خبرگزاری کار ایران

ابراز تردید سئول در صداقت پیونگ‌یانگ برای از سرگیری مذاكرات هسته‌ای

کد خبر : ۷۵۶۹۸

یك مقام ارشد كره‌جنوبی گفت كه با توجه به پیشینه رویكردهای كره‌شمالی، سئول موضع‌گیری اخیر این كشور مبنی بر آمادگی برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای را قابل باور نمی‌داند.

یكی از مقام‌های ارشد كره‌جنوبی امروز – شنبه – گفت كه سئول در صداقت مقام‌های كره‌شمالی برای بازگشت پای میز مذاكرات خلع سلاح هسته‌ای تردید دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این مقام كره‌جنوبی گفت كه با توجه به پیشینه رویكردهای كره‌شمالی، سئول موضع‌گیری اخیر این كشور مبنی بر آمادگی برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای را قابل باور نمی‌داند.

این در حالی است كه نماینده ارشد كره‌شمالی كه حامل نامه «كیم جونگ اون» رهبر این كشور برای «شی جینپینگ» رئیس‌جمهوری چین بود، تاكید كرده است كه پیونگ‌یانگ برای برداشتن گام‌هایی به منظور بازگشت پای میز مذاكرات خلع سلاح هسته‌ای آماده است.

موضع‌گیری جدید كره‌شمالی نشانه پیروزی آشكار پكن در ترغیب متحد سركش خود برای كاهش تنش‌ها است.

پس از آن‌كه كره‌شمالی با اقدام‌های اخیر مبنی بر تلاش برای پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود باعث خشم‌ چین شد، سفر سه روزه «چوئه ریونگ هائه» به چین، تلاشی برای آشتی و صلح مجدد به شمار می‌رود.

منابع خبری رسمی چین اعلام كردند كه چوئه حامل نامه دست‌نویس كیم به شی بود ولی به جزئیات محتوای این نامه اشاره‌ای نكردند.

پایگاه خبری «سی‌سی‌تی‌وی» به نقل از چوئه اعلام كرد كه كره‌شمالی خواستار همكاری با همه طرف‌ها به منظور حل و فصل مناسب پرسش‌های مطرح شده در ارتباط با مذاكرات شش‌جانبه بوده و تمایل دارد در این مسیر گام‌های فعالانه‌ای بردارد.

خبرگزاری مركزی كره‌شمالی نیز امروز – شنبه – اعلام كرد كه چوئه به شی گفته است كه هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین اتحاد چین با كره‌شمالی شود ولی به سخنان خود درباره مذاكرات به بن‌بست رسیده یا پیشرفت تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ اشاره‌ای نكرد.

چوئه به این مساله كه كره‌شمالی چه برنامه‌ای برای از سرگیری گفت‌وگوها دارد، اشاره‌ای نكرد.

كره‌شمالی در سال 2009 میلادی به دنبال عدم توافق درباره نحوه راستی‌آزمایی گام‌هایی كه باید برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای این كشور برداشته شود، از مذاكرات خلع سلاح هسته‌ای كنار كشید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز