خبرگزاری کار ایران

معاون جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

اراضی زیرکشت زیره آذربایجان شرقی ۱۰ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۶۳

زیره سبز در استان به صورت خام و فله‌ای به کرمان وکشورهای دیگر همچون امارات صادر و پس از انجام فرآوری‌های لازم در کشور امارات به نام این کشور به بازارهای بین المللی عرضه می‌شود.

ایلنا: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش۱۰درصدی کشت زیره در اراضی زراعی استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا ایوب ایرانیفام در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته یکصد و ۶۶ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی، زیر کشت زیره قرار گرفته بود گفت: زیره سبز در استان به صورت خام و فله‌ای به کرمان وکشورهای دیگر همچون امارت صادر می‌شود و پس از انجام فرآوری‌های لازم در کشور امارات به نام این کشور به بازارهای بین المللی عرضه می‌شود.
وی افزود: با توجه به حمایت دولت از بخش کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی استان از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد و راه اندازی صنایع فرآوری وبسته بندی محصولات کشاورزی، حمایت‌های لازم را انجام تا علاوه بر افزایش ارزش محصولات تولیدی، امکان ورود راحت به بازارهای جهانی با ارزش افزوده بالا‌تر فراهم شود.
ایرانی فام با تاکید به اینکه شهرستان‌های اسکو، تبریز و بستان آباد به ترتیب با یکصد و۵۰، ۱۱ و ۵ هکتار اراضی زیر کشت، تولید این محصول را به خود اختصاص داده اندگفت: اجرا نمودن راهکارهایی نظیر خرید تضمینی و افزایش قیمت خرید دلگرمی تولیدکنندگان برای تولید گیاهان دارویی را در پی خواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه ایران به عنوان بزرگترین‌ صادرکننده زیره سبز، سهمی حدود۴۰ درصد تولید جهانی را داراست افزود: تولید سالانه این محصول در کشور، بالغ بر۳۰ هزار تن و استان‌های خراسان، کرمان، سمنان و آذربایجان شرقی از مراکزعمده تولید این محصول در کشور محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه کاشت زیره سبز به صورت دیم و آبی، در‌ نیمه آذر تا نیمه بهمن به تناسب‌ آب‌و هوای منطقه انجام می‌شود گفت: کاشت‌ زیره سبز تا به حال در کشور، بیشتر به‌ صورت دیم بوده است. لازم به ذکر است زیره سبز در مناطق دارای خاکهای شنی‌ با زهکشی خوب و درجه حرارت معتدل و ملایم عملکرد خوبی خواهد داشت. برداشت زیره اعم از دیم و آبی از اواخر اردیبهشت تا اواخر خردادماه بسته به‌ شرایط جوی انجام می‌گیرد.
برداشت‌ محصول زیره سبز رسیده‌، حد اکثر به مدت ۱۰روز باید انجام شود زیرا اگر عمل برداشت دیر صورت گیرد، محصول در واحد سطح افت خواهد کرد. سطح زیر کشت زیره درکشور، در مقایسه با ۲۰سال گذشته حدود چهار برابر شده وارزش صادراتی آن ارزآوری برای کشور را سبب شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز