خبرگزاری کار ایران

یک سوم خانه‌های تاریخی اصفهان به ثبت رسیده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۹

متاسفانه هنوز به دلیل نبود برنامه مناسب برای حفظ و نگهداری، بسیاری از خانه‌ها که هویت تاریخ این شهر محسوب می‌شوند در حال تخریب و نابودی هستند.

اصفهان – ایلنا: مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر از ۷۰۰ خانه تاریخی این کلانشهر تنها ۲۰۰ خانه به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده و ۵۰۰ خانه تاریخی دیگر همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین جعفری با تاکید بر اهمیت نگهداری خانه‌های تاریخی در شهر اصفهان افزود: منطقه ۳ با ۳۵۰ خانه بیشترین خانه‌های تاریخی را در خود جا داده، در منطقه ۵ و ۶ نیز ۱۳۸ خانه و منطقه یک حدود ۲۰۰ خانه شناسایی شده اما این خانه‌ها به روایت نقشه‌های شهری در مناطق ۱۴ گانه پراکنده‌اند که هر کدام ارزش خاصی دارند.

وی ویژگی این خانه‌ها را وسعت، باغچه‌های بزرگ و تالاری که به کل خانه اشراف دارد عنوان کرد و گفت: در طرح تفصیلی اصفهان، خانه‌های تاریخی مشخص شده‌اند و علاوه بر آن مشاوران سازمان نوسازی و بهسازی در پروژه‌های در دست انجام خانه‌های واجد شرایط را شناسایی می‌کنند و خانه‌هایی که قابلیت دارند مرمت می‌شوند زیرا امکان تخریب برای این مکان‌ها به دلیل تاریخی بودن وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان درباره مراحل مرمت این بنا‌ها توضیح داد: نخست از وضعیت موجود ساختمان و میزان آسیب و تخریب اتفاق افتاده گزارشی تهیه می‌شود و بر طبق مستندات سال ساخت، تاریخ، دوره و سبک ساخت و سوابق تاریخی موجود استعلام می‌شود و مرمت صورت می‌گیرد.

جعفری ملاک تاریخی بودن خانه‌ها را سوابق تاریخی و آثار باقی مانده دانست و ادامه داد: بر اساس تمام ویژگی‌ها و همچنین شاخص بودن، خانه‌ها در اولویت مرمت قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه کاربری این خانه‌ها باید متناسب با مکان‌های تاریخی باشد تصریح کرد: در دوره‌های اخیر بیش از ۴۰ خانه با کاربری مناسب با تلاش شهرداری و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه هنر مرمت شده و هم اکنون با کاربری فرهنگی و آموزشی در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در سال‌های اخیر به این بخش گفت: تعدادی از خانه‌ها پس از مرمت مورد استفاده این سرمایه گذاران قرار گرفته اما متاسفانه هنوز به دلیل نبود برنامه مناسب برای حفظ آن‌ها بسیاری از خانه‌ها که هویت تاریخ این شهر محسوب می‌شوند در حال تخریب و نابودی هستند.

جعفری با تاکید بر بالا بودن هزینه‌های مرمت این خانه‌ها گفت: شهرداری برای خریداری، مرمت و بازسازی ۲۰ خانه تاریخی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده اما این نهاد به تنهایی قادر به ادامه کار نیست و در برابر تقاضای مالکان برای فروش خانه‌های تاریخی، تنها می‌تواند متناسب با اعتبارات اقدام به خریداری کرده و پس از آن کاربری مناسبی برای آن مکان تعریف کنند.

وی با اشاره به با توافق شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و استانداری برای واگذاری امور به دستگاه‌های مختلف و جلوگیری از تخریب بیشتر این بناهای ارزشمند ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌ها می‌توانند پس از مرمت با کاربری اداری در این خانه‌ها مشغول به فعالیت شوند و حتی خانه‌ها پس از خرید می‌تواند به صورت مسکونی مورد استفاده قرار گیرد و یا به صورت مجموعه‌های گردشگری و رستوران در اختیار شهروندان و مسافران قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای مرمت این خانه‌ها گفت: افرادی که مایل به خرید این خانه‌ها می‌باشند با مراجعه به سازمان نوسازی می‌توانند شهرداری را در این امر یاری کرده و سازمان به تناسب وضعیت مالی پس از پیشنهاد، خانه مالک را در تمامی مراحل همراهی خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز