خبرگزاری کار ایران

محمد خوش چهره در دانشگاه تبریز:

كاهش ارزش پول ملی مسئله ای جدی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۳۸

بسیاری از انحرافات، ناشی از عدم درک صحیح است/ جلوگیری از کاهش ارزش پول و کنترل تورم اقدام عاجل برای اقتصاد ایران است/ هركسی به زغم خود برای اقتصاد ایران نسخه می‌پیچد/ همه در وضعیت كنونی اقتصاد ایران مقصرند/ 12 میلیارد دلار هم اكنون در دستان مردم است.

ایلنا - تبریز: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باید تعریف درستی از مفهوم اقتصاد مقاومتی ارایه شود.

به گزارش ایلنا، محمد خوش چهره که عصر یکشنبه با موضوع اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تبریز سخن می‌گفت اظهار داشت: اگر اشتراک معنایی درستی از واژه‌ها صورت نگیرد و تنها به ظاهر کلمات توجه شود شاید در پاره ای از موارد کارکردها نتیجه عکس داده و انحرافاتی در برنامه ریزی و تصمیم گیری‌ها رخ دهد.

بسیاری از انحرافات ناشی از عدم درک صحیح است

وی با بیان اینکه بسیاری از انحرافات، ناشی از عدم درک صحیح بوده و درک درست مشکلات سبب شناسایی تهدیدها و فرصت می‌شود، افزود: تجربه من از حضور در مجامع مختلف دانشگاهی، صنایع، تجار، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس حاکی از آن است درک یکسانی از موضوع وجود نداشته و تلقی متفاوتی بین صفر تا 100 برای آن تصور می‌شود.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه با درک صحیح وضعیت می‌توان تاکتیک و یا استراتژی مناسبی تدارک دید به وضعیت اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در این موضوع که اقتصاد ایران دچار آسیب و صدمه شده تردیدی نیست اما در این خصوص که کدام اقدام برای درمان آن در اولویت قرار دارد باید دقت کافی شود.

خوش چهره با تشبیه اقتصاد به وضعیت مصدومی که اگر تشخیص داده نشود که مهم‌ترین اقدام درباره وی چیست، موجب مرگ این مصدوم می‌شود، گفت: بر همین اساس عدم تشخیص صحیح می‌تواند عوارض جدی در پی داشته باشد و لذا باید اقدامات آنی، کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را از یکدیگر برای درمان این اقتصاد تفکیک کرد.

محدوه ای بین عوامل برونزا و درون زا بر اقتصاد ایران تاثیر داشته است

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران بنا به دلایل مختلف اعم از عوامل درون زا از جمله نوع تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های و اجرا و عوامل برون زا به مفهوم شیطنت دنیای سلطه در قالب عواملی از جمله تحریم‌ها، مسئله انرژی هسته ای و سایر تقابلات و تعارضات دچار بحران شده است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور عده ای عامل اصلی بحران‌های کنونی را ناشی از مسایل مربوط به تحریم‌های دنیای سلطه در خصوص مسئله هسته ای ایران می‌دانند و عده ای هم از جمله در مجلس نقش این مسئله را تنها 20 درصد دانسته و سایر عوامل را در آن موثر تر می‌بینند اما در مجموع باید بین محدوده ای از این عوامل در صدمه دیدن اقتصاد ایران در نظر گرفت.

هرکسی به زعم خود نسخه ای برای اقتصاد ایران می نویسد

خوش چهره افزود:در این شرایط که مسائل مختلفی بر اقتصاد کشور حاکم است، هر کسی تلاش دارد بر مبنای درک خود از وضعیت موجود نسخه ای را برای درمان این اقتصاد بیمار ارایه دهد اما باید به این نکته باید به صورت جدی توجه داشته باشیم که اگر ما تشخیص ندهیم چه اقداماتی از نظر زمانی مهم است راه را به اشتباه طی خواهیم کرد.

وی به اهمیت موضوع اقتصاد در کشور اشاره کرد و گفت: درک این موضوع که اقتصاد ایران در یکی از حساس‌ترین برهه های تاریخ خود قرار گرفته بسیار مهم است چرا که دنیای سلطه این بار  پازل اصلی و جدید خود را در این حوزه آماده کرده است.

كاهش ازش پول ملی مسئله جدی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران با مسائل مختلفی همچون رکود اقتصادی، تورم، افزایش بیکاری، شیطنت‌های دنیای سلطه روبرو است،گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اکنون دچار آسیب شده موضوع پول ملی است به طوری که کاهش ارزش پول ملی در یک سراشیبی قرار گرفته است که باید به این موضوع به عنوان یک اقدام آنی توجه شود،چرا که اگر این کاهش در یک شیب تند قرار گیرد صدمات ناشی بسیار سنگین خواهد بود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به تجربه برخی کشورها در زمینه صدمات ناشی از کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد و افزود: تجربه کشورهایی مثل آرژانتین و یا کاهش ارزش روبل نشان می‌دهد که کشوری می‌تواند در عین اقتدار اقتصادی به دلیل غفلت از ارزش پول ملی به سمت شکست و فروپاشی اقتصادی سوق پیدا کند.

وی افزود: در این میان، برخی به اشتباه طرف دیگر یعنی ارزش ارز و دلار را برجسته می‌کنند و با اظهارنظرهای اشتباه عنوان می‌کنند قیمت واقعی دلار چقدر است؛ در حالی که این ریال است که در سراشیبی قرار گرفته است.

خوش چهره با تأکید بر اینکه مناسبات تجاری در کشور باید بر مبنای ریال صورت گیرد و ارز تنها در مبادلات تجاری خارج کشور مورد استفاده قرار گیرد گفت: بر همین اساس لازم است نظام تصمیم گیری و آحاد مردم و فعالین اقتصادی بر افزایش ارزش پول ملی متمرکز شوند

دولت بازی خطرناکی را با ارز شروع کرد

وی افزود: متأسفانه دولت بدون توجه به هشدارهای داده شده بازی خطرناکی را با ارز شروع کرد و آن را از یک ابزار مبادلات خارجی تبدیل به یک کالا در حد مبادلات داخلی تبدیل كرد و بدون توجه به عواقب آن اعلام کرد که هر میزان طلا یا ارز بخواهید دولت امکان عرضه آن را دارد.

خوش چهره با بیان اینکه در واقع هیچ کشوری چنین اشتباهی را انجام نمی‌دهد افزود: این اقدام بدون توجه به آثار جنگ روانی و تأثیر آن بر مردم صورت گرفت که حاصل آن بنا بر آمار وجود بیش از 12 میلیارد دلار در دستان مردم است.

وی با بیان اینکه این روند موجب فرصت طلبی، سوداگری و رانت خواهی شده است گفت: دولت باید با اصلاح روش‌ها به کنترل تقاضا و تنویر افکار عمومی و هدایت ارز به مبادی لازم آن همانند تأمین نیاز کارخانجات اقدام کند.

استاد دانشگاه تهران افزود: اینکه بیایند وبگویند از موضوع غفلت شده است قابل قبول نیست و باید دادگاه نورنبرگ اقتصادی در این زمینه برای دولت و مجلس تشکیل شود.

تثبیت نرخ کالاهای اساسی وکاهش آن باید در اولویت قرار گیرد

خوش چهره به موضوع تورم و تأثیر آن بر اقشار مختلف به ویژه قشر آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: تورم 25 درصدی را در حال حاضر  مسئولان قبول دارند که تأثیر زیادی بر جامعه گذاشته البته این نرخ برای تورم عمومی است و اگر به طور جداگانه برای شهری و روستایی، کالاهای ضروری جدا شود نرخ آن متفاوت خواهد بود.

وی یکی از اقدامات عاجل برای کمک به اقتصاد فعلی را جلوگیری از افزایش نرخ تورم عنوان کرد و گفت: باید نرخ کالاهای اساسی تثبیت و از افزایش آن جلوگیری شود تا فشار بیشتری بر مردم نیاید و تلاش شود تا نرخ این کالاها کاهش یابد در طول فعالیت دولت های پس از جنگ همواره  وابستگی به واردات بیشتر شده است

خوش چهره یکی دیگر از مباحث مهم اقتصادی کشور را در موضوع واردات عنوان کرد و گفت: در طول فعالیت دولت‌های مختلفی که پس از دوران دفاع مقدس بر سرکار آمده‌اند علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری، سند چشم انداز برنامه چهارم وابستگی کشور به واردات بیشتر شده است.

وی گفت: ما باید تلاش می‌کردیم در برخی کالاهای اساسی علی رغم به صرفه نبودن تولید در داخل به منظور آنکه در آینده این موضوع به تهدیدی برای کشور تبدیل نشود از تولیدات داخلی حمایت می شد.

دنیای سلطه با ما در منافع خود در تضاد است

خوش چهره تضاد منافع را مهم‌ترین مشکل دنیای سلطه با جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون به عنوان کشوری قدرتمند و تأثیرگذار بحران‌های مختلف همچون کودتا، جنگ تحمیلی، سوء استفاده از موضوع قومیت و نژاد را پشت سر گذاشته و با تثبیت موقعیت خود دنیای سلطه را در تحقق اهداف خود ناکام ساخته است.

وی با بیان اینکه دنیای سلطه ارایه اسلام واقعی از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران را مهم‌ترین مسئله خود می‌داند گفت: اگر ایران هم نظیر کشورهای خلیج فارس اسلام بی رمق و سرسپرده را داشت با مشکل چندانی در برابر دنیای سلطه روبرو نبود بنابراین باید به طور جدی به این نکته توجه کنیم اگر ایران حتی در بحث انرژی هسته ای تغییری در مواضع خود دهد دنیای سلطه از تقابل خود با جمهوری اسلامی دست برنخواهد داشت.

اگر این پیچ خطرناک را طی کنیم تهدیدها به فرصت تبدیل می‌شود

خوش چهره گفت: بدین لحاظ لازم است با وحدت و با اعمال مدیریت صحیح در بخش‌های مختلف کشور موضوعاتی همچون تحریم‌ها را مهار، بی اثر و به فرصت تبدیل نماییم.

وی تأکید کرد: اگر ما بتوانیم این پیچ خطرناک اقتصادی به خوبی بگذرانیم تهدیدهایی که به سرکردگی آمریکا انجام می‌شود بی اثر خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز