خبرگزاری کار ایران

مرمت یخچال و برج و باروی تاریخی دوره سلجوقیان کاشان پایان یافت

کد خبر : ۱۲۷۴۷

با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال مرمت یخچال و برج و باروی تاریخی دوره سلجوقیان کاشان پایان یافت.

ایلنا - كاشان: سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از پایان مرمت یخچال تاریخی و برج و باروی دوره سلجوقیان کاشان خبرداد.

"حسین یزدانمهر" در گفتگو با خبرنگار ایلنا در كاشان  با اعلام مطلب فوق افزود: مرمت این دو پروژه با اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد.

وی گفت: مرمت یخچال در دو بخش سقف و بدنه با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال صورت گرفت.

به گفته وی سقف یخچال که در اثر رطوبت نزولی، فرسوده و تخریب شده بود با خشت و ملات گل مرمت و اجرا گردید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: پس از آن پایه های یخچال تکمیل و پی بندی شد و بعد از آن لایه های فرسوده کاهگل روی بدنه تراشیده و 2 لایه اندود کاهگل با در نظر گرفتن خطوط اجرایی قدیمی روی بدنه یخچال کشیده شد.

وی از پاکسازی و مرمت فضای داخلی این یخچالها در سال آینده خبرداد و تصریح کرد: در مرمت برج و بارو نیز 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شد که این اقدامات شامل:تراشیدن اندود فرسوده بدنه ها،پی بندی دیوار با خشت،اجرای کنگره های خشتی و تکمیل دیواره ها در بخشهایی از بنا که دچار تخریب شده بودند، اجرای شیب بندی و اندود نهایی بام با غوره گل و اجرای اندود کاهگل بدنه ها در دو لایه بود.

بـرج و بـاروی عصـر سـلاجقـه و یخچـالهـای مجـاور از بناهای سلطان جلال الدین ملكشاه سلجوقی (485 - 455) است كه در سمت غرب كاشان متصل به باروی شهر ساخته شده، دارای حصار و باروی ضخیم و معتبر با هشت برج مدور مرتفعی بوده است. آثار و بقایای بجا مانده از آن در نقاط مختلف شهر كاشان مشهود است.

مجموعه قلعه جلالی و یخچالهای مجاور آن در تاریخ 03/12/1335 به شماره 1350 و همچنین قسمتهای باقیمانده از برج و باروی در نقاط مختلف شهر در تاریخ 11/11/1355 به شماره 1357 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده اند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز