خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر اصفهان:

اصفهان پایتخت آلودگی و بیماری‌های صعب العلاج کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۵۱

هر گونه درخواستی از مردم باید در چارچوب منطقی و درست باشد یعنی پیش از آنکه بخواهیم مردم را به استفاده نکردن از خودروهای شخصیشان توصیه کنیم باید شرایط استفاده از وسایل نقلیه عمومی را فراهم کنیم.

اصفهان – ایلنا: عضو شواری اسلامی شهر اصفهان، از وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم خواست بپذیرد این روز‌ها نصف جهان به پایتخت آلودگی و بیماری‌های صعب العلاج کشور تبدیل شده است و برای حل این مشکل باید به میدان بیاید.

علیرضا نصر اصفهانی در گفتگو با ایلنا، آمارهای موجود درباره شیوع بیماری‌های صعب العلاج بویژه‌ ام اس را در اصفهان رو به افزایش و نگران کننده دانست و افزود: یکی از عوامل تشدید این بیماری، وجود کارگاههای طلاسازی در بافت مسکونی و محلات شهر است که در آن‌ها از موادی مانند سیانور، اسید و تیزآب استفاده می‌شود که علاوه بر مشکلات تنفسی برای ساکنان باعث شیوع بیماری Ms هم شده است.

وی خواستار تلاش بیشتر مسوولان برای ساخت شهرک طلا و انتقال کارگاه‌ها به این مکان شد و تصریح کرد: با اینکه سموم مورد استفاده در این کارگاه‌ها بعد از دفع وارد شبکه فاضلاب شهری شده و سفره‌های آب زیر زمینی را نیز آلوده می‌کند، پیش از هرگونه اقدامی برای رفع مشکل آلودگی کارگاههای طلاسازی باید به این نکته توجه داشت که خانواده‌های زیادی از این کارگاه‌ها کسب درآمد می‌کنند و حق نیست که بیکار شوند بنابراین لازم است برنامه ریزی دقیقی برای انتقال کارگاه‌ها به مکانی امن در بیرون از محدوده شهر انجام شود.

صنایع و خودروهای تک سرنشین هم مقصرند

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره نقش این نوع کارگاه‌ها در الودگی اصفهان و شیوع بیماری‌های صعب العلاج در آن، تاکید کرد: کارگاههای طلاسازی و مانند آن‌ها، یکی از عوامل تشدید بحران‌های زیست محیطی در منطقه هستند و نقش عوامل دیگر همچون صنایعی که اطراف اصفهان را گرفته‌اند را نباید فراموش کرد.

وی گسترش شهر و همسایگی با این واحدهای بزرگ تولیدی که سال‌ها قبل و دور از شهر اصفهان ساخته شده‌اند را یکی دیگر از منشاهای اصلی آلودگی شهر عنوان کرد و ادامه داد: تردد روزانه ۵۰۰ هزار خودرو در خیابان‌ها و سرانه ۲۵ متری فضای سبز که برای مهار آلاینده‌ها کافی نیست نیز در این فهرست قرار می‌گیرند.

عقب گرد حمل و نقل عمومی اصفهان در کوره راه مشکلات

نصر اصفهانی بر این باور است که مدیران و مسوولان اداره شهر، زمانی می‌توانند مردم را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، از جمله اتوبوس و تاکسی تشویق کنند که تسهیلات لازم را در این بخش فراهم کرده باشند در حالی که مدتهاست توسعه این ناوگان در خرید اتوبوس‌های جدید، خطوط اتوبوس‌های تندرو و تراموا، متوقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه درآمد شهرداری به تنهایی، برای توسعه و رفع مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی کافی نیست، گفت: در این شرایط تنها راهکار قابل اجرا این است که دولت به کلان شهرهایی که محیط زیست آلوده اعلام کرده، توجه ویژه داشته و بودجه اختصاص دهد.

مردم حق دارند از خودرو شخصی استفاده کنند

منشی اول و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهراصفهان با انتقاد از افزایش قیمت خرید هر دستگاه اتوبوس درون شهری از ۳۲ به ۷۵ میلیون تومان، تصریح کرد: هر گونه درخواستی از مردم باید در چارچوب منطقی و درست باشد یعنی پیش از آنکه بخواهیم مردم را به استفاده نکردن از خودروهای شخصیشان توصیه کنیم باید شرایط استفاده از وسایل نقلیه عمومی را فراهم کنیم در حالی که ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبروست که نه تنها هنوز برطرف نشده بلکه روز به روز افزایش می‌یابد.

وی توجه به حمل و نقل عمومی را شاه کلید حل مشکلات دانست و گفت: تازه‌ترین گزارشی که شرکت اتوبوسرانی اعلام کرده، حکایت از آن دارد که این بخش ماهانه حدود ۳ میلیارد تومان هزینه دارد اما درآمد ماهانه‌اش ۷۵۰ میلیارد بوده و ۷۵۰ میلیون تومان هم از فروش بلیط به دست می‌آورد.

گرانی بلیط و فرسودگی و شلوغی اتوبوس‌های درون شهری

این کار‌شناس مسایل شهری، نابرابری دخل و خرج شرکت اتوبوسرانی اصفهان را موجب ارائه پیشنهاد افزایش قیمت بلیط به شورای شهر اعلام کرد و یادآور شد: هنگام بررسی این پیشنهاد، شورای شهر باید به این موضوع نیز توجه داشته باشد که متوسط عمر اتوبوس‌ها به دلیل توقف خرید خودروهای جدید در یکی دو سال گذشته به ۵ سال رسیده که رضایت شهروندان را از این بخش تحت تاثیر قرار داده است.

نصر اصفهانی شلوغی انوبوس‌ها، طولانی شدن زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها و تهویه نامناسب گرما و سرما در آن‌ها را برخی از گلایه‌های مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی بیان کرد و گفت: یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب آنرا توصیه می‌کنند، این است که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و درمان مردم، به پیشگیری توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به تایید آلودگی هوای اصفهان و شیوع بیماری‌های صعب العلاج از جمله‌ام اس و سرطان در آن، ادامه داد: برای کنترل این مشکلات باید وزارت بهداشت وارد میدان شود و با اختصاص بودجه‌های بیشتر به کلان شهرهای آلوده کشور به ویژه اصفهان، این مشکلات را مهار کند.

گزارش: ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز