خبرگزاری کار ایران

در کمیته خام فروشی مواد معدنی اتاق بازرگانی:

سهمیه بندی برداشت، باعث تعطیلی معادن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۰۰

تا زمانی که مواد خام مازاد بر تولید است باید از این فرصت برای تامین ارز مورد نیاز اقتصادکشور استفاده کنیم.

ایلنا: مدیر گروه معادن شرکت احیا سپاهان سهمیه بندی برداشت معادن را به نفع این بخش ندانست و گفت: این قبیل سهمیه بندی باعث کاهش سرمایه گذاری در این بخش و به مرور زمان باعث تعطیلی این بخش می‌شود.

به گزارش ایلنا، ناصر قوچانی در کمیته خام فروشی مواد معدنی اتاق بازرگانی، مشکلات بخش معدن را دسته بندی کرد و افزود: نخستین مساله نگاه مجرمانه سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی به این بخش است در حالی که معدن کاران خواستار استخراج مواد معدنی به روش علمی بوده و با تخریب محیط زیست مخالفند.

این فعال بخش معدن، با انتقاد از افزایش 200 درصدی حقوق دولتی بر روی معادن گفت: در کنار افزایش دستمزد، نگهداری ماشین آلات و تجهیزات این افزایش حقوق معدنی خود جای دیگری دارد.

وی تامین مواد ناریه مورد نیاز از منابع تولید کننده آن را از دیگر مشکلات معدن کاران بیان کرد و ادامه داد: مصوب بودن قیمت سنگ آهن برای واحدهای فولادسازی قابل تامل است چون با وجودی که قیمت آهن در بازار بورس تعیین می‌شود قیمت سنگ آهن برای تولید کنندگان ثابت است و تولید کنندگان این سنگ امکان افزایش قیمت را با وجود افزایش هزینه‌های جانبی ندارند.

قوچانی همچنین مصرف گازوئیل واحدهای معدنی را متناسب با سهمیه بندی آن ندانست و گفت: بسیاری از واحدهای معدنی برق مورد نیاز خود را از سوخت تامین می‌کنند و سهمیه بندی کنونی پاسخگوی نیاز آنان نیست.

وی از مشکلات معادن در تامین قطعات یدکی و کمبود تجهیزات خبر داد و گفت: اختصاص ندادن ارز به تجهیزات معدنی، هزینه دو چندانی برای معدن در تامین قطعات و لوازمات مورد نیاز ایجاد کرده است.

بی توجهی به زیرساخت‌های معادن

در ادامه عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان خواستار روشن و شفاف شدن تسهیلات بانکی برای توسعه بخش معدن شد و گفت: استان اصفهان با وجود پتانسیل‌های بالا نیازمند اعتبارات ویژه برای بخش معدن است.

سیدرسول رنجبران بی توجهی به زیرساخت‌های معادن در استان را یکی از چالش‌های این بخش عنوان کرد و افزود: نبود تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، آنتن تلفن همراه و جاده بخش معدن استان را با مشکل روبرو کرده تا جایی که در برخی از مناطق اصفهان که چندین معدن در نزدیک هم قرار دارد باید 25 کیلومتر جاده خاکی را طی کرد تا به جاده اصلی رسید و آن در حالیست که در سایر استان‌ها حتی برای یک معدن جاده کشی صورت می‌گیرد.

تا زمانی که مواد خام مازاد بر تولید است باید صادر شود

همچنین مسوول کمیته معدنی کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان خواستار تغییر نگاه خام فروشی به بخش معدن شد و تصریح کرد: خام فروشی مواد معدنی یک موضوع دوسویه در کشور است عده‌ای صادرات مواد معدنی خام را خیانت و عده‌ای کمک به رشد اقتصادی و تامین ارز مورد نیاز کشور می‌دانند با این حال تا زمانی که مواد خام مازاد بر تولید است باید از این فرصت برای تامین ارز مورد نیاز اقتصادکشور استفاده کنیم.

عباس تاجبخش تاکیدکرد: در شرایط کنونی نباید صادرات موجود را تعدیل کنیم و تا زمانی که به رشد اقتصادی مطلوب نرسیدیم باید از این منابع برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی استفاده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز