خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز:

مدیریت صحیح و برنامه ریزی، سرمایه گذاری و اشتغال را در منطقه آزاد ارس افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۲۶

منطقه آزاد ارس به دلیل واقع شدن در نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان و همجوار بودن با نخجوان، ارمنستان و آذربایجان از نظر اقلیمی و جغرافیایی پراهمیت است و از مزایای ویژه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی برخوردار است.

ایلنا: دبیران اجرایی خانه‌های کارگر کشور از منطقه آزاد تجاری ارس بازدید کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا دبیر اجرایی و مجری طرحهای آموزشی خانه کارگر تبریز در این بازدید با اشاره به اهمیت منطقه آزاد تجاری ارس گفت: این منطقه به دلیل واقع شدن در نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان و همجوار بودن با نخجوان، ارمنستان و آذربایجان از نظر اقلیمی و جغرافیایی پراهمیت است.
کریم صادقزاده افزود: این منطقه از گذشته‌های دور بعنوان منطقه تقریبا تجاری و داد و ستد برای افراد منطقه و کشورهای همجوار مهم بوده است.
وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه کنونی منطقه آزاد ارس به دلیل مدیریت و تلاشهای صادق نجفی مدیر کنونی این منطقه نسبت به سالهای گذشته چشمگیر بوده است گفت: مدیریت صحیح، نظارت، برنامه ریزی، پیگیری و تلاش ایشان، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و در نتیجه اشتغال را در این منطقه افزایش داده است و این منطقه در آینده نزدیک به عنوان یکی از قطبهای آزاد تجاری ایران ارتقا خواهد یافت و بیش از پیش شاهد پیشرفت این منطقه خواهیم بود.
صادقزاده خاطرنشان کرد: در اثر مدیریت و نظارت و برنامه ریزی و پیگیری و تلاش ایشان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این منطقه بیشتر شده و برای جوانان بسیاری ایجاد اشتغال گردیده و منطقه هر روز وسیع‌تر و زیبا‌تر برای سرمایه گذاری و جذب گردشگری و تجارت و اقتصاد می‌ شود و با پیشرفتهایی قابل قبول و چشمگیری پیدا کرده و کسانی که چند سال پیش این منطقه را دیده‌اند اکنون شاهد این هستند که چقدر و با چه سرعتی پیشرفت کرده است.
سرپرست اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این بازدید با ارایه گزارشی از وضعیت این منطقه گفت: منطقه آزاد ارس با مرکزیت جلفا در شمال غرب ایران در حاشیه رود ارس قرار گرفته‌است. رود ارس، مرز کشور ایران را با کشورهای جمهوری خودمختار نخجوان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تشکیل می‌دهد. این منطقه تجاری-صنعتی در بین دو منطقه حفاظت‌شده کیامکی و ارسباران و در ۱۳۷ کیلومتری تبریز -که به عنوان قطب شمال غرب و دومین شهر صنعتی ایران شناخته می‌شود- واقع شده‌است.
احد فلاح با بیان اینکه محدوده منطقه آزاد ارس اکنون به ۵۱ هزار شامل بخشهایی از ۲ شهرستان جلفا و کلیبر افزایش یافته است گفت: منطقه آزاد ارس دارای امکاناتی از قبیل راه‌آهن و جاده، شبکه برق، آبیاری و شبکه توزیع آب، شبکه توزیع گاز، شبکه مخابراتی، فیبر نوری، اینترنت بی‌سیم، شعبات و دفا‌تر بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بیمه، پایانه‌های مرزی، انبارهای گمرکی، فرودگاه (تبریز)، دفا‌تر دولتی و اداری، هتل، متل، هتل آپارتمان و رستوران نخستین تاکسی هوایی است.
وی با بیان اینکه این منطقه دارای ۵ دانشگاه بین‌المللی است گفت: هم اکنون ۴ هزار دانشجو در مقاطع کار‌شناسی ارشد، دکتری و دکتری تخصصی در پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران، پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تبریز، شعبه بین‌المللی ارس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی جلفا، شعبه بین‌المللی دانشگاه پیام نور جلفا مشغول به تحصیل هستند.
فلاح به برخی مزایای قانونی سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: معافیت مالیاتی ۲۰ ساله از تاریخ بهره برداری برای انواع فعالیتهای اقتصادی، معافیت از عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، امکان صدور کالای تولید شده با رعایت قوانین ارزش افزوده به داخل کشور، صدور کالای تولید شده به خارج از کشور با کمترین تشریفات، ترانزیت و صادرات مجدد کالاهای خارجی با کمترین تشریفات، آزادی ورود هر نوع کالا به استثنای کالاهای مغایر با شرع اسلام، تضمین حقوق قانونی سرمایه گذاران خارجی در برابر تملک و ملی شدن، امکان هر گونه فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی، ثبت شرکت‌ها توسط خود سازمان منطقه آزاد، امکان سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد خارجی بدون مشارکت ایرانی، عدم نیاز به روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی از جمله ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌‌اید که بستر مناسبی را برای جذب سرمایه گذاری فراهم می‌کند.
وی همسایگی با کشورهای cis، همجواری با بازار ۳۰۰ میلیونی، قرارگیری در کریدورهای بین المللی حمل و نقل (۶ کریدور) و قرار گیری در مسیرجاده ابریشم، نزدیکی به ترکیه به عنوان دروازه اروپا، قابلیت ایجاد ارتباط جاده‌ای و ریلی بین کشورهای شمالی ایران با حوزه خلیج فارس در کوتاه‌ترین مسیر، وجود رودخانه ارس بعنوان عامل پیوند دهنده طبیعی، برخورداری از پشتیبانی مادر شهر تبریز را از جمله موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد ارس خواند و گفت: وجود پتانسیلهای اکوتوریسم و توریسم فرهنگی، وجود منابع غنی معدنی در جوار منطقه، وجود آب کافی با توجه به قرار گیری در کنار رود ارس این منطقه را در موقعیت ژئواکونومیک خاضی قرار می‌دهد.
فلاح مزایای گمرکی سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس یادآور شد و گفت: ثبت سفارش کالا در منطقه و بصورت گشایش اعتبار اسنادی بلند مدت، تخلیه بار توسط نیروی انتخابی صاحب کالا، ترخیص با ارائه ضمانتنامه بانکی با توافق، واگذاری کالا قبل از ترخیص، تفکیک قبض انبار بصورت متولی و بنا به درخواست صاحب کالا از جمله ویژگی‌های گمرکی در این منطقه به شمار می‌رود.
در خاتمه رحیم افروزنده مشاور امور فرهنگی منطقه تجاری آزاد ارس گزارشی از فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی این منطقه را ارائه داد.
در ادامه این مراسم با اهدای هدایایی از دبیران اجرایی خانه‌های کارگر کشور تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز