خبرگزاری کار ایران

سرپرست اوقاف ناحیه ۲ شهرستان اصفهان

فروش قبر در امامزاده‌های اصفهان، مشکلات زیادی به وجود آورده است/دریافت مابه التفاوت از قبرهای فروخته شده

طبق بخشنامه‌های موجود، فروش قبر در داخل صحن، بیرون صحن و محوطه هر امامزاده و غیره دارای قیمت‌های متفاوتی است که متاسفانه در طول سال‌های قبل هیچ یک از این ملاک‌ها در نظر گرفته نشده و قیمت بعضی از قبر‌ها که پیش فروش شده باید مورد بازنگری قرار گیرد.

اصفهان - ایلنا: سرپرست اوقاف ناحیه ۲ شهرستان اصفهان، بیش از هزار و ۵۵۰ رقبه و امامزاده را نیازمند بازسازی دانست و گفت: مهم‌ترین برنامه مدیریتی در این منطقه، رسیدگی به مشکلات امامزاده‌ها و فروش قبر در امامزاده‌های شرق اصفهان می‌باشد چرا که فروش قبر در این مناطق مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حجت الاسلام سید هادی روح الامینی با اشاره به وجود ۱۵۰۰ رقبه، ۴۰ امامزاده و ۵ امامزاده شاخص (محسن وحید، شاه زید، ابوالعباس و اسحاق خوارسگان) در این منطقه خاطرنشان کرد: درگذشته هیات امناهای امامزاده‌ها اقدام به فروش قبر به صورت پیش فروش کرده و یا بعضا با ارتباطات خانوادگی قبر‌ها را در محل‌های مختلف امامزاده که دارای قیمت‌های متفاوت هستند به قیمت پائین‌تر به فروش می‌رساندند که کسی نیز در این زمینه نظارت کافی نداشت.

وی با انتقاد از اینکه هیات امناء‌ها، مبلغ دریافتی از بابت فروش قبر‌ها در مناطق شرق را به اداره اوقاف واگذار نکرده‌اند افزود: این در حالی است که بر اساس قانون، این درآمد‌ها طبق قانون باید به حساب امامزاده واریز و برای بازسازی و مباحث عمرانی آن‌ها هزینه شود.

حجت الاسلام روح الامینی ازمهم‌ترین اقدامات مدیریتی دراین منطقه را اعمال قیمت‌های کار‌شناسی بر روی قبر‌ها ودریافت مابه التفاوت قبرهای فروخته شده عنوان کرد و ادامه داد: طبق بخشنامه‌های موجود در هر امامزاده فروش قبر در داخل صحن، بیرون صحن و غیره دارای قیمت‌های متفاوتی است که متاسفانه در طول سال‌های قبل هیچ یک از این ملاک‌ها در نظر گرفته نشده است وبعضا برخی قبر‌ها که پیش فروش شده بایستی با قیمت کار‌شناسی تعیین قیمت گردد.

وی همچنین با اشاره به بی‌توجهی به امامزاده‌های شرق اصفهان در طول سالیان متمادی، گفت: با توجه به اینکه موقوفات مرکزی اصفهان (مانند مسجد امام و بازارهنروغیره) همواره مورد توجه مردم ومسئولان بوده موقوفات مناطق مرحوم به حاشیه رفته و نظم و ترتیب خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و اکنون بیشتر آن‌ها نیاز به احیاء و بازسازی دارند.

سرپرست اوقاف ناحیه ۲ شهرستان اصفهان، اظهار امیدواری کرد با کمک استانداری و فرمانداری اصفهان، هر چه سریع‌تر برای رفع مشکلات موجود در موقوفات شرق اصفهان تدابیر لازم اندیشیده شود و ادامه داد: امامزاده‌های این منطقه ازدرآمد کافی برخوردار نبوده و نمی‌توان امید داشت که فعالیت‌های عمرانی در این بقاع ازکانال بودجه‌ای خود به مرحله اجرا برسند.

به گفته وی، محدوده این ناحیه از ابتدای خیابان قائمیه شروع شده و تا سپاهان شهر و بهارستان ادامه دارد، همچنین از خیابان بزرگمهرتا فلکه احمد آباد وشرق اصفهان (از جی تا زیار) نیزجزء این ناحیه است اما با وجود این وسعت جغرافیایی، این منطقه در مقایسه به موقوفات ناحیه یک شهرستان اصفهان، درسطح پائین تری قرار دارد.

حجت الاسلام روح الامینی ادامه داد: علت آنکه مدیریت موقوفات شهرستان اصفهان به دو ناحیه تقسیم شد کم توجهی به موقوفات شرق اصفهان وعدم رسیدگی مناسب به بقاع متبرکه موجود در این ناحیه بود چرا که در گذشته بیشترین نگاه مسئولان به موقوفات موجود در منطقه مرکزی اصفهان بود و کمتربه موقوفات و امامزاده‌های اطراف شهر توجه می‌شد.

وی اظهار داشت: بیشترین موقوفات در ناحیه ۲ نیاز به شناسایی و احیاء دارد که با توجه به این نیاز اساسی مدیریت استان تصمیم بر تقسیم شهرستان اصفهان به دو ناحیه نمود.

وی از دیگر مشکلات موجود در این منطقه را عدم رسیدگی حقوقی به برخی موقوفات مانند اصفهانک، کرارج و چیلون دانست و ادامه داد: اکثر این موقوفات تا ۱۵ سال زیر نظر اداره اوقاف اداره می‌شده و طبق ضوابط مالکان موظف به پرداخت اجاره بهاء به اوقاف بودند که متاسفانه از آن زمان تاکنون این روال از بین رفته است.

سرپرست اوقاف ناحیه ۲ شهر ستان اصفهان با اشاره به اینکه موقوفه اصفهانک با وسعت بالایی که دارد و هم اکنون بسیاری از زمین‌های آن به باغ ویلا تبدیل شده است اما هنوز بسیاری از موقوفات آن شناسایی نشده است گفت: در صدد هستیم که موقوفات این منطقه را احیاء کنیم، اما به دلیل اینکه مردم مستقر شده در این منطقه اغلب فقیر و مستضعف هستند طبق مجوزهای اخذ شده از اداره کل اوقاف استان قصد داریم که با ارائه تسهیلات وام و در نظر گرفتن حداقل اجاره بهاء برای مردم این منطقه کمک‌هایی نیز در جهت رفع محرومیت مردم داشته باشیم.

وی بیان داشت: درطول ۲۰ سال گذشته دراین منطقه هیچ گونه نظارت خاصی صورت نگرفته است و بیشترمردم از موقوفه آن اطلاع نداشته ویا اگرمطلع بودند به پرداخت اجاره بهاء ملزم نبودند.

وی تاکید کرد: ناحیه ۲ شهرستان اصفهان به لحاظ دارا بودن مساجد نیز دررتبه بالایی قراردارد ولی هنوز به دلیل عدم توجهی که به این منطقه شده است هنوز آمار کاملی از مساجد آن در دست نیست وبرای بسیاری از آن‌ها پرونده نیز تشکیل نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز