خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا/

نصف جهان رخت محرم به تن کرد

کد خبر : ۲۲۰۳۱

یکی از مواردی که باعث شده وجه فرهنگی مردم اصفهان در کشور شاخص و خاص باشد، برگزاری مراسم‌های روضه خوانی در منازل است که این آئین‌ها خود تداوم دهنده و تبیین کننده نهضت عاشورا در جامعه به شمار می‌آیند.

اصفهان – ایلنا: مردم اصفهان همواره و در طول سال اقدام به برگزاری مراسم‌های مذهبی در محلات و مساجد می‌کنند اما با شکوه‌ترین مراسم مذهبی در نصف جهان، عزاداری‌های ماه محرم است که به گفته مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان اصفهان از شکوه قابل ملاحظه‌ای در کشور برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک هفته‌ای است که پرچم‌های سبز و مشکی بر سر در مساجد، تکیه‌ها، حسینه‌ها و حتی چندین خانه در هر کوی و برزن خودنمایی می‌کند، چرا که مردم این شهر از دیرباز اعتقاد و علاقه خاصی به برگزاری عزاداری‌های جمعی به ویژه روضه خوانی‌های خانگی داشته و دارند.

مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان اصفهان در این باره می‌گوید: یکی از مواردی که باعث شده وجه فرهنگی مردم اصفهان در کشور شاخص و خاص باشد، برگزاری مراسم‌های روضه خوانی درمنازل است که این آئین‌ها خود تداوم دهنده و تبیین کننده نهضت عاشورا در جامعه به شمار می‌آیند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین اژدری، برگزاری جلسات روضه خانگی در طول سال را موجب ایمن شدن مردم از توطئه‌ها وخطرات دشمنان دانست و افزود: با یاد کردن مداوم ائمه و به خصوص تبیین قیام کربلا در بین مردم، محلات و مساجد می‌توانیم توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم.

وی با اشاره به اعزام ۴۰ مبلغ از استان قم به اصفهان در ماه محرم تصریح کرد: این مبلغان علاوه بر فعالیت در امامزاده‌ها وبقاع متبرکه در سطح مدارس و دبیرستان‌ها نیز به فعالیت‌های تبلیغی می‌پردازند.

به گفته مدیر کل اوقاف اصفهان این مبلغان تا ۱۱ محرم در اصفهان به فعالیت‌های تبلیغی می‌پردازند و دردهه سوم صفر نیز دراستان اصفهان حضورخواهند داشت.

حجت الاسلام و المسلمین اژدری اعزام مبلغین روحانی که در سطح امامزاده‌ها و بقاع متبرکه حضور دارند به دیگر مکان‌ها برای تبلیغ را در دستور کار اعلام کرد و ادامه داد: ۲۰۰ مبلغ جدید را در دهه سوم صفردر مساجد وبقاع متبرکه جایگزین این افراد خواهند شد.

عزاداری سنتی با رعایت استاندارد‌ها و الگوها

وی همچنین از اجرای برنامه‌های مشارکتی عزاداری در بیش از ۱۲ هزار مسجد، حسینیه و تکیه خبر داد و گفت: بیش از سه هزار و ۵۰۰ روحانی و مبلغ به امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور در ایام ماه محرم اعزام شده‌اند که سرفصل برنامه‌های ما در امامزادگان حضور مبلغین و روحانیون برای تبیین نهضت عاشورا و زدودن آسیب‌ها است.

همچنین به گفته مدیر کل اوقاف استان اصفهان، در ۱۴ امامزاده خیمه‌های معرفت با حضور روحانیون بر پا شده است که این خیمه‌ها متشکل از بخش‌های خانواده، پاسخگویی به مسائل شرعی و شبهات، گفتمان‌های دینی، غرفه کودک و نوجوان و آسیب‌شناسی عزاداری هستند

وی با بیان این‌که «سعی کرده‌ایم برنامه‌های سنتی عزاداری با استانداردهایی که در عزاداری الگو مطرح است در کشور ارائه شود» اظهار کرد: در ۷۰۰ امامزاده به مدت ۴۰ روز برنامه قرائت زیارت عاشورا برگزار خواهد شد و نماز جماعت به ویژه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا به صورت باشکوهی برگزار می‌شود. همچنین برنامه ختم قرآن و محافل انس با قرآن در شب سوم شهادت امام حسین (ع) برپا خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین اژدری درباره برنامه‌های این سازمان در راستای کمک به هیات‌های مذهبی در امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها گفت: سیاست ما حمایت از هیات‌هایی است که الگوی صحیح عزاداری، ارزش‌ها و مبانی نظام را رعایت کرده‌اند و در خط رهبری و ولایت فقیه هستند و از طرح مباحث خرافی و تمثال‌ها وشمایل منتسب به ائمه پرهیز می‌کنند.

وی از دیگر معیارهای کمک به هیات‌های مذهبی را تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از سوی آن‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی از هیات‌ها پول موقوفات را دوست دارند، اما نامی از وقف و موقوفات نمی‌برند، بنابراین یکی از سرفصل‌های ما در حمایت مالی از هیات‌های مذهبی، توجه آن‌ها به موضوع وقف است.

حجت الاسلام والمسلمین همچنین توزیع کتابچه‌هایی با تیراژ ۲۰ هزار جلد و با عنوان درس‌هایی از عاشورا، عاشورا عبرت بزرگ تاریخ، سجاده خونین، فاطمه سه ساله، اشک و لبخند و همچنین توزیع بسته‌های فرهنگی و جوایز و کتاب هفت جلدی با عنوان رستاخیز کربلا را از دیگر بخش‌های ویژه برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز