خبرگزاری کار ایران

ماینده مجلس خبرگان رهبری؛

حکومت علوی شفاف و مردمی بود

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۷۱

ارائه درس حقوق مردم درمیان جنگ صفین ازسوی علی(ع) برای سربازان پند آموز است./علی(ع) در حکومتش هیچ‌کس را نراند و وادار به تمرد نکرد./امیرمومنان علی (ع) در اوج معصومیت، خود را بی نیاز از مشورت نمی دید./فارغ از امامت و ولایت هر بشری در معرض خطاست.

ایلنا: نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ارائه درس رابطه حق متقابل مردم بر حکومت در میان جنگ صفین از سوی امیرمومنان علی(ع) برای سربازان در شرایطی که به‌طور معمول فرماند‌هان برای سپاهیان درس اطاعت می‌گذارند پند آموز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، آیت‌ا... هاشم هاشم‌زاده هریسی که به مناسبت 13 رجب ولادت باسعادت امیرمومنان علی(ع) با خبرنگاران سخن گفت افزود: حکومت علی(ع) برای تمام کشورهای اسلامی، از جمله شیعه و سنی قابل استناد و حجیت است زیرا علی(ع) امام تمام مسلمانان است و شیعه و سنی او را امام می‌دانند و هم عملش و هم قولش را حجت می‌دانند، پس برای تمام مذاهب اسلامی قابل استناد است.

وی افزود: همه مسلمانان باید در حکومت خود، حکومت علی را تحلیل کرده و با حکومت خود قیاس کنند و شرعیت و مشروعیت و صحت حکومت خود را از الگوی حکومت علی(ع) برداشت کنند. بر روی زمین حکومتی نیامده است که به‌مانند حکومت علی(ع) به مردمش آزادی داده باشد و اساسش توجه به مردم و کرامت انسانی باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شهید مطهری در رابطه با حکومت علی(ع) بیان داشته که علی(ع) در حکومتش چنان حوادثی را تحمل کرد که در توان هیچ حکومتی نیست. وقتی علی(ع) به مسجد می‌رفت تا نماز بخواند و نماز او را برهم می‌زدند، وقتی سخنرانی او را مخدوش می‌کردند و کلام شیوایش را برهم می‌زدند، در پاسخ می‌گوید هر چه بکنید که من رفتار غیرعادلانه‌ای انجام دهم و حکومتم سبک بشود این کار را نمی‌کنم. می‌گوید من شما را از جمعیت و مراسم مسلمین کنار نمی‌زنم و حقوق شما را هم از بیت‌المال قطع نمی‌کنم، با شما جنگ آغاز نمی‌کنم مگر خودتان شمشیر به‌دست گرفته و بجنگید.

وی با بیان اینکه علی(ع) می‌خواست بر انسان‌ها با کرامت انسانی حکومت کند ادامه داد: علی(ع) هیچ‌کس را نراند و وادار به تمرد نکرد. علی همه را می‌شنید و می‌گفت من ولی و مولا و برادر شما هستم و نه حاکمی جبار. می‌گفت به من بگویید و محافظه‌کاری نکنید.

آیت الله هاشم زاده هریسی افزود: ما معتقدیم که علی(ع) معصوم است ولی او در نهج‌البلاغه می‌گوید که به من مشورت دهید. این را به دو دلیل می‌گوید؛ یک اینکه حکومت نیاز به نقد دارد و شاید عملی از حکومت به نظر عده‌ای اشتباه بیاید، و دوم اینکه بگوید فارغ از امامت هر بشری در معرض خطاست.

وی با بیان اینکه در نهج‌البلاغه خطبه‌ای است که می‌توان آن را خطبه حقوق حکومتی و خطبه سیاست خواند در آن خطبه است که به مطالبات مردم و آزادی‌های آنان به وضوح پرداخته می‌شود افزود: در جنگ صفین، علی(ع) سربازان خود را در بیابانی جمع می‌کند در آن شرایط به‌طور معمول فرماند‌هان برای سپاهیان درس اطاعت می‌گذارند ولی علی(ع) برای سپاهیانش درس حقوق می‌گذارد و در رابطه حق متقابل مردم بر حکومت صحبت می‌کند. می‌گوید سربازان و مسلمانان من، ‌من بر شما حق حکومت دارم و خدا این حق را مشخص کرده است اما شما هم متقابلا و به همان میزان بر من حق دارید. حق و اطاعت یکجانبه ممکن نیست. وقتی اسلام عزت پیدا می‌کند که این حق دوطرفه باشد. رعایت متقابل حقوق مردم و حکومت متوجه اسلام می‌شود. حق یکجانبه ازآن خداست که مالک جان و مال انسان‌هاست. اما خدا هم این را بر خود نپسندیده است و می‌گوید این حق یکطرفه نیست و من هم وظیفه دارم که به بندگانم متقابلا پاداش بدهم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: حکومت علوی شفاف و مردمی بود بنابراین حکومت علی(ع) برای مسلمانان قابل استناد است و برای جهانیان قابل الگوبرداری. در روز میلاد علی(ع) و بزرگداشت عدالت، بهتر است به خود برگردیم و با علی(ع) خود را بسنجیم و علی(ع) را الگوی دنیا و آخرت خود قرار دهیم. حکومت علی(ع) را بشناسیم و کاربردی‌اش کنیم. آن زمان است که می‌توانیم بگوییم شیعه علی(ع) هستیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز