خبرگزاری کار ایران

معاون امور استان‌های خانه کارگر:

وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی نارسایی‌های روابط کار را رفع کند

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۹۰

ما باید به جای پیمودن مسیرهای گذشته که بیهوده بودن آن در اجرای اصلاح قانون کار مشخص است، به اجرای قانون که راه آسان‌تر و سهل تری را به ما نشان می‌دهد تمرکز کنیم.

ایلنا: معاون امور استان‌های خانه کارگر کشور خواستار رفع نارسایی‌های موجود در حوزه روابط کار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، حسن صادقی که در دومین روز سمینار دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور در سالن کنفرانس خانه کارگر تبریز سخن می‌گفت، اظهار داشت: انتظار ما از وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که برای برطرف کردن ابهاماتی که طی مدت یک دهه و اندی که در حوزه روابط کار حادث شده است تدابیری به استناد آنچه که در قانون کار مستتر است بیاندیشد.

وی تأکید کرد: ما باید به جای پیمودن مسیرهای گذشته که بیهوده بودن آن در اجرای اصلاح قانون کار مشخص است، به اجرای قانون که راه آسان‌تر و سهل تری را به ما نشان می‌دهد تمرکز کنیم.

صادقی با تأکید بر اجرای قانون کار افزود: آنچه ما از وزیر جدید می‌خواهیم نه اصلاح قانون کار بلکه اجرای دقیق آن است، اجرایی که درون خود اصلاحات را هم دارد.

وی در این زمینه به فصل ششم قانون کار اشاره کرد و گفت: در قانون کار در قالب سه جانبه گرایی در این فصل که اصلاح آن پذیرفته شده و مصوبه آن با حضور کار‌شناسان سازمان بین المللی کار به امضاء رسیده است موجود بوده که یک نمونه زنده است.

صادقی ماده ۷ قانون کار و دو تبصره آن را یادآور شد و گفت: متاسفانه در دولت‌های قبل این ماده و تبصره‌های آن مغفول مانده و به نوعی در غفلت زدگی قرار گرفته است که دولت می‌تواند به استناد نص صریح قانون که می‌گوید آیین نامه اجرایی این ماده و دو تبصره آن ظرف شش ماه توسط وزیر کار تدوین و به تصویب هیئت دولت برسد، با تدوین آیین نامه اجرایی و تصویب آن در دولت یازدهم دغدغه‌های موجود در عرصه روابط کار و ارتباطات بین کارگر و کارفرما را برای همیشه خاتمه دهد.

وی افزود: به این ترتیب نه کارفرما خواهد توانست از ابهامات موجود در این قانون سوء استفاده کند و در کارهای استمراری با کارگران قرارداد موقت ببندد و نه کارگر انتظار این را داشته باشد که در هر کار و شغل موقت قرداد استمراری و غیرموقت با او بسته شود.

صادقی خاطرنشان کرد: بر این اساس ما دیگر در صنایع مادر و بزرگ که عمر مفید آن‌ها توسط کار‌شناسان حداقل نیم قرن فعالیت در نظر گرفته شده شاهد به کارگیری کارگران تحت عنوان قرارداد موقت را نخواهیم بود و از طرف دیگر در کارهای پروژه‌ای و سرمایه گذاری کوتاه مدت انتظار قراردادهای استمراری را توسط کارگران نخواهیم بود.

صادقی با بیان اینکه با تدوین آیین نامه ماده ۷ قانون کار شرایط واگذاری کار به پیمانکار تغییر خواهد یافت گفت: به این ترتیب شرایط واگذاری کار به پیمانکار در مکان‌هایی مانند فضای سبز و شهرداری‌ها، بیمارستان‌ها و خط تولید در صنعت تغییر و با حفظ منافع قشر کارگر و کارفرما محقق خواهد شد.

وی یادآور شد: نکته مهم دیگری که در این آیین نامه باید مدنظر باشد این است که در صنایع مادر و کارهای استمراری هیچ منعی برای اخراج کارگر نداریم و کارفرما می‌تواند به راحتی از ابزار اخراج استفاده نماید و آنچه در مسیر تدوین ماده ۷ قانون کار اتفاق خواهد افتاد جلوگیری از استثمار نیروی کار توسط شرکت‌های پیمان گیرنده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما با هرگونه اصلاحی که منتج به شرایط بهتر برای نیروی کار، پیشرفت اهداف اقتصادی کشور و حفظ شأن و منزلت کارگر و کارفرما شود مشکلی نداریم و از آن حمایت می‌کنیم، اما آنچه که تا به امروز دیده‌ایم اصلاح نبوده، بلکه گرفتن حداقل‌ها از محروم‌ترین قشر جامعه بوده است.

معاون امور استانهای خانه کارگر کشور در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه به ماده ۱۳۷ قانون کار در وزارت جدید کار شد و گفت: ما از وزیر جدید می‌خواهیم این ماده قانونی جایگاه واقعی خود را پیدا نماید و از گسست و تفرقه در تشکلات کارگری جلوگیری نماید، زیرا ماده ۱۳۷ انسجام و همبستگی جامعه کارگری را در زیر چتری به نام کنفدراسیون عالی را پیش بینی کرده که اگر انشاءالله محقق شود، ما دیگر با پراکندگی فکری، نظری و اجرایی در تشکلات کارگری مواجه نخواهیم بود.

صادقی همچنین به موضوع بن کارگری اشاره کرد و گفت: بن کارگری یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برای کارگران بوده که در دولت جنگ شکل گرفت و تا دولت هشتم استمرار داشت که برای پررنگ کردن سبد مصرف خانوارهای کارگری کمک موثری بود که متاسفانه در دولت نهم حذف شد.

وی گفت: انتظار ما این است بن کارگری همانند دولت‌های جنگ، سازندگی و اصلاحات توسط وزیر خوشفکر، مدبر و استراتژیک تعاون، کار و امور اجتماعی احیاء شود تا شاهد رنگین شدن دوباره سفره خانواده‌های کارگری باشیم.

سمینار سه روزه دبیران اجرایی خانه‌های کارگر کشور به میزبانی خانه کارگر تبریز به منظور بررسی مسایل کلان جامعه کارگر برپا شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز