خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران:

فضای کسب و کار را با صدور بخش نامه‌ بهبود پیدا نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۳۴

بالا‌ترین مقام کشور خواستار حضور موثر مردم یعنی‌‌ همان بخش خصوصی، در عرصه اقتصاد است/‌‌ همان گونه که در دولت نیز متخلفین وجود دارد در بخش خصوصی نیز متخلفینی وجود دارند که باید به شیوه صحیح مورد مواخذه و تنبیه قرار گیرند.

اصفهان – ایلنا: رییس اتاق بازرگانی ایران وجود ثبات در فضای کسب و کار را عامل مهم در توسعه اقتصاد کشور برشمرد و گفت: با صدور بخش نامه‌ها و مصوبه‌های متعدد نمی‌توان انتظار بهبود فضای کسب و کار را داشت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد نهاوندیان در نشست سراسری خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، بزرگ‌ترین عامل موفقیت هر اقتصاد را شرایط مناسب برای کسب و کار دانست و گفت: در گام نخست باید شرایط کسب و کار برای فعالان اقتصادی مناسب ایجاد شود که ثبات در تصمیم گیری مهم‌ترین موولفه آن است.

وی تاکید کرد: با صدور بخش نامه‌ها و مصوبه‌های متعدد نمی‌توان انتظار بهبود فضای کسب و کار را داشت. صدور این بخش نامه‌ها آیا منجر به حضور پررنگ‌تر مردم در عرصه تولید ملی شده یا سبب آنان را مشغول کارهای غیرتولیدی کرده است؟

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین اجرای کامل سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را نیازمند حضور فعال تشکل‌ها در عرصه اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: تجربه موفق تشکل‌های اقتصادی ترکیه در توسعه اقتصادی این کشور، نشان می‌دهد تا زمانی که تشکل‌های اقتصادی بین خود همدلی و هماهنگی را ایجاد نکنند نمی‌توان اهداف سیاست‌های اصل ۴۴ را تحقق بخشید.

وی با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و نظم دهی تشکل‌ها گفت: بر اساس ماده ۵ این قانون وظیفه نظم تشکلی به اتاق‌های بازرگانی واگذار شده که اجرای این ماده قانونی به عزم و همت تشکل‌ها نیاز دارد.

به گفته نهاوندیان، بخش خصوصی با بهره گیری از تجربه و استدلال فنی خود آنچه به مصلحت کشور را به مسوولین دولتی منتقل می‌کند و دولت می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی حضور بخش خصوصی در شوراهای تصمیم گیری را ضروری دانست و گفت: حضور موثر بخش خصوصی در شورای پول و اعتبار و هیات امنای صندوق توسعه ملی نشان از توانمندی آنان در تعیین سیاست‌های اثرگذاری اقتصادی و به دلیل دیدگاه‌های واقعی و تجربی این بخش است که جا دارد در بخش‌های دیگر از آن استفاده بیشتری شود.

رییس اتاق ایران با اشاره به دوران جنگ تحمیلی و حضور موفق مردم در بخش‌های مختلف آن، گفت: در جنگ نظامی حاکمیت به مردم خود اعتماد کرد و نتیجه آن را نیز مشاهده کرد و امروز در جنگ اقتصادی بالا‌ترین مقام کشور خواستار حضور موثر مردم که همانا بخش خصوصی است، در عرصه اقتصاد است.

وی همچنین خواستار تشویق و استقبالی شدن لحن مسوولان برای اجرای سیاست مقاومت اقتصادی شد و افزود: لازم است شأن بخش خصوصی نیز در تمامی موضوعات رعایت شود،‌‌ همان گونه که در دولت نیز متخلفین وجود دارد در بخش خصوصی نیز متخلفانی وجود دارند که باید به شیوه صحیح مورد مواخذه و تنبیه قرار گیرند و نباید حساب عده معدودی را به حساب همه گذاشت.

نهاوندیان با انتقاد از اینکه دولت نه تنها تصدی‌گری خود را در اقتصاد کاهش نداده بلکه فضای ویژه تشکل‌ها را نیز پر کرده، ادامه داد: اگر بخواهیم دولت کوچک‌تر و چابک‌تر شود باید شانه‌هایی معادل دولت در جامعه ایجاد شود و این بار سنگین به انان منتقل شود که تشکل‌های بخش خصوصی می‌توانند این مسوولیت را مدیریت کنند.

وی توانمند سازی بخش خصوصی را اهدای صدقه از سوی دولت ندانست و گفت: توانمند سازی بخش خصوصی یعنی به بلوغ رسیدن آن به نحوی که که بتواند اموراتش را خودش اداره کند.

رییس اتاق بازرگانی کشور، خواستار بازنگری در کل ساختار حقوقی اقتصاد کشور شد و گفت: قوانین و مقررات بخش اقتصادی کشور طی ۸۰ سال بر اساس نگاه دولت سالارانه وضع شده است و این در حالیست که نگاه مدیریت کلان کشور به مدیریت اقتصاد تغییر کرده است و در این راستا قوانین نیز باید مورد بازنگری قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز