خبرگزاری کار ایران

حکم متهمان مهمترین دادگاه تاریخ ترکیه امروز اعلام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۶۹

این دادگاه را مهم‌ترین دادگاه تاریخ ترکیه دانسته‌اند و در آن بسیاری چهره‌های سر‌شناس از جمله ژنرال «ایلکر باشبوگ» فرمانده سابق ارتش به اتهام براندازی محاکمه می‌شوند.

دادگاه ترکیه امروز - دوشنبه - حکم ۲۷۵ متهم به براندازی دولت این کشور را اعلام می‌کند.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این دادگاه را مهم‌ترین دادگاه تاریخ ترکیه دانسته‌اند و در آن بسیاری چهره‌های سر‌شناس از جمله ژنرال «ایلکر باشبوگ» فرمانده سابق ارتش به اتهام براندازی محاکمه می‌شوند.
در اطراف محوطه دادگاه تدابیر شدید امنیتی برقرار است و خبرنگاران در بیرون دادگاه و زندان «سیلیوری» در استانبول تجمع کرده‌اند اما اطلاعی از زمان صدور حکم در دست نیست.
این دادگاه از سال ۲۰۰۷ میلادی و زمانی آغاز شد که در خانه‌ای در استانبول ۲۷ نارنجک دستی کشف شد.
در کیفرخواست اولیه که نزدیک به سه هزار صفحه بود و در سال ۲۰۰۷ میلادی صادر شد، دستگیرشدگان متهم به اقدام برای برگرداندن کشور به «روزهای هرج و مرج، تاریکی و ناامنی» شده بودند.
در سال ۲۰۰۹ میلادی کیفرخواست دوم صادر شد و شمار بیشتری از چهره‌های سر‌شناس دستگیر شدند.
پس از آن دادگاه ناحیه سیلوری استانبول مجبور به ساخت یک دادگاه جدید شد چرا که دادگاه‌های موجود برای این تعداد متهم، وکیل و افراد دیگر جای کافی نداشتند.
سال گذشته میلادی با دستگیری ژنرال باشبوگ دادگاه وارد مرحله تازه‌ای شد. وی متهم شد که با راه‌اندازی یک سازمان تروریستی سعی داشته دولت را سرنگون کرده و آن را به طور نسبی یا کامل فلج کند.
ژنرال باشبوگ که در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی فرمانده ارتش ترکیه بود، تا کنون هشت جلسه دادرسی داشته و برای وی درخواست حبس ابد شده است. ژنرال باشبوگ این اتهام‌ها را رد کرده است.
غیر از ژنرال باشبوگ برای ۶۳ تن دیگر از جمله ۹ ژنرال دیگر درخواست حبس ابد شده است.
سایر متهمان نیز به جرائمی مثل تملک غیرقانونی اسلحه و تحریک به قیام مسلحانه متهم هستند.
مخالفان دولت این دادگاه را ادامه سیاست حزب حاکم برای مبارزه با سکولار‌ها و ارتش می‌دانند و معتقدند که دلایل و شواهد برای اتهام‌های مطرح شده کافی نیست.
از سال ۲۰۰۲ میلادی که «رجب طیب اردوغان» به نخست‌وزیری رسید، تعداد زیادی از افسران فعال و بازنشسته ارتش دستگیر شده‌اند.
ارتش همواره بزرگ‌ترین محافظ قانون اساسی سکولار ترکیه به شمار رفته است.
ارتش سه بار در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ میلادی کودتا کرده و سابقه تنش‌های جدی با حزب عدالت و توسعه را نیز دارد.
حزب عدالت و توسعه در واقع جانشین حزب رفاه است که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ میلادی به قدرت رسید اما با فشار ارتش مجبور به استعفا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز