خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اصفهان:

با دست کاری شدن آمار نمی‌دانیم چه قدر بیکار داریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۴۰

دیگر از ۷۲۰ میلیارد دلار درآمد در بودجه خبری نیست و اقتصاد کشور تورم و رکود همزمان را تجربه می‌کند./ این شرایطی است که تحویل ما داده‌اند با این وجود بار‌ها به همکاران خودم در وزارت تعاون گفته‌ام باید به جلو نگاه کنیم.

ایلنا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بهره وری و فرهنگ کار در کشور گفت: با دست کاری شدن آمار، نمی‌دانیم در حال حاضر چه قدر بیکار در کشور داریم در حالی که واقعی کردن آمار تنها مسیری است که می‌توانیم ماندگاری انقلاب را تضمین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، علی ربیعی ظهر امروز در هشتمین جشنواره تعاونی‌های بر‌تر و افتتاح متمرکز ۱۲۳ طرح تعاونی در اصفهان در واکنش به حضور گسترده کارگران و کارآفرینان در این مراسم گفت: انتظار چنین جمعی را نداشتم و خودم را برای سخنرانی در یک جمع کوچک از تعاونگران آماده کرده بودم.

وی حضور خود در اصفهان را چهارمین سفر استانی خود در کمتر از یک ماه تصدی‌گری بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: قبل از این مراسم به گلزار شهدا رفتم تا قبل از ورود به شهر اصفهان، وظایفی که در قبال مردم دارم را مرور کنم. البته همیشه از اینکه برخی مراسم‌ها حالت نمادین صرف داشته باشد احساس خوبی ندارم اما حضور در گلزار شهدا باعث شد تعهد و دین اخلاقی و اجتماعی که در قبال جامعه به گردن داریم را به خاطر آوریم.

وزیر کار دولت یازدهم با اشاره به سنگینی مسوولیتی که در شرایط کنونی به عهده مدیران است، تصریح کرد: گاهی آنچنان از وظایفی که در قبال مردم داریم می‌ترسم، با این حال معتقدم ما هیچ راهی نداریم مگر اینکه موفق شویم البته به کمک یکدیگر می‌توانیم بر مشکلات پیروز شویم.

وی بازگشت به روزهای انقلاب و آرمان‌ها و ارزش‌های آن دوران را تنها راه حل مشکلات موجود در جامعه بیان کرد و ادامه داد: باید ریاکاری، چندگونه حرف زدن را کنار بگذاریم و خالصانه کار کنیم چون شرایط در کشور ما به شکلی است که فرصت آزمون و خطا نداریم و اگر با این وضع به روحی که اوایل انقلاب در مردم کشور دمیده شده بود بر نگردیم با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد.

ربیعی تصویب بودجه‌ای که نصف آن هم محقق نمی‌شود و بیشتر درآمدهای پیش بینی شده در آن قابل تحقق نیست را بخشی از چالش‌های کنونی کشور دانست و گفت: نمی‌خواهم بگویم کار نمی‌شود اما تنها راه موفقیت دولت تدبیر و امید این است که در سایه تعاون، همدلی و فهم یکدیگر به مشکلات چیره شد.

ربیعی که معتقد است اگر دولت در این مقطع نتواند موفق شود ممکن است فرصت‌های دیگری در اختیار نداشته باشد، بیان داشت: یکی از شاخص‌های اصلی که در اوایل انقلاب به عنوان گفتمان انقلاب مطرح بود جدا از استقلال و دینی کردن سیاست، گسترش اخلاق در جامعه و توجه به محرومان بود و این‌‌ همان مساله‌ای است که ما امروز به آن مبتلا هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از خارج شدن مفاهیمی مانند دینی کردن جامعه و رسیدگی به محرومان از ادبیات جامعه، تصریح کرد: در برابر چنین جمعی و تشکل‌هایی وظیفه وزراتخانه‌ای که باید پاسخگوی مردم باشد بازگشتن به شعارهای اصلی انقلاب است. البته اعتقاد ندارم وقتی بحث از رفاه اجتماعی به میان می‌آید آنچه زیبنده آرمان‌های انقلاب بوده محقق شده چرا که بر اساس این آرمان می‌بایست طبقه متوسط جامعه رو به رشد باشد نه اینکه همه دست‌ها برای گرفتن پول دراز باشد.

وی با تاکید بر اینکه گسترش رفاه و عدالت در جامعه به معنای گسترش طبقه پایین نیست، ادامه داد: اگر با این گرایش به مساله رفاه نگاه کنیم باید فاصله‌ها را کم کنیم و در توزیع درآمد و کاهش فقر در جامعه تلاش کنیم با این دید در برنامه‌های دولت تدبیر و امید خواهیم توانست بر چالش بودجه امسال کشور فائق آییم.

ربیعی با اشاره به پیچیده‌تر شدن شرایط امروز کشور گفت: دیگر از ۷۲۰ میلیارد دلار درآمد در بودجه خبری نیست و اقتصاد کشور تورم و رکود همزمان را تجربه می‌کند با این شرایط سیاست انقباظی یا انبساطی راهگشا نیست، فضای کسب و کار هم پویا نیست و فقط اعضای صندوق بازنشستگی فولاد نیستند که با مشکل روبر شده‌اند.

وی در پاسخ به یکی از بازنشستگان فولاد که در این مراسم به تأخیر حقوق خود اعتراض کرد، یادآور شد: البته رسیدگی به وضع بازنشستگان صندوق فولاد در دستور کار دوشنبه کمیسیون اقتصادی دولت است و نتایج آن هم ۴ شنبه هفته آینده اعلام می‌شود اما این را هم بدانید که من هم طعم فقر را چشیده‌ام، چون خودم کارگر کارخانه‌ای بودم. از کارگری به اینجا رسیده‌ام، درد کارگران فولاد را می‌دانم و باید این فهم را تبدیل به عمل کنم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه قصد نقب زدن به گذشته را نداریم، گفت: این شرایطی است که تحویل ما داده‌اند با این وجود بار‌ها به همکاران خودم در وزارت تعاون گفته‌ام باید به جلو نگاه کنیم چون معتقدم در این شرایط ناچاریم وابستگی‌ها را کم کنیم تا جامعه پرنشاطی داشته باشیم.

وی تحریم‌هایی که ظالمانه بر کشور فشار می‌آورد را هزینه عزت یک جامعه توصیف کرد و ادامه داد: با این حال نباید تحریم را بهانه فشار آوردن بر مردم کنیم و این تاکید دکتر روحانی است و من از طرف دولت می‌گویم که همه همت دولت این است که رنج زندگی را بر مردم کم کند.

ربیعی همچنین بازگشت نشاط به جامعه، خارج کردن جوانان از انزوا و ایجاد احساس پیشرفت در جامعه را نیز از اولویت‌های دیگر دولت اعلام کرد و گفت: شرایط خاص است و برای حل مشکلات وجود باید به یکدیگر کمک کنیم.

وی به مردم اطمینان داد با خدا عهد کرده یک لحظه از عمرش را صرف چیزی به جز خیر عمومی مردم نکند و افزود: امیدوارم ظرف مدت کوتاهی بتوانیم مشکل سیاسی شدن برخی کارهای اقتصادی را حل کنیم. نخستین گام را نیز با انتصاب دکتر نوربخش به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی برداشتیم که یک فرد پاک دست است.

وزیر تعاون با تاکید بر اینکه برای حل کردن گره‌های موجود در جامعه راهی جز فداکاری وجود ندارد، بیان داشت: در حوزه رفاه، تعاون و کار و تولید که سه حوزه اصلی مورد علاقه شماست ما هم نیاز به کار و تلاش زیاد داریم چرا که متاسفانه باید بگویم از نظر بهره وری در شرایط مناسبی قرار نداریم.

ربیعی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بهره وری و فرهنگ کار در کشور ادامه داد: با دست کاری شدن آمار، نمی‌دانم در حال حاضر چه قدر بیکار در کشور داریم اما ثروت کشور‌‌ همان فعالیتی است که با کار و تولید به دست می‌آید نه پول فروش نفت و متاسفانه جامعه ما چه در بخش تولید و چه اداری از این ثروت بی‌بهره است.

وی بازگرداندن فرهنگ احترام به کار، کارگر و کارآفرین را نیز ضروری دانست و گفت: اگر این فرهنگ در جامعه حاکم نشود خصوصی سازی هم به تجاری سازی ختم می‌شود بنابراین تغییر نگاه مردم به کار و تولید یکی از اولیت‌های جامعه به شمار می‌رود.

وزیر کار احترام به کار کار‌شناسی و دیدگاه صاحب نظران را نیز در دستور کار دولت بیان کرد و یادآور شد: بخشی از آسیب‌شناسی تعاونی‌ها هم به این موضوع بر می‌گردد که دنیا با اندیشه نخبگان و افراد با استعداد اداره می‌شود اما ما از این موضوع غافل مانده‌ایم به همین دلیل باید روابط و مناسبات حاکم در جامعه تغییر کند و از بدنه دولت گرفته تا یک موسسه کوچک اقتصادی باید دیدگاه نخبگان و کار‌شناسان مبنای تصمیم گیری‌ها باشد.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای دولت از فروش نفت بر اثر تحریم‌های اقتصادی، گفت: این در حالی است که سرمایه در گردشی که در جامعه دست به دست می‌شود ۱۰ برابر شده به همین دلیل باید به کانون‌های کارگری و کارفرمایی اطمینان دهیم فضای کسب و کار از ثبات کافی برخوردار است شما نیز دولت را در گسترش فرهنگ کسب و کار یاری کنید.

ربیعی همچنین خواستار گره خوردن خصوصی سازی با تعاون شد و افزود: من معتقدم وزارت تعاون باید وزارت عدالت اجتماعی نام داشته باشد و یکی از مسیرهای برقراری عدالت اجتماعی در جامعه تعاونی‌ها هستند.

وی در پاسخ به گلایه‌های نماینده کارفرمایان از بی‌اعتبار شدن دفترچه‌های تامین اجتماعی، اعلام کرد: با اینکه کمتر از ۲۵ روز از آمدن من به وزارت کار می‌گذرد، طرح پر رنگ کردن نقش دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌ایم وگام‌های اولیه برای اجرای این طرح با پرداخت همه بدهی‌های تامین اجتماعی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها برداشته شده است.

علاوه براین وزیر تعاون از تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی از سوی تامین اجتماعی خبر داد و گفت: در بخش رفاه پول کمی در کشور هزینه نمی‌شود اما اگر بتوانیم این بودجه قابل توجه را هدفمند کنیم وضع رفاه اجتماعی در کشور بهبود می‌یابد.

وی ایجاد مرکز آمار اشتغال را نیز از دیگر برنامه‌های در دستور کار وزارت تعاون اعلام کرد و بیان داشت: واقعی کردن آمار تنها مسیری است که می‌توانیم ماندگاری انقلاب را تضمین کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز