خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تامین قطعات از خارج تهدیدی برای صنعت خودروسازی کشور است

کد خبر : ۹۳۱۲۸

خودرویی به نام خودرو ملی در کشور وجود ندارد. / خودروسازان رقیبی ندارند که برای افزایش کیفیت محصولات خود احساس خطر کنند. / صنعت خودروسازی نه دولتی است و نه خصوصی. / بومی سازی باید سیاست اصلی خودروسازان برای تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ باشد.

ایلنا: عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تامین قطعات از خارج تهدیدی برای صنعت خودروسازی کشور است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، الله وردی دهقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه خودروی ملی نداریم، گفت: درصدی از قطعات خودروهای داخلی از خارج تامین می‌شود و این تامین قطعات حتی اندک از خارج تهدیدی برای صنایع خودروسازی است.
وی ادامه داد: در یک مقطع زمانی خودروسازان به جای اینکه تمام سرمایه و توان اقتصادی خود را در راستای صنعت خودرو هزینه کنند متاسفانه رو به سرمایه گذاری در بانک‌ها و سایر موارد این چنینی آوردند.
دهقانی افزود: خودروسازان باید تمام درآمدهای خود را جهت استفاده از فناوری‌ها جدید در محصولات خود استفاده کنند و همچنین با طراحی خودرو با برند ایرانی تلاش کند تا بتواند در عرصه خودورسازی ماندگار باشند.
وی درباره رسیدن به اهداف افق ۱۴۰۴ مبنی بر صادرات یک میلیون خودرو و اهداف تعیین شده در صنعت خودروسازی کشور گفت: با توجه به شرایطی که بر صنعت خودرو حاکم است نمی‌توان امیدوار بود که به اهداف افق ۱۴۰۴ مبنی بر صادرات یک میلیون دستگاه خودرو دست یابیم.
دهقانی تصریح کرد: در حال حاضر در داخل مشکلاتی به لحاظ استاندارد در صنعت خودروسازی وجود دارد به طوریکه ایربگ و ترمز‌ای. بی. اس از جمله این مشکلات است و با توجه به اینکه موارد مذکور به لحاظ امنیتی حائز اهمیت است اما در خودروهای داخل به ندرت نگاه به این موضوع دیده شده است.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عین حال روز به روز فناوری‌های جدید به بازار عرضه می‌شود و ظاهر، قطعات، بازده و امنیت خودرو‌ها نیز دچار تغییر می‌شود، افزود: با این وضعیت که بر صنعت خودروسازی کشور حاکم است نمی‌توانیم به اهداف افق ۱۴۰۴ مبنی بر صادرات خودرو دست یابیم.
صنعت خودروسازی نه دولتی است و نه خصوصی
وی با اشاره به دلایل عدم تحقق اهداف چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴ ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت خودروسازی نیمه دولتی بودن این صنعت است به طوری که نه به طور کامل دولتی و نه کاملا خصوصی است که باید تکلیف صنعت خودروسازی در این زمینه روشن شود.
دهقانی با بیان اینکه سیاستگذاری‌هایی که در این صنعت اتخاذ می‌شود یکسری موانعی را پیش روی صنعت خودروسازی کشور قرارداده که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود، گفت: اگر خودروسازان نیاز به نقدینگی دارند این نقدینگی باید تامین شود اما به شرطی که خودروسازان نیز از علم و فناوری روز در محصولات خود استفاده کنند.
بومی سازی باید سیاست اصلی خودروسازان برای تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ باشد
دهقانی تصریح کرد: به عبارتی خودروسازان بخش مهمی از سیاست‌های خود را باید بر مبنای تحقیق، مطالعه و استفاده از فناوری‌های جدید برای به روز کردن خودرو‌ها و تولید قطعاتی که برای تامین آن‌ها به خارج وابسته هستیم، قرار دهند تا صنعت خودروسازی بومی شود تا به اهداف افق ۱۴۰۴ نزدیک شویم.
خودروسازان رقیبی ندارند که برای افزایش کیفیت محصولات خود احساس خطر کنند
وی تصریح کرد: مشکلی که صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر دارد این است که خودروسازان انحصارا بازار داخل را در اختیار دارند و این موضوع باعث می‌شود تولیدات آن‌ها هر چند ایراد داشته باشد در داخل به فروش برسد؛ یعنی رقیبی وجود ندارد که خودروسازان داخل احساس خطر کنند و بدانند اگر محصول بی‌کیفیتی تولید می‌کنند ضرر خواهند کرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم این امکان برای مردم وجود داشته باشد تا در صورت تولید خودروی بی‌کیفیت در داخل، بتوانند خودرو وارد کنند که در این شرایط خودروسازان نسبت به افزایش کیفیت خود اقدام می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز