خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

در صورت تصویب مجلس مالکان باید خانه‌ها را بیمه کنند

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۵۵

از 40 مورد بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا ۳۰ مورد آن در ایران اتفاق می‌افتد. / متاسفانه بسیاری از مهندسان بر نظارت ساختمان‌ها هیچ گونه اشرافی ندارند.

ایلنا- تبریز: معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی با شرایطی نه چندان سخت مالکان باید خانه‌ها را بیمه کنند.
به گزارش ایلنا قدمی که در کنفرانس مقاوم سازی و بهسازی بافت‌های شهری در مجاورت گسل‌های شهری که به همت شهرداری تبریز برگزار شد با بیان اینکه از ۴۰ مورد بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا ۳۰ مورد آن در ایران اتفاق می‌افتد گفت: از جمله راهکارهای کاهش خسارت‌ها تدوین و اجرای قانون مناسب است.
قدمی افزود: در همین زمینه لایحه بیمه حوادث همگانی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و اکنون در کمیسیون زیربنایی مجلس در حال بررسی است.
قدمی نظارت جدی بر ساخت و ساز‌ها را مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از وقوع حوادث دانست وگفت: علم و دانش اجرای آیین نامه و نظارت بر مقاوم سازی ساختمان‌ها مورد نیاز بوده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد اما متاسفانه بسیاری از مهندسان بر نظارت ساختمان‌ها هیچ گونه اشرافی ندارند و این موضوع زمینه ساز بروز بسیاری از حوادث در کشور می‌شود.
وی افزود: بشر با علم و فناوری که امروز در دست دارد، هیچ مشکلی در مقابل زمین لرزه شش و هفت ریشتری ندارد، زیرا بالا بردن سطح آگاهی جامعه در کاهش خسارات موثر است.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور ۱۴ کارگروه علمی و تخصصی را به عنوان بازوان اجرایی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی دارد که امیدواریم با برنامه ریزی دقیق بتواند نقش مهمی در کاهش خسارات ناشی از وقوع حوادث ایفا کند.
وی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فرهنگی‌سازی درباره بیمه حوادث را دو عامل مهم در کاهش خسارات بلایای طبیعی دانست و تاکید کرد: باید درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فرهنگ‌سازی به سمت بیمه حوادث اقدامات اساسی صورت گیرد زیرا مردم گمان می‌کنند اگر به سوی فرهنگ بیمه روی آورند هزینه زیادی دارد در صورتی که بیمه ساختمان مبلغ ناچیزی در سبد خانوار است و این امر جز با فرهنگ‌سازی درست محقق نمی‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه منشاء بیشتر خسارات زمین لرزه در کشور تجاوزات انسانی در طبیعت است، تاکید کرد: متاسفانه بی‌توجهی به موضوع مهم پیشگیری یکی از غفلت‌هایی بوده که در کشور صورت گرفته است.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه حوادث طبیعی، امر لاینفک زندگی انسان بوده و باید به چرخه زندگی اضافه کرد، خاطرنشان کرد: بشر با دستیابی به علم و تکنولوژی نباید مشکلی برای ساخت خانه‌های مقاوم داشته باشد زیرا اگر نقشه و برنامه خود را در کاهش بلایا و اثرات طبیعی بداند می‌تواند آن را کاهش دهد.
قدمی افزایش دانش مسوولان را در این باره امری بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: بالا بردن سطح دانش و آگاهی جامعه و به ویژه بالا بردن دانش مسوولان به عنوان خدمتگزار مردم امری ضروری است زیرا مسوولان باید بدانند که مردم جامعه نیاز به چه آموزش‌هایی دارند.
وی همچنین، عدم رعایت اصول فنی را مهم‌ترین عامل خسارت ناشی از زلزله اخیر در آذربایجان شرقی دانست و گفت: به دلیل عدم رعایت حداقل‌های اصول فنی نه تنها شاهد ویران شدن خانه‌های مسکونی بودیم بلکه بیمارستان‌ها، فرمانداری و اداره گاز این شهر نیز تخریب شد که تاکنون سبب خسارت صد‌ها میلیارد تومانی شده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: برای ساخت ساختمان‌ها نیاز به علم و دانش، آیین‌نامه و نظارت دقیق کار‌شناسان است.
قدمی ادامه داد: اگرچه زلزله اخیر آذربایجان جان بسیاری از هموطنان ما را گرفت اما دستاورد مهم آن بازسازی ۳۰ هزار خانه بوده است.
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه پیشگیری مقدم بر مقابله است، اظهار داشت: باید امکانات را برای پیشگیری حوادث به کار گرفت زیرا هزینه پیشگیری یک‌دهم مقابله است.
قدمی با اشاره به فرسودگی ساختمان‌ها و نبود نظارت کافی هنگام ساخت گفت: از جمله عوامل موثر در افزایش خسارت جانی و مالی استاندارد نبودن ساخت خانه است و تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ خانه روستایی مقاوم سازی شده است.
وی وجود بافت فرسوده شهری را از دیگر مشکلات موجود در شهر‌ها دانست و تاکید کرد: در کشور ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و ۱۵ میلیون نفر از شهروندان در این مکان‌ها زندگی می‌کنند.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطر نشان کرد: برای اصلاح بافت فرسوده باید تمام مسئولان ومدیران شهری همت و تلاش بیشتری انجام دهند.
قدمی همچنین از تلاش‌های شهرداری تبریز در توجه و رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله اخیر منطقه ارسباران قدردانی کرد.
گفتنی است، اولین سمینار تخصصی و بین المللی مقاوم سازی و بهسازی بافت‌های شهری در مجاورت گسل‌های فعال با حضور مقامات ارشد شهری و استانی، اساتید، متخصصان، دانشجویان و کار‌شناسان برجسته زلزله‌شناسی و نیز متخصصان نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری در فرهنگسرای بزرگ الغدیر تبریز برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز