خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان:

کمبود دارو در اصفهان موقتی است

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۳۹

سال سختی را پشت سر گذاشتیم/ تعطیلات نوروزی و انبارگری داروخانه ها/ ۹ درصد داروی کشور، سهم اصفهان است/ اطلاع رسانی با حداقل توان و امکانات/ گرانی مشهود نیست/ ما هم معذب هستیم.

اصفهان – ایلنا: مدیر اداره نظارت بردارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبود برخی اقلام دارویی در استان را مقطعی دانست و گفت: از هفته آینده محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل تعطیلات و یا تغییر خط تولید کارخانه‌ها، برطرف شده و روند توزیع دارو به مسیر عادی و طبیعی خود باز می‌گردد.

با اینکه دو هفته از پایان تعطیلات نوروزی می‌گذرد و همه سر کار خود برگشته‌اند، بیمارانی که نسخه به دست در داروخانه‌های شهر به دنبال داروهایی می‌گردند حکایت از آن دارد که وضعیت دارویی استان اصفهان هنوز به شرایط عادی باز نگشته است، یکی از این افراد خانمی است که می‌گوید برای تهیه ۵۰ قرص هورمونی تمام داروخانه‌های اصفهان را زیر پا گذاشته تا سرانجام و پس از تماس با شماره اطلاعات دارویی استان موفق شده نیمی از این قرص‌ها را تهیه کند.

برخی دیگر از بیماران نیز از نامناسب بودن برخورد اپراتورهای اطلاعات دارویی گلایه دارند و معتقدند با وجودی که پیدا کردن نام و نشانی داروخانه‌ها در رایانه‌های این مرکز، به زمان زیادی نیاز ندارد با برخورد نامناسب و انتظار طولانی برای پاسخگویی روبرو شده‌اند.

این در حالی است که مدیر اداره نظارت بردارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفتگو با ایلنا، کمبود برخی اقلام دارویی در سال جدید را تایید کرده و می‌گوید: توزیع دارو هر ۱۵ روز دو بار صورت می‌گیرد به همین دلیل هنوز داروخانه‌ها به روند طبیعی توزیع پس از تعطیلات نوروزی باز نگشته‌اند.

سال سختی را پشت سر گذاشتیم

محمد جعفری انارکی در گفتگو با ایلنا، یکی از دلایل کمبود برخی اقلام دارویی در اصفهان را تولید انحصاری آن‌ها در برخی کارخانه‌ها دانست و گفت: در مواردی کارخانه‌های تولیدکننده داروهای انحصاری تصمیم گرفتند خط تولید خود را به داروهای پرمصرف دیگر تغییر دهند، به همین دلیل از دانشگاه علوم پزشکی درخواست کردیم تولید هیچ یک از اقلام را در انحصار یک کارخانه داروسازی خاص قرار ندهد تا با کمبودهای مقطعی روبرو نشویم.

وی کمبود برخی اقلام دارویی در اصفهان را موقت و زودگذر عنوان کرد و افزود: به طور کلی، سال گذشته دوره سختی را پشت سر گذاشتیم که این شرایط در نیمه دوم سال سخت‌تر هم شد اما اکنون جدا از اقلامی که در حال تعیین قیمت‌های جدید هستند بیشتر دارو‌ها به صورت عادی تامین می‌شود.

مدیر نظارت بر امور دارویی استان با اشاره به کنترل داروخانه‌ها به ویژه قیمت فروش دارو از سوی آن‌ها، گفت: در روزهای پایانی سال، جلسات تعیین قیمت، چندین نوبت برگزار شد همچنین روزهای دوشنبه هر هفته کمیته توزیع دارو برای بررسی کمبودهای احتمالی با حضور ده شرکت سراسری و نمایندگی‌های استانی آن‌ها برگزار می‌شود.

تعطیلات نوروزی و انبارگری داروخانه ها

وی نتیجه این جلسات را بررسی موجودی داروی در اختیار شرکت‌های توزیع کننده و کنترل روند توزیع بیان کرد و ادامه داد: کل استان اصفهان به هشت محور اصلی تقسیم شده و شرکت‌های دارویی موظفند اقلام خود را بین داروخانه‌های نقاط مختلف توزیع کنند.

دکتر انارکی یکی دیگر از دلایل کمبود دارو در اصفهان را تعطیلات نوروزی و انبارگری داروخانه‌ها دانست و گفت: این تعطیلات دو هفته‌ای بر روند توزیع دارو تاثیر زیادی داشته و هنوز هم شرایط به حالت عادی برنگشته است.

وی از ثبت درخواست کسانی که موفق به تهیه داروی مورد نیاز خود نشده‌اند در فهرست کمبود داروی استان خبر داد و تصریح کرد: در برخی موارد، نوع مشابه خارجی دارو وجود دارد اما تمرکز و تاکید پزشک معالج بر نام و برند خاصی است اما در مواردی که هیچ مشابهی در دسترس نیست، داروخانه‌ها موظفند توزیع میزان محدودی را که در اختیار دارند با ما هماهنگ کنند.

۹ درصد داروی کشور، سهم اصفهان است

مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۸ تا ۹ درصد داروی کشور، سهمیه اصفهان است و در آن مصرف می‌شود، بیان داشت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، توزیع دارو‌ها طبقه بندی شده، گروه نخست داروهای خاص هستند که مسیر مشخصی برای رسیدن به دست مصرف کنندگان خود دارند و به طور مثال در اصفهان به داروخانه بیمارستان‌های سیدالشهداء، سجاد، هلال احمر و... تحویل داده می‌شوند.

وی در خصوص داروهای عمومی نیز تاکید کرد: توزیع این دارو‌ها به صورت دایمی رصد می‌شوند و واحد اطلاع رسانی دارو‌ها نیز موظف است در هر ساعت از شبانه روز، مصرف کنندگان را راهنمایی و کمبود‌ها را گزارش دهد.

اطلاع رسانی با حداقل توان و امکانات

انارکی در پاسخ به انتقاداتی که از نحوه پاسخگویی این اپراتور مطرح می‌شود، یادآور شد: هر چه کمبودهای دارویی بیشتر باشد کار این مرکز نیز سنگین‌تر می‌شود و باید پذیرفت که اطلاع رسانی با حداقل امکانات و توان، کار سنگینی است اما همین که موارد کمبود اقلام دارویی از این واحد به ما گزارش می‌شود، مشکل را به وزارت بهداشت گزارش می‌کنیم و خواستار تعیین سهمیه ویژه برای اصفهان می‌شویم.

بر این اساس وی از گزارش فهرستی از کمبود دارو در استان به وزارت بهداشت خبر داد و اظهار امیدواری کرد مشکل از هفته آینده برطرف شود.

گرانی مشهود نیست

این مسوول نظارت بر توزیع دارو در استان با اشاره به اینکه تغییر و افزایش قیمت دارو از سال گذشته آغاز شده، گفت: با اینکه به مواد و ترکیبات اصلی تئلید دارو ارز دولتی تعلق می‌گیرد، ترکیبات اضافی و همراه آن‌ها در ردیف اولویت‌های دو و سه قرار دارند و موجب بالا رفتن قیمت تمام شده می‌شوند.

وی با این حال تغییر و افزایش قیمت دارو را مختصر دانست و ادامه داد: در برخی اقلام خارجی افزایش قیمت داشته‌ایم اما درباره انواع داخلی این تغییرات مشهود نبوده است.

دکتر انارکی دلیل ۲۵ تا ۳۰ درصد کمبودهای دارویی در استان را پافشاری پزشکان بر تجویز دارویی خاص برای بیمار اعلام کرد و گفت: در چنین مواردی با اینکه مشابه داخلی در بازار وجود دارد، بیماران باید دنبال تهیه برند خاصی از دارو سرگردان شوند.

ماهم معذبیم

مدیر اداره نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در واکنش به گلایه‌های مردم از کمبودهای دارویی و ساعت‌ها جستجو برای پیدا کردن داروهای مورد نیاز خود، تاکید کرد: به عنوان متولیان توزیع دارو، ما هم از این شرایط معذب هستیم و تلاش می‌کنیم روند توزیه از هفته اینده به شرایط عادی بازگردد.

در این شرایط بیماران خاص به ویژه‌ام اس و سرطان که در اصفهان شیوع بیشتری دارند، اوضاع و احوال بدتری دارند چرا که به گفته رئیس انجمن اقتصاد داروی ایران قیمت داروی ضدسرطان «هرستپین» که با ارز آزاد هم وارد می‌شود به هر آمپول ۴ میلیون تومان رسیده و برای بیماری که باید ۴ بار در ماه تزریق کند. ماهانه ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد. قیمت برخی داروهای ام‌اس هم به هر دارو ۱۱میلیون تومان رسیده است.

موضوع دارو و تامین و توزیع آن در کشور یک مقوله حساس و ویژه است چرا که در همه جوامع از جمله ایران، یکی از کالاهای پر مصرف، اساسی و استراتژیک به شمار می‌رود و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز