خبرگزاری کار ایران

آمریکا ندیده نیستم؛

طالبی: فدراسیون کشتی باید پریشان باشد نه بهمن طالبی!

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۹۰

چرا فقط مشکلات و بی پولی‌ها برای جامعه داوری است/هیچ امنیت شغلی در این فدراسیون وجود ندارد/فدراسیون کشتی باید پریشان باشد نه بهمن طالبی/من از روز اول گفتم باید تحمل انتقادات را داشته باشند.

بهمن طالبی رئیس کمیته داوران فدراسیون کشتی از کار برکنار شده و اردوان صاحب جانشین وی شد، این در حالی است که  طالبی نزدیک به 14 ماه بود این سمت را برعهده گرفته بود و بارها به دلیل صحبت درخصوص حق و حقوق داوران مورد غضب سرپرست فدراسیون قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، طالبی اخیرا هم به دلیل اعتراض درباره عدم اعزام داوران به آمریکا مورد انتقاد بعضی از مسئولین فدراسیون قرار گرفت و حتی توپچی دبیر فدراسیون کشتی هم دلیل برکناری طالبی را درخواست شخصی خودش اعلام کرد که این موضوع به کلی از سوی  طالبی رد شد. 

گفت وگویی مفصل خبرنگار ایلنا را با بهمن طالبی در خصوص اتفاقات اخیر و بحث بر کناری‌اش در ادامه بخوانید:

رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون کشتی در این باره می‌گوید: خطیب فعلا سرپرست فدراسیون کشتی است و این مسئولیت بزرگ بر عهده وی است و تصمیم گرفت من دیگر در فدراسون نباشم و تصمیم او هم برای همه حجت است. اگر هم من را به خاطر مسئله‌ای از سمت خود برکنار کردند به دلیل این بود که دغدغه داوران را داشتم و 4 سال بود این زحمت‌کشان فدراسیون کشتی حقوق نگرفته بودند و من نگران آنها بودم و به خاطر آنها اعتراض کردم. حتی داوران را در این فدراسیون به مسافرت نمی‌فرستند و در مسابقات اخیر هم که در هندوستان و تایلند برگزار شد هیچ داوری را اعزام نکردند. اینها دغدغه داوری است که در فدراسیون کشتی موج می‌زند.

چرا باید فقط این مشکلات و بی پولی‌ها برای جامعه داوری باشد؟

وی درباره برخورد خطیب با این موضوع گفت: من هر وقت این موضوعات را به خطیب می‌گفتم فقط قول می‌داد رسیدگی می‌شود اما هیچ‌وقت رسیدگی نمی‌کرد. چرا باید فقط این مشکلات و بی پولی‌ها برای جامعه داوری باشد؟ همه دست‌اندرکاران فدراسیون و ملی‌پوشان و مربیان و تدارکات و غیره حقوق دریافت می‌کنند اما جامعه داوری خیر. آیا جامعه داوری هیچ خرج و مخارجی ندارد؟ من هم در این مشکلات مسئول بودم و باید پیگیری می‌کردم چون زبان گویای داوران در فدراسیون من بودم و باید پاسخگوی آنها می‌شدم.

خطیب فقط می‌گفت مشکلات حل خواهد شد

بهمن طالبی متذکر شد: کارنامه 14 ماهه من در فدراسیون وجود دارد و تمام مدارک لازم برای اینکه ثابت شود من چه فعالیت‌هایی انجام داده‌ام را می‌توانند از فدراسیون دریافت کنند، اگر با دریافت این مدارک راضی نشدند حق با آنها است و به حق من را برکنار کرده‌اند. من همیشه سعی کرده‌ام گروهی کار کنم و شورای داوری تشکیل دادم و نظر تمام داوران را درخصوص مسائل روز کشتی پرسیده‌ام اما خطیب فقط می‌گفت مشکلات حل خواهد شد.

هیچ امنیت شغلی در این فدراسیون ندارند

طالبی درباره اینکه قوانین جدید فیلا چگونه در کشور پیاده و اجرا شد به ایلنا گفت: مسئولین فدراسیون حتی نمی‌دانند قوانین جدی داوری که از سوی فیلا اعلام شد چطور به فدراسیون آمد و ترجمه و کارشناسی شد. به مدت 3 هفته با یک گروه کارشناسی داوری این قوانین را زیر و رو کردیم و مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانیم آن را اجرا کنیم و البته فدراسیون هم هیچ تشکری از این گروه نکرد. داوران کشتی این همه کار می‌کنند و زحمت می‌کشند اما هیچ امنیت شغلی در این فدراسیون ندارند. حق و حقوق داوران باید به طور کامل پرداخت شود و باید از آنها به عنوان یک فرد موثر در این رشته یاد کرد. چرا باید داور کشتی حتی پول بلیت خود را از جیبش پرداخت کند و به محل برگزاری مسابقات برود و دوباره با هزینه شخصی به محل زندگی خود برگردد؟ مگر وی برای خود قضاوت می‌کند یا اینکه برای فدراسیون زحمت می‌کشد؟

فدراسیون کشتی باید پریشان باشد نه بهمن طالبی!

وی در پاسخ به این سوال که خطیب عنوان کرده بود شما به دلیل اینکه مدرس فیلا نشدید پریشان هستید و از سمت خود برکنار شده‌اید، اظهار داشت: چرا باید پریشان بشوم؟ چون مدرس فیلا نشدم؟ فدراسیون کشتی باید پریشان باشد نه بهمن طالبی. من که تمام تلاش خود را به کار گرفته بودم. در فدراسیون جهانی از فرانسه، قزاقستان، روسیه و کشورهای دیگر داوران به عنوان ناظر حضور دارند اما جایگاه ما کجاست؟ چرا زمانی که نام من را به فدراسیون جهانی اعلام کردند و یکباره خط زدند کسی اعتراض نکرد؟ چرا باید ما در کنفدراسیون کشتی آسیا به یک داور یمنی میدان را واگذار کنیم؟ من که دیگر تمام شدم، اما واقعا نگران آینده هستم و باید برای آنها فکر درست و حسابی بکنیم.

عشق من داوری کشتی است

وی باید بیان اینکه ناحقی زیادی در داوری نسبت به کشتی‌گیران می‌شود و چرا ما یک نماینده در مسابقات بین‌المللی نداریم، افزود: در تمام مسابقات بین‌المللی حق کشتی‌گیران ایرانی را خوردند و ما حق این را داشتیم که یک نماینده از جامعه داوری در کنفدراسیون آسیا داشته باشیم که با اطلاعات خود بتواند از حق ایرانی‌ها دفاع کند. در مسابقات اخیری که در تایلند و هندوستان برگزارشد به راحتی حق ورزشکاران ما پایمال شد و کسی نبود که اعتراضی به این مسائل داشته باشد. عشق من داوری کشتی است و تا روزی که برکنار شدم یک ریال پاداش نگرفتم چون می‌دانستم فدراسیون مشکل مالی دارد و من هم باید حواسم را جمع می‌کردم که به فدراسیون فشار نیاورم.

قدرتی در این فدراسیون دیده نمی‌شود

طالبی درباره اینکه چرا فدراسیون به خط خوردن نام شما از لیست کلاس داوری اعتراضی نکرد؟ گفت: فدراسیون کشتی باید از فدراسیون جهانی می‌پرسید چرا نام طالبی را از لیست کلاس داوری خط زدید؟ اما همچین قدرتی در این فدراسیون دیده نمی‌شود. کشتی ما قوی نیست چون یکی از سه ضلع قدرت خود را که داوری است مورد لطف قرار نمی‌دهد. البته من با خطیب ارتباط خوبی دارم ولی باید این موضوع تداوم پیدا می‌کرد و باور کنید تا زمانی که داوری در کشتی جایگاه خود را نداشته باشد همین مشکلات را خواهیم داشت.

هیچگونه استعفایی ندادم

این پیشکسوت داوری در پاسخ به این سوال که گفته شده شما تمایلی برای ادامه کار نداشتید و استعفا دادید، گفت: من هیچگونه استعفایی ندادم. اگر تمایل نداشتم در فدراسیون و در این پست کار کنم چرا در جلسه‌ای که روز یکشنبه در دفتر توپچی برگزار شد حاضر بودم. خطیب من را برای ریاست این پست دعوت کرد. من که به سراغ آنها نرفتم تا التماس کنم و بگویم من را رئیس کمییته داوران قرار دهید. آنها مسئول فدراسیون بودند و در پاسخ به اعتراضات من درباره حق داوران پشت سر هم می‌گفتند انجام می‌شود. پس چه موقعی قرار بود این مشکلات حل شود؟ من در مسیر رفتن به فدراسیون بودم که این موضوع را متوجه شدم. آیا واقعا حق من نبود حتی یک تلفن کوچک می‌کردند و خودشان این موضوع را به من اطلاع می‌داند؟

مگر قوانین کشتی را نمی‌دانید می‌گوئید من استعفا داده‌ام؟

طالبی درباره اینکه توپچی دبیر فدراسیون در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرده طالبی خودش راضی بوده که استعفا بدهد اظهار داشت: به توپچی بگوئید وقتی که من به سالن  7 تیر رفتم و خبر برکناری خود را به وی اعلام کردم چرا تعجب کرد. مگر آقای توپچی من شما را در کنگره مسکو به تمامی اعضای فدراسیون جهانی معرفی نکردم و باعث نشدم آنها شما را به عنوان دبیر فدراسیون بشناسند؟ پس چه شده حالا اینگونه حرف می‌زنید. شما مگر قوانین کشتی را نمی‌دانید که می‌گوئید من استعفا داده‌ام؟ من مدیریت کردم و دوندگی داشتم اینگونه شد. حالا توپچی پشت صندلی نشسته و می‌گوید درست می‌شود. چطور درست خواهد شد؟ 4 سال حق داوران خورده شده است. من نباید این‌گونه حرف‌ها را به توپچی بزنم چون خودش واقف به این موضوعات است. اگر نمی‌داند چطور زمانی که این مشکلات را می‌گفتم تائید می‌کرد. اگر لازم بود استعفا را می‌نوشتم و می‌رفتم چرا باید به توپچی بگویم که خسته هستم. من از روز اول هم به آنها گفتم اگر آمده‌ام باید تحمل انتقادات را در مقابل مشکلات داشته باشید.

وی ادامه داد: در ابلاغی که برای اردوان صاحب زده‌اند نوشته شده به دلیل جایگاهی که شما در کشتی دارید به این مقام منصوب خواهید شد، حالا باید بنشینیم و ببینیم صاحب با جایگاهش در کشتی چطور می‌تواند حق و حقوق داوران را بگیرد.

اعتراض‌های من به جا بود

طالبی در این مورد که آیا به دلیل اینکه به سفر آمریکا نرفته و اعتراضاتی در این مورد کرده بود مورد غضب فدراسیون قرار گرفته گفت: مگر من آمریکا نرفته هستم؟ چندین بار تاکنون به آمریکا رفته‌ام. اعتراض‌های من به جا بود چون یک تیم ورزشی زمانی تکمیل می‌شود که از کشتی‌گیر، مربی و داور تشکیل شده باشد و اگر داور در این تیم حضور نداشته باشد تیم تکمیل نیست چون کسی در آن مسابقات حضور نخواهد داشت که بتواند از حق و حقوق کشتی‌گیران دفاع کند اما اگر در یک تیم اعزامی همراهان اضافه حضور نداشته باشند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. چرا باید به مسافرتی چنین طولانی بروم و خسته بشوم که چه موضوعی ثابت بشود. به خطیب گفتم اگر داور در این مسافرت حضور نداشته باشد به مشکل می‌خورید وی هم در پاسخ گفت هیچ اشکالی وجود ندارد و لازم نیست داوری را با خود ببریم.

اردوان صاحب در زمانی من داور المپیکی شد

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون درخصوص اینکه 14 ماه قبل وقتی به این سمت رسید چرا از طهماسبی رئیس قبلی کمیته داوران استفاده نکرد؟ گفت: وقتی که رئیس کمیته داوران شدم از طهماسبی خواهش کردم در فینال لیگ برتر حاضر شود و به قضاوت بپردازد اما طهماسبی خودش درخواست کرد 3 ماه به دور از تمامی قضاوت‌ها باشد و انتظار داشت بعد از این 3 ماه همیشه به عنوان سرپرست داوران به مسابقات اعزام شود که این امکان‌پذیر نبود. اردوان صاحب هم در زمانی که من بودم داور المپیکی شد و این سمتی که الان به دست آورده هم بازده‌کارها و تلاش‌های خودش است که توانسته رئیس کمیته داوران فدراسیون کشتی شود.

اردوان صاحب باید بتواند حق داوران را از فدراسیون بگیرد

طالبی در پایان در مورد اینکه چه پیشنهادی به اردوان صاحب دارید؟ گفت: صاحب باید مسائلی که در داوری وجود دارد را حل کند. تمبر 2013 داوران را باید دریافت کند. از عدم اعزام داوران به مسابقات باید جلوگیری کند و بتواند حق از دست رفته داوران را از فدراسیون بگیرد و وقتی به این پست آمده حتما برنامه‌هایی دارد و صرفا به منظور اینکه به مسابقات جهانی برود این پست را قبول نکرده است. من هم سعی می‌کنم تجربیات خود را در اختیار وی قرار داده تا جامعه کشتی از این معضلات بیرون بیاید.

گفت‌وگو: امیر هوشنگ چرخگر

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز