خبرگزاری کار ایران

کاهش کودشیمیایی در کشاورزی آذربایجان شرقی دنبال می شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۲

با تشكیل شورای سیاستگذاری مدیریت تلفیقی آفات در سطح آذربایجان شرقی تلاش می شود تا كنترل مصرف سم در مزارع تا طی یك برنامه پنج ساله، اراضی كشاورزی استان تحت مدیریت IPM قرار گیرد.

ایلنا- تبریز: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کاهش فوق العاده توزیع و مصرف کودشیمیایی و سموم در بخش کشاورزی، براساس قانون بهره وری کشاورزی و در راستای افزایش سلامت انسانها صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا از تبریز، مسعود محمدیان درجلسه کمیته فنی پروژه ایمنی آب شرب تبریز(wsp) که در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شده بود با بیان اینکه در روستاها و دهستان ها بحث پیشگیری و پیش آگاهی و روش های مبارزه بیولوژیك جهت تولید محصول سالم روز به روز رونق می گیرد افزود: با تشكیل شورای سیاستگذاری مدیریت تلفیقی آفات (IPM) در سطح استان، كنترل مصرف سم در مزارع به صورت جدی دنبال می شود تا طی یك برنامه پنج ساله، اراضی كشاورزی استان تحت مدیریت IPM قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به بند " د " ماده 143 قانون برنامه پنجم، اراضی كشاورزی تحت مدیریت تلفیقی آفات قرار می گیرد ادامه داد: این اراضی توسط كلینیك های گیاهپزشكی بخش خصوصی در استان مدیریت می شوند و باید بگویم محصولات تولید شده در آذربایجان شرقی یكی از سالمترین تولیدات کشور بوده و با توجه به اینکه مصرف بهینه كود و سم در كشور مورد تاكید وزارت جهادكشاورزی می باشد و نظارت بر مصرف كود و سم به طور جدی در این استان توسط شبكه های مراقبت و پیش آگاهی دنبال می شود.

محمدیان، بالارفتن سلامت آب شرب را یکی از اهداف برنامه آشنایی بیشتر کشاورزان با طرح كاهش مصرف سموم و كودهای شیمیایی در كشاورزی عنوان نموده و افزود: بر این اساس در استان نیز فعالیت‌های مهمی‌آغاز شده است، به طوری كه دراین زمینه در اهداف كلان وخط‌مشی‌های اساسی قانون برنامه توسعه، حفظ و احیای منابع طبیعی تجدید شونده، حفظ گونه‌های گیاهی، جلوگیری از فرسایش، آلودگی خاك و هوا و آب، توجه به ضوابط زیست محیطی و استفاده بهینه از سموم و كودهای شیمیایی در بخش كشاورزی در دستور كار برنامه‌ریزان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه كاهش مصرف سم وكودهای شیمیایی در بخش كشاورزی مستلزم اعتقاد عمیق بهره برداران به اهمیت زیست محیطی و اقتصادی مساله است افزود: از این رو در سامان‌دهی باید به گونه‌ای عمل شود كه مجموع بهره برداران در این مهم انجام وظیفه كنند و در این راستا از كلیه امكانات موجود دستگاه های ترویجی، تحقیقاتی و آموزشی در راستای این مهم به نحو احسن بهره جویی گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه عملیات كاهش سموم و كودهای شیمیایی با مجموعه سیاست‌های این سازمان عجین شده و به صورت یك باور عینی بر همه تصمیم‌گیریهای جاری تاثیر گذاشته است افزود: مهمترین عامل استفاده از آب شرب مصرفی، وجود سلامت و پاکیزگی آبها برای امکان بهره مندی معقول و بهینه از آنها بوده و طبیعی است که با وجود این خصیصه است که مبحث آلودگی آبها از جایگاه عمده ای در مباحث آب برخوردار می گردد.

وی با بیان اینکه تامین آب سالم و بهداشتی، ضرورت نخست شاخص عدالت در سلامت انسان بوده و ایمنی سازی آب شرب، بدون همکاریهای بین بخشی تحقق نمی یابد افزود: دولت در تعیین شاخص های عدالت در سلامت به مبحث شبکه عمومی آب سالم در استان توجه کرده است.

محمدیان با بیان اینکه افزایش فعالیت کشاورزی، موجبات آلودگی منابع آب شرب را فراهم نساخته است افزود: نفوذ مواد شیمیایی پساب صنعتی به سفره های زیرزمینی منابع آب شرب عمده ترین عامل آلودگی آب های سطحی بوده و در این خصوص وظیفه متولیان امر در آب منطقه ای و محیط زیست بیش از پیش می باشد.

وی در خاتمه با بیان اینکه لازم است جهت انجام مجموعه اقداماتی که لازم است از طریق این سازمان در ایمنی سازی آب شرب صورت گیرد از محل کمک های سازمان بهداشت جهانی به این پروژه اعتبار ویژه ای تخصیص یابد افزود: شایسته است این پروژه در شورای سلامت استان مطرح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز