خبرگزاری کار ایران

کوچه و بازار آذرشهر رنگ و بوی محرم و عاشورایی می گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۶۵

از اول ماه خون و قیام محبان اهل بیت عصمت و طهارت و عزاداران حضرت سیدالشهدا موقع غروب تا پاسی از شب در خیابان های آذرشهر با تشکیل دستجات حسینی سینه زنی و سوگواری می کنند و این مراسم تا شب تاسوعا ادامه می یابد.

ایلنا- آذرشهر: کوچه و بازار و محلات شهرها و روستاهای شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی در آستانه
ایام عزاداری سالار شهیدان رنگ و بوی محرم و عاشورایی به خود می گیرد و شامگاهان صدای دلنشین حسین، حسین روح و روان آدمی را جلا می دهد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از روابط عمومی فرمانداری آذرشهر مردم ولایتمدارو عاشق اهل بیت عصمت و طهارت این شهرستان در آستانه ماه محرم و رزوهای عزاداری سرور آزادگان عالم بیرقهای مشکی منقش به صحنه های نمادینی از عاشورای حسینی را در معابر شهرها و روستاها نصب می کنند.

در این میان نقش جوانان و خردسالان که بیش از چند سالی از عمرشان سپری نشده بسیار چشمگیر و مشهود است، شامگاهان صدای حسین، حسین آنان دل و جان هر شنونده را به سمت و سوی صحرای کربلا همان میعادگاه عاشق و معشوق سوق داده و قطرات اشک دلدادگی را از چشمان آنان جاری می کند.

برخی از آیین های ماه محرم در آذرشهر چند روز مانده به ماه محرم الحرام با برپایی مراسم تشت گذاری در برخی مساجد شهر برگزار می گردد. محبان اهل بیت عصمت و طهارت سیه پوش شده و به تدریج با نصب بیرقهای مشکی در کوچه و بازار خود را برای عزاداری ماه محرم مهیا می کنند.

از اول ماه خون و قیام محبان اهل بیت عصمت و طهارت و عزاداران حضرت سیدالشهدا موقع غروب تا پاسی از شب در خیابان های آذرشهر با تشکیل دستجات حسینی سینه زنی و سوگواری می کنند و این مراسم تا شب تاسوعا ادامه می یابد.

در روز هشتم ماه محرم الحرام بعد از اقامه نماز ظهر و عصر بازار شهر به تدریج تعطیل می گردد و مردم کوچه و بازار، پیر و جوان، همه سیاه پوشان در مساجد، حسینیه ها و تاکایای شهر جمع می شوند، پس از آن روضه خوانان اهل بیت عصمت و طهارت با انجام مراسم عزاداری، هیئت عزاداری محله خود را تشکیل و انسجام می دهند.

برای هماهنگی هرچه بیشتر و بهتر دستجات حسینی آذرشهر چند نفر از افراد میانسال آن محل به عنوان مسئولان آن هیئت امور لازم را انجام می دهند و همه خود را موظف می دانند که در آن چارچوب مراسم عزاداری را به جای آورند.

در خود شهر آذرشهر حدود 25 محله و کوی وجود دارد که معمولا همه این محلات دستجات عزاداری مستقل دارند و بعضی از آنها هم به صورت مشترک هیئت عزاداری تشکیل می دهند.

در نهمین روز محرم که مصادف با تاسوعای حسینی و منتسب به باب الحوائج حضرت ابوالفضل(ع) صبحدم تمام هیئت های عزاداری، دستجات سینه و زنجیرزنی حسینی وعموم مردم آذرشهر در محله پازیکو (میدان مشهور طوق) جمع شده و تا طلوع آفتاب به یاد فداکاری ها و وفاداری قمر منیر بنی هاشم عزاداری و سینه زنی می کنند و بعد از مدتی عزاداری علم طوق را به میدان می آورند و موقع آوردن علم مخصوص طوق چندین راس گوسفند و گاو در جلوی این علم بنی هاشمی قربانی و ذبح می شوند.

در این مراسم نوحه خوانان هیئت عزاداری محل پازیکو به عنوان میزبان دیگر هیئت های عزداری برای سایر هیئت های حسینی، مرثیه خوانی و نوحه خوانی می کنند که هیئت های عزاداری پس از پایان این مراسم جهت صرف صبحانه احسانی به خانه ها و مساجد می روند.

ر آذرشهر از صبح روز نهم محرم تا غروب دوازدهم این ماه بیش از 20 هیئت عزاداری در مساجد و تکایا و حتی بعضی از خانه ها به یاد شهدای صحرای خونبار کربلا تعزیه داری ومرثیه خوانی می کنند.

در خود شهر آذرشهر حدود 50 باب مسجد وجود دارد که این مساجد در ماه محرم برای پذیرایی از عزاداران امام حسین(ع) و یاران باوفایش آماده می شوند.

هیئت امنای این مساجد طوری برنامه ریزی کرده اند که دستجات حسینی در دو روز اول در نصف مساجد و در دو روز دیگر نیز در نصف بقیه مساجد حضور یافته و عزاداری می نمایند که در هر مسجد پس از عزاداری از سوی اهالی آن محله با نان و پنیر و چای و بعضی مواقع هم با غذای گرم پذیرایی می شوند.

یکی از سنت های بسیار با ارزش این ایام ایستادن ریش سفیدان و هیئت امنای مساجد در دم درب مساجد است که آنان موقع وارد شدن دستجات حسینی به مساجد برای آنان خیر مقدم گفته و از سینه زنان و زنجیز زنان التماس دعا می کنند. و این ریش سفیدان زمان رفتن دستجات حسینی از مساجد آنان به احترام سید الشهداء آنان را با ادب و احترام بدرقه می کنند.

ماه محرم در آذرشهر واقعا ماه احسان و سخاوت است. در این ماه در اکثر مساجد شهری و روستایی شهرستان آذرشهر از 10 الی 15 شب از سوی افراد خیر و از محل درآمد موقوفات مساجد خرج و احسان می دهند و در این ماه همه مساجد یکی می شوند حتی افراد محله دیگر خیلی علاقه دارند که ساکنان محله دیگر برایشان مهمان شوند.

در روز عاشورا هم در اغلب روستاهای شهرستان آذرشهر شبیه خوانی وجود دارد و مردم شهرها برای شرکت در شبیه خوانی روستایی به روستاها می روند. روزی که گل آدم و حوا بسرشتند بر نام حسین بن علی گریه نوشتن فرمود نبی در صفت گریه کنانش البته که آن طایفه از اهل بهشتند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز