خبرگزاری کار ایران

ذرت کاران پارس آباد مغان:

قیمت خرید ذرت بذری ناعادلانه است

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۰۸

قیمت ذرت بذری ناعادلانه است / وزارت جهاد کشاورزی تجدید نظر کند.

ایلنا-پارس آباد:کشاورزان ذرت کار پارس آباد با ناعادلانه خواندن قیمت ذرت بذری، خواستار تجدید نظر در تعیین قیمت این محصول از سوی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از جمله معاونت بهبود و تولیدات گیاهی این وزارتخانه شدند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از ماه ها تلاش و انتظار کشاورزان، قیمت خرید هر کیلو ذرت بذری از زارعان 55هزار ریال و برای مصرف کننده 63هزار ریال اعلام شد.
جمعی از کشاورزان پارس آباد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد شدید و ابراز نارضایتی از نحوه قیمت گذاری ذرت و تصمیم مسوولان مربوطه، گفتند: نیاز است در راستای حمایت از کشاورزان زحمتکش و تولیدات ملی و داخلی قیمت ذرت بذری افزایش یابد تا ذرت کاران با انگیزه بیشتری به کشت و زرع و تولید این محصول استراتژیک بپردازند.
ذرت کاران پارس آباد با اشاره به مراحل و فرایند طاقت فرسا و پرهزینه تولید و عمل آوری ذرت بذری، اظهار داشتند: مسوولان جهاد کشاورزی، حمایت از تولید داخلی، بخش کشاورزی و تولید کنندگان محصولات زراعی را در عمل به اثبات برسانند.
رحمتی یکی از کشاورزان ذرت کار این منطقه گفت: معاون تولیدات گیاهی وزرات جهاد کشاورزی، در حالی قیمت محصول ذرت باکیفیت و مرغوب پارس آباد را 55هزار ریال اعلام کرده که شنیده می شود بذر نامرغوب در مناطق غرب کشور بیش از 100هزار ریال فروخته می شود.
وی، که سال ها است در زمینه تولید ذرت بذری فعالیت می کند، با اشاره به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی، آب بهای زراعی و هزینه های کاشت، داشت و برداشت، اظهار کرد: کشاورزان باید از 55هزار ریال قیمت تعیین شده حدود 15هزار ریال بابت بوجاری، ضدعفونی، پروسس و کیسه گیری به کارخانه های پروسس بذر پرداخت کنند لذا کسانی که این قیمت را تعیین کردند اگر این هزینه های سرسام آور را محاسبه کنند متوجه خواهند شد که جزء رنج و مشقت و استرس چیزی عاید تولیدکنندگان نمی شود.
یکی دیگر از زارعان نیز گفت: قیمت اعلام شده واقعاً غیر منصفانه و بسیار پایین است و ما در شگفتیم که بر چه مبنایی قیمت ذرت بذری را 55هزار ریال تعیین کردند این درحالی است، برخی شهرستان ها، متقاضی خرید این محصول با قیمت حدود 120هزار ریال هستند. باور کنید قیمت مصوب وزارت جهاد کشاورزی، راه را برای ورود دلالان و واسطه گری و نیز تاراج دسترنج ذرت کاران، هموار و ضربه سنگینی به کشاورزی وارد می کند.
علی محمدی، یکی دیگر از فعالان این عرصه نیز گفت: بر اساس تصمیم و ابلاغ معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، توزیع کنندگان بذر ذرت با کمترین زحمت و تلاش و هزینه در هر کیلوگرم هشت هزار ریال به عنوان حق توزیع از مصرف کنندگان دریافت خواهند کرد که اتحادیه های تعاونی روستای به عنوان متولی توزیع، از این طریق در عرض چند روز حدود 100میلیارد ریال کسب خواهند کرد.
مدیران تعدادی از شرکت های تولید بذر نیز با بیان اینکه وزارت جهاد، نرخ هزینه توزیع را نسبت به سال گذشته، چندین برابر افزایش دادند، تصریح کردند: به منظور حذف واسطه گری و قطع دست دلالان و نیز حمایت از کشاورزان، ما این آمادگی، توان و امکانات را داریم تولیدات خود را با نظارت و حواله سازمان های جهاد کشاورزی استان های مختلف، به صورت مستقیم و با دریافت سه هزار ریال به جای هشت هزار ریال به دست مصرف کنندگان در انقصی نقاط کشور برسانیم.
این گزارش حاکیست، مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته در جریان بازدید از کارخانه های پروسس بذر ذرت در شهرستان مرزی پارس آباد مغان، در پاسخ به سئوال خبرنگار یکی از خبرگزاری ها، در خصوص قیمت خرید ذرت بذری از کشاورزان گفت: قیمت نهایی این محصول با لحاظ کردن هزینه تولید، پیشنهادات تشکل های حاضر در منطقه از جمله انجمن صنفی ذرت کاران و کشت و صنعت و دامپروری مغان، نظرات کشاورزان و نیز بررسی های میدانی تعیین و اعلام خواهد شد.
"دلاور حیدرپور" پیش بینی کرد در سال زراعی 92-91، حدود 12هزار و 500تن بذر ذرت در کشور تولید شود.
وی، با اشاره به پتانسیل ها و توانمندی های پارس آباد مغان در کاشت و تولید ذرت بذری، اظهار کرد: هم اکنون حدود 80درصد نیاز کشور به بذر ذرت را پارس آباد تامین می کند.
بر اساس این گزارش، به لحاظ پایین بودن قیمت ذرت، جمعی از کشاورزان و تولیدکنندگان با حضور در کارخانه پروسس بذر درستکار مغان، مانع تحویل و فروش محصول خود به قیمت 55هزار ریال شدند.
این کشاورزان با قدردانی از نگاه مثبت و حضور "نیکشاد" معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در جمع تولیدکنندگان، از وی خواستند ضمن پیگیری جدی این موضوع، صدایشان را به گوش مسوولان وزارت جهاد کشاورزی برساند.
ذرت کاران پارس آباد همچنین با بیان اینکه در قیمت گذاری این محصول، هزینه های تولید، نظرات کشاورزان و انجمن صنفی ذرت کاران لحاظ نشده است، از نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، استاندار اردبیل و مسوولان مربوطه خواستند نگذارند در حق ذرت کاران اجحاف شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز