خبرگزاری کار ایران

مسیر برزیل، مسیری دشوار است؛

کی‌روش: برخی انتقادها آنقدر معتبر نیست که پاسخ بدهم

متاسفانه عده کمی در فوتبال ایران صحبت‌هایی می‌کنند که باعث تعجب است. برخی منتقدان حتی از پست بازیکنان تیم ملی اطلاعی ندارند.

 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرد که مسیر صعود به جام جهانی مسیری بسیار دشوار است.

به گزرارش ایلنا، کارلوس کی‌روش روز جمعه درباره آخرین وضعیت تیم ملی، اردوی مجارستان و دیدار با تونس، اردوی آتی تیم در اردن و دیدار با اردن و لبنان، مسابقات غرب آسیا، صعود به جام جهانی و مسایل دیگر گفت وگوی مفصلی با سایت فدراسیون فوتبال انجام داد که در زیر می خوانید.

به عنوان نخستین سوال درباره آخرین وضعیت تیم ملی قبل از بازی با لبنان توضیح دهید.

تمامی برنامه ها دقیقا و با توجه به نکات ریز و مورد نیاز انجام شده است. چیزی که اکنون می توانم به اطلاع شما برسانم این است که تیم ساعت 17 روز نهم شهریور در تهران و در محل آکادمی ملی فوتبال دورهم جمع خواهد شد و در ساعت 18 همان روز اولین جلسه تمرین ما برگزار می شود. در ساعت ۵ بامداد روز ۱۰ شهریور، تیم تهران را به مقصد اردن ترک خواهد کرد. اردوی آماده سازی ما در اردن تا تاریخ ۱۹ شهریور ادامه خواهد داشت و در این تاریخ اردن را به مقصد لبنان ترک خواهیم کرد. قسمتی از برنامه آماده سازی ما در اردن شامل دیدار دوستانه ای است که در تاریخ ۱۵شهریور مقابل تیم ملی اردن خواهیم داشت. لازم به ذکر است که درطول این مدت (پایان اردوی مجارستان تا آغاز اردوی اردن) کادر فنی تیم ملی سه عامل را در نظر گرفته است که شامل بررسی و برداشت عملکرد بازیکنان در اردوی مجارستان و بالاخص بازی دوستانه مقابل تیم ملی تونس، پیگیری رقابتهای لیگ برتر از نزدیک و عملکرد بازیکنان مخصوصا بازیکنان خاص مورد نظر که لیگ امسال را بخوبی شروع کرده اند و آنالیز کامل تیم ملی لبنان و همچنین آنالیز دیدار تیم ملی لبنان در مقابل استرالیا که خودم سعی می کنم از نزدیک این بازی را شاهد باشم و همچنین بازی بین تیم ملی ازبکستان و کره جنوبی است.

آیا شما از عملکرد بازیکنان جدید راضی هستید (در اردوی مجارستان و در بازی مقابل تونس)؟

 بله کاملا. من خیلی خوشحالم از عملکرد و تعهد بازیکنان جدید. ما موقعیت بازی در پست جدید را به مازیار زارع دادیم که همان پست دفاع مرکزی بود و دقیقا آن چیزی که از او انتظار داشتیم، برآورده کرد و ما اطمینان داریم که او می تواند در این پست جدید به تیم ملی کمک کند. امید نظری که بازی اول خود را برای تیم ملی انجام داد، توانست با اعتماد به نفس کامل در زمین حضور پیدا کند. و بازی قابل قبولی را به نمایش بگذارد.

و رضا قوچان نژاد؟

رضا در اردوی مجارستان حضور پیدا کرد. او در این اردو بسیار آماده نشان داد و عملکرد خوبی داشت. منتظر بودم بتوانم از او در بازی در مقابل تونس استفاده کنم ولی متاسفانه در روز بازی و در آخرین ساعات ما مطلع شدیم به دلیل مشکلات اداری نمی توانیم از رضا در آن دیدار استفاده کنیم. من از این مسئله بسیار ناراحت شدم و در حال حاضر شخصا پیگیر این مسئله از طریق رئیس فدراسیون فوتبال هستم تا شاهد چنین مشکلاتی درآینده نباشیم.

داستان کامل بازیکنانی که نتوانستند در اردوی مجارستان شرکت کنند چه بود؟(فروزان و حقیقی)

متاسفانه همانطور که همه طرفداران فوتبال اطلاع دارند و همانطور که همان موقع اعلام کردیم، به دلیل یکسری مشکلات اداری و عدم صدور ویزا، این دو بازیکن به همراه سه تن از مسئولین اجرایی نتوانستند همراه ما دراین سفر باشند.

انتقاداتی به لیست بازیکنان دعوت شده و  آماده در لیگ که به تیم دعوت نشده اند، مطرح شده، نظر شما چیست؟

من فکر می کنم بعضی از نظرها منطقی و عادلانه است ولی همانطور که مردم ایران باید بدانند متاسفانه گاهی اوقات لیست بازیکنان، به طور کامل منعکس کننده نظرات فنی و تکنیکی ما نیست. وقتی به ما گفتند  باید یک لیست اولیه از بازیکنان تهیه کنیم، لیگ برتر هنوز آغاز نشده بود و ما اجبار داشتیم دو هفته پیش از آغاز لیگ برتر لیست اولیه خود را به مسئولین ارائه دهیم. همگان مطلع هستند ما ملزم هستیم در کنار مسائل فنی خود به مسائل اداری نیز توجه داشته باشیم. همانطور که برای این اردوی اخیر، سفارت مجارستان از دو هفته پیش از آغاز لیگ لیست اسامی بازیکنان را برای صدور ویزا خواسته بود ولی چیزی که من می‌توانم به شما قول داده و ضمانت کنم این است که ۹۵درصد از بازیکنان مدنظر من که انتخاب شده بودند، در این اردو حضور داشتند و در نتیجه موقعیت خوبی هم بوجود آمد که شاهد عملکرد بازیکنان دیگر نیز باشیم.

آیا از بازی مقابل تونس و اردوی مجارستان راضی بودید؟

بسیار زیاد. من فقط ناراحت شدم نتیجه بازی نتوانست نشان دهنده عملکرد خوب بازیکنان باشد و با توجه به بازی که بازیکنان ما از خود نشان دادند، در آن روز استحقاق یک برد را داشتند.

هنوز هم انتقاداتی راجع به غیبت برخی بازیکنان وجود دارد.

ما باید به این نظرات احترام بگذاریم، به خاطر اینکه فوتبال، ورزشی است که تمامی نظرات درآن دخیل هستند ولی برخی از این نظرات و انتقادات راجع به بازیکنانی بود که به علت عدم صدور ویزا نتوانستند ما را همراهی کنند و بعضی دیگر از نظرات هم آنقدر معتبر نیستند که لازم باشد من به آنها پاسخ بدهم.

آیا می‌توانید دقیق تر توضیح دهید؟

دقیق‌تر نه، ولی یکسری حرف های کلی را می توانم بگویم. متاسفانه یک عده کمی در فوتبال ایران صحبت‌هایی می کنند که باعث تعجب من است. برخی از منتقدان از طراحی فوتبال مدرن صحبت می کنند اما متاسفانه خودشان از پست بازیکنان تیم ملی اطلاعی ندارند. برای روشن تر شدن حرفم یک مثال می زنم؛ آنها ازکنار جنگل رد می‌شوند و می بینند که جنگل در آتش می سوزد ولی وانمود می کنند که در جنگل باران می بارد ولی در گفت‌وگو  با رسانه‌ها، می‌گویند امروز روز بسیار زیبایی در جنگل بود به خاطر اینکه برف می بارید.

توضیح بیشتری می دهید؟

مروز من حرف‌های کلی را گفتم ولی به زودی حرف‌های دقیق‌تری برای افرادی که متوجه صحبت‌های من نشده‌اند، خواهم گفت.

آیا تصمیم و برنامه ریزی نهایی برای تورنمنت غرب آسیا انجام شده؟

بعد از جلساتی که با کفاشیان داشتیم. قرار بر این شد که بهترین گروه از بازیکنان تیم ملی بزرگسالان را برای این مسابقات در کنار هم بگذاریم، با در نظر گرفتن ۲ مورد اساسی‌:

۱. تمام سعی‌ ما بر این خواهد بود که تعامل کامل با مربیان و باشگاههای داخلی‌ داشته باشیم، که حتی با حضور تیم ملی‌ در این مسابقات، هیچ‌گونه لطمه‌ای به تمرینات و آماده سازی این تیم‌ها و شرکت آنها در مسابقات لیگ به وجود نیاید.

۲. هدف ما بر این خواهد بود، که در این مسابقات از بازیکنان جوان و شایسته تیم‌های مختلف لیگ برتر که کمتر سابقه بازی در مسابقات بین‌المللی را دارند، استفاده کنیم و این مسابقات می تواند فرصت خوبی‌ را برای بازیکنان جوان ما ایجاد کند که به تجربه شان اضافه کنند.

آخرین برداشت شما در مورد برگزاری و یا عدم برگزاری جام حذفی چیست؟

قبل از شروع فصل کنونی لیگ برتر رئیس فدراسیون فوتبال جلسه ای را هماهنگ کردند که میان هیات رئیسه سازمان لیگ و دپارتمان تیم ملی بود. تا آنجایی که من بخاطر دارم در این جلسه اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ و همچنین دپارتمان تیم ملی به یک نتیجه واحد راجع به جام حذفی رسیدند. برداشت من از نتیجه آن جلسه، این بود که تصمیم ها در جهت کمک و ارتقا همچنین در جهت منافع بازیکنان، باشگاه ها و تیم ملی بود به صورتی‌ که فشردگی دیدار‌‌های لیگ برتر باعث فشار بیش از اندازه به بازیکنان نشود. یکی‌ از نتایج به دست آمده از آن جلسه این بود که سازمان لیگ نمی‌تواند تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر از از ۱۸ تیم به ۱۶ تیم کاهش دهد. در مجموع به این نتیجه رسیدیم که جهت لطمه نزدن به برنامه‌های تیم ملی و حضور تیم در جام جهانی‌، جام حذفی امسال استثنایا حذف شود. این تصمیم که در آن جلسه اتخاذ شد بهترین راه حل برای حفظ منافع فوتبال باشگاهی و ملی ایران به نظر می‌رسید. مخصوصا برای جلوگیری از خستگی‌ و مصدومیت و نهایتا به دست آوردن کیفیت بالاتر بازی‌ها در لیگ و ارتقاء کیفیت آماده سازی تیم ملی‌. متأسفانه در حل حاضر سوء تفاهم‌های زیادی در این مورد به وجود آمده، مخصوصا با توجه به نکاتی‌ که در نشریات و رسانه‌ها درج شده است.

پس نهایتا به نظر شما تصمیم نهایی چه خواهد بود؟

من دوست ندارم از طریق رسانه‌ها نقطه نظرم را اعلام کنم، زیرا اگر این کار را بکنم، حتّی شاید ما شاهد سوء تفاهم‌های بیشتری نیز بشویم. این یک عادت بد است که برخی‌ از دست اندرکاران فوتبال ایران دارند. مسئله خیلی‌ ساده است، افراد مرتبط به مسائل می بایست در زمان مناسب، در مکان مناسب دور هم جمع شوند که بهترین راه حل و تصمیمات را برای فوتبال ایران بگیرند. مطرح کردن این مسائل در نشریات و رسانه‌ها درست و حرفه‌‌ای نیست و از لحاظ اخلاقی‌ هم مورد قبول نیست و هیچ گاه گره‌ای را باز نمی کند. ولی باز اینجا تکرار می کنم بدون توجه به هر تصمیمی که گرفته شود ما می بایست به دنبال راه حلی باشیم که فشار بیش از حد چه از لحاظ فیزیکی چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ روحی روانی بر روی بازیکنان ملی پوش ما وارد نشود. فراموش نکنید که این فصل همزمان است با رقابتهای بسیار مهم مقدماتی جام جهانی که برای ما حکم مرگ و زندگی را دارد و می تواند راه صعود ما را به جام جهانی هموار سازد.

وقتی‌ می‌گویید کسانی‌ هستند که صحبت می کنند، این نفرات چه کسانی‌ هستند؟

فقط میتوانم بگویم، باید به کسانی‌ که این مسائل را در رسانه‌ها مطرح می کنند یاد آوری شود که مسابقات المپیک ۱۰ روز پیش به اتمام رسیده است. مطمئنا اگر رشته صحبت کردن با رسانه‌ها در این المپیک وجود داشت، بعضی‌ از افراد هر ۳ مدال را برنده می‌شدند.

س - نظر کلی شما در مورد عملکرد تیم از زمان ورودتان به ایران چیست؟

ج - ما تا به حال ۱۷بازی انجام داده ایم، که توانستیم ۱۰برد داشته باشیم، ۶تساوی و ۱ باخت. ۴۰گًل زده، ۱۰گًل خورده، و میانگین امتیاز به دست آمده از هر بازی 2.1(دو ممیز یک) امتیاز بوده است. میانگین گل‌های زده ما 2.3 (دو ممیز سه) گًل و گًل‌های خورده ما 0.58 (پنجاه و هشت صدم) بوده است. با تمامی‌ این اوصاف، من بر این عقیده‌ام که عملکرد تیم می تواند بهتر باشد. من اشاره می‌کنم به دو دیدار اخیر مقابل قطر، و همین طور بازی ما مقابل تونس. با اینکه ما تیم برتر میدان و کاملا بر حریف مسلط بودیم، نتوانستیم نتیجه را به سود خود رقم بزنیم. ما باید در این مورد پیشرفت کنیم، ولی‌ در کّل از تفکّر بچه ها، از پیشرفت تیم، از یکپارچگی تیمی، و همچنین از عملکرد تاکتیکی رضایت دارم.

اکنون که در مرحله نهایی ۲ بازی انجام داده‌ایم، و 6دیدار‌ باقی‌ مانده، برداشت شما از پروسه صعود به جام جهانی چیست؟

بیایید واقع‌گرا باشیم. به خود و دیگران دروغ نگوییم و در ذهنمان رویا پردازی هم نکنیم. صعود به جام جهانی برای ما راهی طولانی و دشوار و بسیار چالش برانگیز است. به همان میزان که برای دیگر تیم ها در گروه ما نیز سخت است. ما در مسیر پیش رو شاهد روزهای بسیار زیبا و دل انگیزی خواهیم بود و مطمئنا یکی دو طوفان را نیز تجربه خواهیم کرد ولی من کاملا مطمئن هستم و ایمان دارم ما با هم، تاکید می کنم «باهم» و با حمایت‌های مورد نیاز از طرف باشگاه‌ها، مربیان باشگاه‌ها و همچنین پشتیبانی‌های مالی مناسب برای آماده‌سازی تیم و بویژه حمایت طرفداران خوبمان در برزیل حضور خواهیم داشت. مسیر برزیل، مسیری بس دشوار است ولی همانطور که من در ایران در طول این مدت یاد گرفته ام که « ایرانی‌ها مرد روزهای سخت هستند»، آرزوی برزیل به واقعیت خواهد پیوست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز