خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

بی‌توجهی به ربع رشیدی قابل قبول نیست

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۶۴

هیئت امنای مجتمع علمی فرهنگی ربع رشیدی انگیزه کافی برای این که اتفاق قابل توجهی در این خصوص بیفتد ندارند/ اقدامات موثر برای زنده نگه داشتن نام «ربع رشیدی» ضروری است.

ایلنا- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی خواستار جدی گرفته شدن برگزاری جشنواره بین المللی ربع رشیدی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا احمد علیرضابیگی صبح امروز یکشنبه در جلسه ستاد جشنواره بین‌المللی ربع رشیدی،تأکید کرد:موضوع تصویب برگزاری جشنواره بین‌المللی ربع رشیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و فراهم کردن ساز و کارهای قانونی آن به نحوی که دارای استحکام باشد، باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد و در این راستا استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس ضروری است.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس علمی ربع رشیدی در سال 81، اظهار داشت: برگزاری مجدد چنین کنفرانسی با هدف شناساندن زوایای علمی ربع رشیدی می‌تواند مقدمه برگزاری جشنواره ربع رشیدی و آغاز مطالبه‌ای جدی برای احیای اهدافی باشد که در کنفرانس نخست تعریف شده بود.
وی با بیان این که ربع رشیدی جزو افتخارات تاریخی ماست، تاکید کرد: گذشت زمان نباید باعث فراموشی چنین افتخاراتی شود.
احمد علیرضابیگی خاطرنشان کرد: ملت ما از گذشته‌ای تاریخی برخوردار است که ملت‌های زیادی از آن بی‌بهره هستند و نباید اجازه دهیم که در حق این گذشته افتخارآمیز که در واقع حق ملت است، جفا شود.
وی به جایگاه برجسته ربع رشیدی در تاریخ علمی کشور اشاره کرد و گفت: جامعه و نسل‌های آینده باید بدانند که صاحب این افتخار هستندو در این راستا انجام اقدامات موثر برای احیای جایگاه ربع رشیدی در عرصه علمی کشور ضروری است.
علیرضابیگی تصریح کرد: باید نرم‌افزاری طراحی شود که با استناد به آن نام ربع رشیدی را زنده نگه داریم و برگزاری جشنواره ربع رشیدی یکی از بدیهی‌ترین اجزای این نرم‌افزار خواهد بود.
استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از این که موضوع جشنواره ربع رشیدی آن‌طور که مورد انتظار است از سوی مسئولین ذیربط مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: متاسفانه با برخی بی‌مهری‌ها در این رابطه مواجهیم و به نظر می‌رسد که هیئت امنای مجتمع علمی فرهنگی ربع رشیدی انگیزه کافی برای این که اتفاق قابل توجهی در این خصوص بیفتد ندارند.
وی تاکید کرد: ربع رشیدی جزو افتخارات ملت ماست و نباید با بی‌توجهی به آن، نسل‌های آینده را از این افتخار محروم کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تعریف ساختار کنفرانس ربع رشیدی و تشکیل گروه کارشناسی آن، افزود: دانشگاه تبریز می‌تواند بهترین گزینه برای برگزاری این کنفرانس باشد که لازم است در مدت زمان مناسب تا شهریور سال آینده تمهیدات برگزاری آن را فراهم کند.
علیرضابیگی همچنین با اشاره به موقوفات ربع رشیدی و ظرفیت‌های آن، گفت: ما از هر موضوعی که می‌تواند پشتوانه احیای ربع رشیدی قرار گیرد استقبال می‌کنیم؛ ضمن این که موضوع موقوفات می‌تواند فرصتی برای ورود سازمان اوقاف به عرصه علمی نیز باشد.
وی افزود: البته در موضوع استفاده از ظرفیت موقوفات باید آثار اجتماعی و حقوق مردم نیز در نظر گرفته شود.

علی شیاری، مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی هم در این جلسه هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی ربع رشیدی را احیای میراث فرهنگی و حمایت از مخترعان و نخبگان جهان اسلام عنوان کرد و گفت: این جشنواره با محوریت آذربایجان شرقی و با موضوع فناوری‌های نوین در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.
شایان ذکر است ربع رشیدی یک مجتمع عظیم دانشگاهی بوده که در اواخر قرن هفتم هجری توسط خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر دانشمند عصر مغول در تبریز احداث و تاسیس شد و این شهر را به کانون علم و هنر در دنیای آن روز مبدل ساخت. به استناد وقف‌نامه‌ای که از بانی آن به یادگار مانده، ربع رشیدی مرکز گفتمان علمی میان تمدن‌های روز بوده و علاوه بر زبان‌های فارسی و عربی، دروس رایج به زبان‌های ترکی، چینی، یونانی، عبری، مغولی و احتمالاً سانسکریت تدریس شده و هزاران دانشجو در آن مشغول تحصیل بوده‌اند.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز