‌كردیم و تیم‌های ملی كشورمان هم در مسابقات آسیایی و جهانی با قدرت ظاهر می‌شدند. كسی به خودش اجازه نمی‌داد برای كشتی ایران مشكل درست كند. الان نمی‌دانم چه اتفاقاتی در کشتی آسیا افتاده كه در مسابقات آسیایی هم داوران می‌خواهند حق ملی‌پوشان كشورمان را بخورند. فدراسیون باید در زمینه سیاست خارجی و امور بین‌الملل از نفرات قوی‌تری استفاده كند تا حق‌مان پایمال نشود. متاسفانه تشکیلات این رشته در آسیا از داور گرفته تا مربی و مسئولین آن همه سیاسی شد‌ه‌اند.

حسن رنگرز پس از بازگشت از رقابت‌های قهرمانی آسیا و برگزاری انتخابات آسیایی رسما اعلام كرد در انتخابات تقلب صورت گرفته است؟
به همین دلیل است كه می‌گویم باید بسیار قوی در آسیا كار كنیم تا متضرر نشویم و كسی نتواند حق ما را بخورد.
به عنوان كسی كه سال‌ها رئیس فدراسیون كشتی بودید آیا مدیر تیم ملی می‌تواند این همه اختیارات داشته باشد؟
ما متاسفانه یك مدیر قوی داریم و قدرش را نمی‌دانیم. زمانی كه از رسول خادم و قبل آن از امیر خادم درخواست كردم كه مدیر تیم‌های ملی شوند مطلع بودم كه این دو برادر چهره‌های بسیار خوش‌نامی در كار مدیریت هستند. شما یقین بدانید اگر امكانات لازم در اختیار رسول خادم قرار بگیرد تیم‌های ملی ما در سال‌های آینده بر قله‌های افتخار كشتی دنیا تكیه خواهد زد. برنامه‌های رسول خادم برای تیم ملی در سطح بالایی طراحی شده است و کیفیت کار وی در اندازه استاندارد جهانی است. فكر رسول خادم بسیار قوی است. همه باید حمایتش كنیم، ضمن اینكه برنامه‌های خادم باید بودجه كافی داشته باشد تا نتیجه دهد.

آیا جایگاه رسول خادم در ورزش كشور مدیر تیم‌های ملی كشتی است؟
اگر حقیقت را بخواهید من چندین‌بار از مسئولان بلندپایه كشور درخواست كردم كه از رسول خادم به عنوان وزیر ورزش استفاده شود چرا كه تمام اسباب بزرگی را خادم دارد. خادم فردی است تحصیل‌كرده، قهرمان المپیك و جهان که تمامی مدارج مدیریتی را با موفقیت طی كرده است. وی یك مدیر بسیار قوی، اصولی و با برنامه است.

با آمدن محمدرضا طالقانی فدراسیون كشتی پهلوانی و زورخانه‌ای به آرامش رسید و حتی با فدراسیون جهانی هم آشتی كرد. چرا در گذشته اینگونه نبود؟
ما حق نداریم مشكل داشته باشیم. خدا به ما اجازه نداده برای خود هوای نفس درست كنیم. ما باید سخت كار كنیم. من و همکارانم در فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای هیچ مشكلی با هیچ شخص و ارگانی نداریم. ما همگی آمدیم كه به ورزش کشور خدمت كنیم و تعامل مناسبی با ارگان‌های مربوطه داشته باشیم. ما حتی در ساختمان جدید مستقر شدیم و با فدراسیون جهانی پهلوانی و زورخانه‌ای همسایه شدیم كه برای ایجاد تعامل و همکاری دوطرفه مشكل خاصی ایجاد نشود. امیدوارم در سایه تعامل متقابل روزهای آینده روزهای خوبی برای كشتی پهلوانی و زورخانه‌ای ایران خواهد بود.

برنامه خاصی در سال 92 دارید؟
من به اتفاق همکارانم در فدراسیون تمركزمان را روی پهلوانك‌های سراسر كشور گذاشتیم تا به لطف خدا در آینده پهلوان‌های خوبی در سطح ملی داشته باشیم. همچنین به علمی‌كردن این رشته در ابعاد گسترده رو آوردیم و با برگزاری كلاس‌های آموزشی مختلف بطور یقین به یك تیم ملی قوی و باكیفیت دست پیدا خواهیم کرد. قصد داریم با برگزاری مسابقات داخلی و حتی منطقه‌ای تیم ملی کشورمان را برای مسابقات جهانی تهران آماده كنیم. اما به دلیل كمبود بودجه فعلا دست نگه داشتیم و منتظر هستیم در چند روز آینده با یكی از دوستان برای جذب اسپانسر مسابقات جهانی تهران به توافق برسیم تا بتوانیم رقابت‌های مناسبی در خور شان این ورزش اصیل ایرانی در تهران برگزار کنیم. در سال جاری برنامه‌های زیادی داریم كه یكی از آنها راه‌اندازی موزه كشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای است و الان هم در حال جمع‌آوری لوازم و ادوات این موزه هستیم.

زمان برگزاری رقابت‌های جهانی تهران مشخص شده؟
بله، شهریور امسال در تهران این مسابقات را برگزار خواهیم كرد. قبل از این رقابت‌ها انتخابی تیم ملی را برگزارمی‌كنیم و اوایل شهریور هم مسابقات قهرمانی كشور را در دست برگزاری داریم تا تیم ایران با شرایط خوب در رقابت‌های جهانی حضور پیدا كند.

قدیمی‌های كشتی به سمت فدراسیون كشتی پهلوانی و زورخانه‌ای رو آورده‌اند، نظر شما چیست؟
كشتی پهلوانی با كشتی فرقی ندارد. ما هم برای كمك به كشتی كشور اینجا آمدیم. عزیزان و بزرگان پیشكسوت زمانی كه به فدراسیون كشتی سر می‌زند به شاگرد خودشان هم افتخار می‌دهند و من با افتخار در خدمت این عزیزان هستم.

در پایان حرف خاصی دارید؟
من از رسانه‌های محترم می‌خواهم با تبلیغ درست به ما كمك كنند و ما را در مسیر پیشرفت و توسعه این رشته یاری كنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز