خبرگزاری کار ایران

سرنوشت جام حذفی مبهم‌تر شد؛

آقای کفاشیان جام‌حذفی دوی 100متر نیست؟!

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۷۲

اگر فدراسیون‌نشین‌ها صعود به جام‌جهانی را به هر قیمتی می‌خواهند این "مسیر برزیلی" مصداق "راه ترکستان" را خواهد داشت که فقط "سرابی" فریباست.

برگزاری یا عدم برگزاری جام حذفی همچنان چالش اساسی فوتبال ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اظهارات ضد و نقیض مدیران ارشد فدراسیون فوتبال، ابهام در مورد جام‌حذفی را افزایش داده تا این مساله به معضلی لاینحل بدل شود. در فدراسیون هم هر کسی حرف خود را می‌‌زند و در این میان تنها چیزی که توضیح روشن و شفافی در مورد آن داده نمی‌شود، وضعیت جام‌حذفی است.

بهروان روز شنبه از برگزاری قطعی جام حذفی خبر می‌دهد و بلافاصله رئیس فدراسیون نظر دیگری را اعلام می‌کند و در سوی دیگر دبیرکل وعده دیگری را مطرح می‌کند و در جای دیگر از قول دبیر سازمان لیگ چیز دیگری می‌گوید.

داستان ادامه دار این جام حذفی از حذف تا برگزاری سناریویی عجیب و در هم تنیده شده که معلوم نیست به چه سرانجامی منتهی خواهد شد ولی از نظر منطقی اگر بخواهیم ارزیابی داشته باشیم بر این مساله نباید حتی به قیمت صعود و انجام 3 دیدار در جام جهانی آینده نیز جامی که سال‌ها قدمت دارد و همیشه در ویترین فوتبال ایران قرار داشته را به این راحتی لغو کنیم یا دستور به عدم برگزرای آن بدهیم. این تصمیمات عجولانه و بدون کارشناسی به بهانه بحث منافع ملی فقط چالشی بزرگ را ایجاد خواهد کرد که در صورت عدم صعود تیم ملی به جام جهانی شرمساری بزرگی را برای مدیران اجرایی فدراسیون از بالا تا پائین ایجاد خواهد کرد، پس بهتر است مسندنشینان فدراسیون راه معقول و منطقی را در پیش بگیرند تا حتی در صورت وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده هم شرمنده نشوند.

علی کفاشیان به عنوان فرد نخستن تصمیم‌گیرنده در فدراسیون دیروز اعلام کرد که هنوز تکلیف جام‌حذفی مشخص نیست و بایدی هم در برگزرای این جام حذفی وجود ندارد. سوال اساسی از رئیس فدراسیون این است که با توجه به کدام قوانین داخلی و بین‌المللی این چنین به راحتی در این مساله مهم اظهارنظر می‌کند؟ آیا اینگونه سخن گفتن از سوی فرد اول فدراسیون به نوعی به سخره گرفتن قواعد بازی در فوتبال ایران نیست؟چگونه می‌توان با بخشی از شناسنانه فوتبال ایران به این راحتی بازی کرد؟ این منطق فدراسیون‌نشین‌ها آیا مصداق خودکامگی نیست؟

صعود به جام‌جهانی زیباست. کفاشیان و زیر مجموعه اش هم عاشق این زیبایی مسحور کننده هستند، چراکه در ویترین افتخارات شان به این افتخار بسیار نیازمندند ولی آیا همه‌ی داستان فوتبال ما در گروی صعود به جام جهانی است؟! اگر فدراسیون‌نشین‌ها صعود به جام‌جهانی را به هر قیمتی می‌خواهند این "مسیر برزیلی" مصداق "راه ترکستان" را در مثل معروف خواهد داشت که فقط "سرابی" فریباست.

کفاشیان جلوی دوربین‌ تلویزیون ظاهر می‌شود و اعلام می‌کند در برگزاری جام حذفی "بایدی" وجود ندارد. کفاشیان راست می‌گوید چراکه در این فوتبال نبوده که بداند اعتبار و ارزش یک جام فوتبالی چه میزان است؟! کفاشیان راست می‌گوید که باید وجود ندارد چراکه خاک این فوتبال را نخورده تا بداند برای این جام باشگاه‌های کوچک چه شوق و اشتیاقی دارند؟! کفاشیان‌ها حق دارند اینگونه به راحتی از کنار برگزاری جامی با قدمت چند دهه بگذرند چراکه آنها در گذشته‌شان فقط دویده‌اند و معنای "یک جام" را با "یک مدال" در دوومیدانی اشتباه گرفته‌اند. آقای کفاشیان جام حذفی دوی 100 متر نیست!!

اینکه کفاشیان تاکید دارد که هنوز تصمیمی برای برگزار شدن جام حذفی نگرفته‌ایم و برای فدراسیون اولویت با تیم ملی است، خود موید همین مساله است که چقدر برای فدراسیون صعود به جام جهانی مهم است چراکه تمام ناکامی های این چند سال اخیر زیر لوای جام جهانی پوشیده می‌شود و دیگر کسی از ناکامی‌ها نخواهد گفت. این صعود برای کفاشیان و فدراسیون تحت امرش از نان شب هم واجب‌تر شده تا مرهمی بر ناکامی‌های رنگارنگ کارنامه‌ی ناموفق‌شان باشد. نکته قابل تامل اینکه کفاشیان در پاسخ به این سؤال که اگر هیچ باشگاهی حاضر نشود بدون بازیکنان اصلی خود به میدان برود، چه می کنید، میگوید: در آن صورت ما هم نمی‌توانیم جام حذفی را برگزار کنیم. کفاشیان در جواب این سؤال که جام حذفی یک مسابقه رسمی است و باید مثل سایر کشورها در ایران برگزار شود، اظهارکرد: برای برگزاری جام حذفی بایدی وجود ندارد. در همه جای دنیا هم این مسئله هست که تیم‌ها با بازیکنان اصلی خود به میدان نروند. باشگاه‌های ما هم باید ضرورت کار را متوجه باشند و بدانند اولویت با تیم ملی است. در هر صورت ما این جلسه را برگزار می‌کنیم و در صورت نتیجه‌گیری جام حذفی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که هیچیک از تیم‌های هم‌گروه ایران برای برگزاری یک مسابقه 20 روز لیگ خود را تعطیل نمی‌کنند گفت: هرجایی سیاست خودش را دارد. کادر فنی ما با توجه به شناختی که از فوتبالمان دارد درخواست‌هایی دارد و ما هم باید این خواسته‌ها را برآورده کنیم و در آینده بهانه‌ای نداشته باشیم. کفاشیان در این خصوص که با توجه به برآورده کردن خواسته‌های کی‌روش آیا تضمینی برای حضور ایران در جام جهانی هست یا خیر گفت: تضمینی برای جام جهانی نمی‌دهم اما کار خودم را می‌کنم و امیدوارم با تلاش‌هایی که می‌کنیم به جام جهانی برویم. اما در همین زمینه کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص خبر برگزاری مسابقات جام حذفی گفت: مسوولان سازمان لیگ بارها در مورد این موضوع تصمیم گیری کرده اندو مجددا تصمیمشان تغییر یافته، به همین دلیل باور نمی کنم این مسابقات برگزار شود. بیژن ذوالفقارنسب با بیان این مطلب افزود: من فکر می کنم اگر این تصمیم را گرفته باشند که مسابقات جام حذفی برگزار شود یک تصمیم پسندیده و منطقی است اما با توجه به اینکه مسوولان سازمان لیگ بارها در این باره اظهارات ضدو نقیض داشته اند وبه همین دلیل باور برگزاری مسابقات جام حذفی تا حدودی برایم سخت است ولی اگر صحت داشته باشد کار عقلانی خواهد بود. وی با اشاره به احتمال عدم حضور ملی‌پوشان در مسابقات جام حذفی اظهار داشت: هیچ ایرادی ندارد رقابت‌های جام حذفی بدون حضور ملی پوشان برگزار شود تا این که من اطلاع دارم 95 درصد باشگاه‌های شرکت کننده در جام حذفی ملی‌پوش ندارند سوای آن عدم حضور ملی‌پوشان در مسابقات مقدماتی جام حذفی مشکلی برای تیم ها ایجاد نمی‌کند. این کارشناس فوتبال با اشاره به درخواست کی‌روش مبنی بر عدم برگزاری رقابت های جام حذفی گفت: کی‌روش از نظر حرفه‌ای فقط به منافع تیم ملی فکر می‌کند اما باید منافع فوتبال کشورمان که ابعاد گسترده تری هم دارد مورد توجه قرار بگیرد.

اما در همین ارتباط دبیر سازمان لیگ برتر برگزاری جام حذفی را به نتیجه جلسه مشترک یکشنبه با باشگاه‌ها موکول کرد. علی کاظمی گفت: از تمام باشگاه‌ها دعوت کردیم تا در جلسه یکشنبه هفته آینده کمیته مسابقات حاضر شوند تا درباره نحوه برگزاری جام حذفی همفکری و تصمیم‌گیری شود. در این جلسه مشترک باشگاه‌ها نظرات‌شان را بیان می‌کنند تا چگونگی برگزاری این بازی‌ها مشخص شود. وی افزود: آنچه مسلم است به خاطر فشردگی تقویم مسابقات تیم ملی که رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌ها و بازی‌ها غرب آسیا هم به آن اضافه شد، امسال برنامه بازی‌های باشگاهی بسیار فشرده می‌شود. از طرفی بخاطر محدودیت زمانی که داریم اگر جام حذفی هم برگزار شود باید تا اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت آن را تمام کنیم؛ بنابراین ممکن است مثلا فاصله بین بازی‌ها کمتر شود.

دبیر سازمان لیگ در واکنش به اینکه با این شرایط چرا غلامرضا بهروان رییس کمیته مسابقات لیگ از برگزاری قطعی جام حذفی خبر داده بود، گفت: از اینکه بهروان به رسانه‌ها چه گفته اطلاعی ندارم اما آنچه مسلم است نظر شخصی وی بر برگزاری جام حذفی بوده که البته باشگاه‌ها باید درباره نحوه آن همکاری و تعامل داشته باشند. او هنوز از نظرش عدول نکرده، چون پیشنهاد و دغدغه کسانی هم که طرفدار برگزاری این بازی‌ها هستند غیرمنطقی نیست. چون اولویت فوتبال ما حفظ شرایط مساعد برای تیم ملی است، باشگاه ها هم باید کمک کنند تا اگر بخواهیم جام حذفی را برگزار کنیم مشکلی پیش نیاید.

وی در واکنش به اینکه اگر باشگاه‌ها تعامل نکنند و طبیعتا تیم‌هایی که ملی‌پوشان بیشتری دارند با این موضوع مخالف باشند، چه تصمیمی خواهید گرفت؟ گفت: هنوز نمی‌دانیم موضع تمام باشگاه‌ها چیست. از طرفی سازمان لیگ هم مجری تصمیم‌هاست و خودش به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست. این نظر که حضور ملی‌پوشان در جام حذفی با توجه به برگزاری لیگ، لیگ قهرمانان آسیا و رقابت‌های ملی، آنها را خسته و فرسوده می‌کند هم درست است. نهایتا در جلسه آتی باید همه چیز مشخص شود.

همچنین غلامرضا بهروان نیز دیروز با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌ها خواستار تشکیل جلسه‌ای در روز یکشنبه در مورد شیوه برگزاری جام حذفی شد. در متن نامه بهروان آمده است: علیرغم مصوبه مشترک هیئت رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مبنی بر عدم برگزاری مسابقات جام حذفی فوتبال در سال 1391-92 به دلیل تداخل بازی‌های بین المللی در سطح ملی(به دلیل برگزاری اردوهای مرتبط)و باشگاه‌های نماینده کشورمان در مسابقات قهرمانان آسیا و همچنین مسابقات داخلی شامل لیگ برتر که به تبع آن مصدومیت و خستگی ناشی از فشردگی مسابقات به ویژه بازیکنان حاضر در مسابقات بین المللی را در پی خواهد داشت با احترام به اعتراضات وارده و اعلام نظریات کارشناسی جمعی از خبرگان موافق برگزاری جام حذفی، مقرر شد با دعوت از مدیران باشگاه های عضو لیگ برتر یا نماینده تام الاختیارشان و بررسی تقویم پیش رو درخصوص برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات جام حذفی تصمیم گیری و براساس تصمیم متخذه اقدام شود. به این منظور از باشگاه‌ها دعوت شده تا ساعت 10:30روز یکشنبه، 21 آبان در محل سالن آکادمی فوتبال حضور یابند. به دلیل فاصله اندک تا زمان نقل و انتقال بازیکنان و آغاز نیم فصل دوم الزاما هرگونه تصمیم با تعداد حاضر عینا مورد اجرا گذاشته می شود و بعد از آن هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز