خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه لپه سازان آذرشهر:

۹۵ درصد لپه مورد نیاز کشور در آذرشهر تولید می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۹۳

سالانه بیش از ۳۲۰ هزار تن لپه در آذرشهر تولید می‌شود./ این میزان لپه در ۲۰۰ کارگاه لپه سازی این شهرستان تولید وبه بازار‌های داخلی وبرخی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

ایلنا: رئیس اتحادیه لپه سازان آذرشهر از تولید سالانه بیش از ۳۲۰ هزار تن لپه در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر لعلی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان آذرشهر با تولید ۹۵ درصد لپه کشور، بزرگ‌ترین بازار تولید و مصرف این نوع حبوبات را در کشور دارد افزود: ۹۵ درصد لپه مورد نیاز کشور در ۲۰۰ کارگاه لپه سازی این شهرستان تولید وبه بازار‌های داخلی وبرخی کشورهای همسایه صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه این میزان لپه تولیدی با خرید ۲۰۰ هزار تن محصول نخود استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خراسان و ۲۰۰ هزار تن نخود وارداتی از کشورهای استرالیا، اتیوپی، تانزانیا و پاکستان و انتقال آن به کارگاه‌های لپه سازی آذرشهر تامین می‌شود ادامه داد: توصیه این اتحادیه به وزارت جهادکشاورزی این است که برای حمایت از تولید وسرمایه وکار ایرانی با مطالعه و زیر کشت بردن مناطق مستعد کشاورزی به محصول نخود، ضمن قطع وابستگی کشور به این نوع محصول به ایجاد اشتغال در این بخش نیز کمک شایان نماید.
لعلی با بیان اینکه با زیر کشت بردن اراضی مورد نیاز برای تامین نخود کشور و تامین کل نیاز داخلی برای ۵ هزار نفردر بخش کشاورزی شغل ایجاد می‌شود افزود: علاوه بر آن اتحادیه لپه سازان و تولید کنندگان لپه در آذربایجان شرقی مجبور نیستند هزینه‌ای را برای خرید نخود کشورهای دیگرجهان صرف کنند.
وی با بیان اینکه استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و قم بیشترین مصرف لپه کشور را دارند ادامه داد: ۲ هزار نفر بصورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنایع جنبی و حمل و نقل و فروش لپه در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند و ۸۰ درصد اقتصاد شهرستان آذرشهر وده‌ها روستای تابعه از طریق صنعت لپه سازی تامین می‌شود.
لعلی با بیان اینکه صنعت لپه سازی قدمت ۲۰۰ ساله در آذرشهر دارد ادامه داد: جالب اینجاست که کلیه دستگاه‌های صنایع لپه سازی در شهر صنعتی تبریز و آذرشهر تولید می‌شود واز لحاظ تکنولوژی وفنی کاملا بومی سازی شده است.
وی با بیان اینکه لپه تولیدی آذرشهر درکیسه‌های ۲۰، ۳۰ و۴۰ کیلوگرمی بسته بندی می‌شود وعلاوه برآن صنایع بسته بندی خرده پا نیز شکل گرفته ودر بسته‌های نیم کیلو و۹۰۰گرم نیز تهیه ودر کلیه فروشگاههای کشور عرضه می‌شود افزود: لپه سازی آذرشهر نیاز به حمایت و مساعدت دارد و اعطاء تسهیلات کم بهره و خرید تضمینی محصول و پوشش بیمه‌ای تولید و تولیدکنندگان نیز بسیار ضروری است.
علی اصغر لعلی با اشاره به ویژگی‌های لپه آذرشهر گفت: از خصوصیات مهم لپه آذرشهر تولید محصول پاک وارگانیک بدون هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی و عاری از هر نوع موادشیمیایی، رنگ و داشتن طعم لذیذ است و باید گفت به جهت عمل آوری آن با نور آفتاب و بدون استفاده از مواد شیمیایی، لپه آذرشهر، ارگانیک‌ترین محصول کشاورزی کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز