خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری منطقه آزاد ارس خبر داد:

حمام تاریخی جلفا به موزه تاریخ وتمدن ارس تبدیل می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۷

عملیات اجرایی مرمت حمام تاریخی جلفا با اعتبار 2 میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس آغاز شد.

ایلنا  - ارس: عملیات اجرایی مرمت حمام تاریخی جلفا با اعتبار 2 میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس آغاز شد.

به گزارش ایلنا، عادل نجف زاده گفت: با توجه به ضرورت حفاظت و صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی سازمان منطقه آزاد ارس مرمت بخش های اصلی این حمام را آغاز کرد.

نجف زاده تصریح کرد: مرمت قسمتهای گرمخانه حمام، تعمیرات گچ‌كاری سطوح داخلی و سنگ کاری و بازسازی سر در و نمای بیرونی، بازسازی خزینه‌ها، استحکام بخشی و تقویت پی بنا، تعویض عایق پشت بام و حفرکانال برای دفع نم و رطوبت این اثر تاریخی با مبلغی بالغ بر 2 میلیارد ریال توسط منطقه آزاد ارس شروع شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس پروژه احیاء و مرمت حمام تاریخی جلفا را به عنوان یكی از اصلی ترین برنامه های این معاونت در سالجاری اعلام نمود و تصریح کرد: مجموعه مورد نظر پس از اتمام عملیات مرمت، به موزه تاریخ و تمدن ارس تبدیل خواهد شد.

نجف زاده اظهار داشت: این حمام در شرق شهر جلفا "محدوده اول منطقه آزاد ارس" و مابین تأسیسات راه ایران و گمرک جلفا قرار دارد. حمام شامل سربینه، گرمخانه و تأسیسات جنبی است. اعیانی این حمام بیش از 500 متر مربع است.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شدهنشان می دهد فرم طاق ها و گنبدها و ستون های سنگی شامل ته ستون، ساقه ستون و سرستون مقرنسکاری حکایت از شیوه معماری دوره قاجاریه دارد. همچنین قوس ها و گنبدهای دهنه رختکن و سربینه و دیگر تأسیسات حمام وسیع و چشمگیر است.

عادل نجف زاده تصریح کرد:گنبد مرکزی رختکن رفیع و وسیع بر روی چهار ستون سنگی مقرنسکاری خوش تراش قرار دارد و گنبد مرکز گرمخانه بر روی چهارستون سنگی قرار دارد و اطراف آن با 8 گنبد عرقچین پوشش شده شکوه و صحن وسیع آنرا دو چندان می‌کند.

با توجه به جمعیت اندک جلفا در یکصد ساله اخیر به نظر می رسد که این حمام توسط عباس میرزا و برای لشکریان پشت جبهه در جنگ های ایران و روس ساخته شده باشد. وسعت دهنه ها، رفعت طاقها و تناسبات معماری این حمام قابل مقایسه با بهترین آثار معماری ایران در سطح ملی است.

اقدامات مرمتی انجام گرفته پیش از این شامل، مرمت طاق های شکسته، دوباره سازی بخش های ریخته گنبدها، تقویت پایه دیوارهای تخریب شده بخش های داخلی، شیب بندی و کاهگل پشت بام، حذف دیوار و تیغه های زائد است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز