خبرگزاری کار ایران

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

مرمت حمام مهدی خان تبریز 30 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۱۷

قدمت این حمام كه از دو گنبد سربینه و گرمخانه تشكیل شده، به دوره قاجار می رسد.

ایلنا- تبریز: به گفته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مرمت حمام مهدی خان تبریز تاکنون بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

تراب محمدی در گفتگو با خبرنگاران افزود: قدمت این حمام كه از دو گنبد سربینه و گرمخانه تشكیل شده، به دوره قاجار می رسد.

وی با بیان اینكه مسجد مهدی خان مجاور و چسبیده به خانه تاریخی سرخه ای تبریز قرار دارد، افزود: با توجه به درهایی كه از خانه سرخه ای به حمام باز می شده به نظر می رسد كه این حمام در ابتدا خصوصی و متعلق به خانه سرخه ای بوده و به مرور زمان به صورت عام المنفعه در اختیار عموم قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به مرمت های انجام گرفته در این بنا خاطرنشان كرد: سبك سازی پشت بام، آواربرداری،
كانال كشی، تسطیح پشت بام، تقویت و مرمت تویزه ها، تقویت گوشه سازی های گنبد شامل تعویض آجرهای فرسوده، رفع ترك ها، بندكشی مجدد و اندود از جمله مرمت های انجام گرفته بر روی یكی از گنبدهای حمام مهدی خان به شمار می رود.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرمت های باقی مانده را شامل همین اقدامات بر روی گنبد دوم حمام خواند و گفت: علاوه بر مرمت گنبد دوم، فعالیت هایی در داخل حمام همچون تقویت و استحكام بخشی، لایه برداری، كف سازی، مرمت دیوارهای جداره ها و نازك كاری نیز انجام می گیرد.

محمدی خاطرنشان كرد: حمام مهدی خان همچون دیگر حمام های تاریخی شامل بخش های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سكوهای سربینه، میان در، سرویس های بهداشتی، حجامت خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزینه بوده است.

وی یادآور شد: حمام مهدی خان كه در خیابان ثقه الاسلام تبریز واقع شده با شماره 10469 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز