خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

کاروانسرای پیام مرند به بخش خصوصی واگذار می شود

بنای‌ قدیمی‌ این کاروانسرا که در فاصله 54 کیلومتری‌ جاده تبریز به مرند قرار گرفته به علت شرایط اقلیمی‌ دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده بود که از هشت سال پیش تا کنون توسط این سازمان به صورت 100درصد بازسازی و احیا شده است.

تبریز- ایلنا:

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی کاروانسرای عباسی پیام مرند که یکی از بناهای در اختیار صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است به بخش خصوصی واگذار می شود.

به گزارش ایلنا مهندس تراب محمدی افزود: بنای‌ قدیمی‌ این کاروانسرا که در فاصله 54 کیلومتری‌ جاده تبریز به مرند قرار گرفته به علت شرایط اقلیمی‌ دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده بود که از هشت سال پیش تا کنون توسط این سازمان به صورت 100درصد بازسازی و احیا شده است.

وی با اشاره به این که این کاروانسرا در تملک میراث فرهنگی است، افزود: با توجه به موقعیت مکانی این کاروانسرا، برای تغییر کاربری آن به عنوان هتل و غذاخوری بین راهی اقدام شده است که در حال حاضر با به اتمام رسیدن کامل مرمت و احیای کاروانسرا، تجهیزات مورد نیاز خریداری می شود.

محمدی با بیان این که همه تجهیزات لازم به جز تجهیزات سوئیت ها خریداری شده، خاطرنشان کرد: هم اکنون کاروانسرای عباسی پیام مرند دارای 23 سوئیت، 2 رستوران مجزا، یک سالن اجتماعات، سفره خانه سنتی در وسط کاروانسرا و باغ یک هکتاری است.

وی با اشاره به این که بر اساس فراخوانی که بر روی سایت صندوق حفظ و احیا ی
میراث فرهنگی درج شد ه است، این کاروانسرا برای بهره برداری به بخش خصوصی واگذار
می شود، افزود: قدمت کاروانسرای پیام مرند به دوره مغول و صفویه می‌رسد که به عنوان یکی از 999 کاروانسرای موسوم به شاه عباسی است.

محمدی خاطرنشان كرد: كاروانسرای پیام مرند در گذشته یکی از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می‌رفته که به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال‌‌غرب کشور از مهم‌ترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور نیز محسوب می‌شود.

لازم به ذكر است، این كاروانسرا به علت اهمیت مکانی و مبادلات وسیع کالا در قرون گذشته بر خلاف کاروانسراهای کوهستانی، دارای حیاط مرکزی وسیع و از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مركزی به شكل هشتی، اتاقها و ایوان های مشرف به حیاط برای اقامت كاروانیان تشکیل می شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز