خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از خرید و فروش صنایع دستی اصفهان؛

بازار سیاه صنایع دستی اصفهان را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۲۸

خوشبختانه امسال تعداد گردشگران خارجی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و بسیاری از آن‌ها علاقمند به صنایع دستی اصفهان هستند، اما بیشتر تولیدکنندگان از این بازار مصرف مناسب بی‌بهره مانده‌اند و فقط عده کمی هستند که بازار سیاه به راه انداخته‌اند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

ایلنا: رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با انتقاد از بی توجهی مسوولان میراث فرهنگی به بازار نابسامان صنایع دستی گفت: توافق‌های پنهانی لیدرهای تورهای خارجی با چند فروشگاه خاص در میدان امام باعث شده گردشگران خارجی فقط به این مغازه‌ها که تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، صنایع دستی اصفهان از دوران سلجوقیه شکل گرفت و تا صفویه به اوج رسید و از آن زمان، این شهر کانون صنایع دستی ایران شد اما برخی بی‌مهری‌ها باعث شد از میان ۲۷۰ نوع رشته هنری، امروز فقط تولید ۲۰ نوع ادامه پیدا کند و میدان امام اصفهان هم كه روزی بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی و مهد هنر و معماری كشور بود از آن دوران اوج و شکوفایی فاصله بگیرد و حتی در چند سال گذشته، به مرکز فروش صنایع دستی ارزان و پر زرق و برق خارجی تبدیل شود.

 

جلوگیری از فروش صنایع دستی خارجی در میدان امام

تنها اقدامی که برای ساماندهی این بازار پر جاذبه انجام شده، مصوبه دولت برای جلوگیری از فروش صنایع دستی خارجی در محدوده میدان امام (ره) بود که به گفته رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، یک طرح ناقص و ناکارآمد برای ساماندهی این بازار پرخواهان بوده است.

عباس شیردل در گفتگو با ایلنا، تصریح کرد: در واقع ایجاد این قانون نخستین گام برای محدود کردن واردات و فروش صنایع دستی در بازار ایران به خصوص اصفهان بود که یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان این محصولات هنری باارزش به شمار می‌آید، اما نباید کار در همین مرحله متوقف می‌شد.

وی خواستار جلوگیری از فروش این صنایع دستی در دیگر بازارها و محیط های عمومی اصفهان و کشور شد و افزود: این اقدام حیاتی‌ترین کمکی است که سازمان میراث فرهنگی و مسوولان کشور می‌توانند برای نجات صنایع دستی از فراموشی انجام دهند چرا که در حال حاضر با وجود بالا بودن قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان به کار خود ادامه می‌دهند.

 

باید مشکلات را خودمان حل کنیم

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از افزایش سه برابری قیمت هر کیلو فلز مس و برنج در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه قیمت‌های تهیه این مواد اولیه از بازار آزاد بسیار گران‌تر از نرخ صادراتی آن‌هاست و از دولت می‌خواهیم فلزاتی مانند مس و برنج را به قیمت مشابه صادراتی در اختیار کارگاه‌های صنایع دستی قرار دهد.

وی قیمت هر کیلو مس را 36 و برنج را 25 هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: تا دو سه ماه قبل قیمت همین مواد اولیه حدود 10 تا 12 هزار تومان بود با این حال تولیدکنندگان سنتی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند چون اعتقاد دارند باید مشکلات را خودشان حل کنند.

 

سودهای کلان به جیب چند فروشگاه می‌رود

شیردل با اشاره به تلاش کارگاه‌های سنتی صنایع دستی اصفهان برای ادامه کار با وجود شرایط سخت و دشوار اقتصادی، بیان داشت: با این حال توافق‌های پنهانی لیدرهای تورهای خارجی با چند فروشگاه خاص در میدان امام باعث شده گردشگران خارجی فقط به این مغازه‌ها که تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند مراجعه کنند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی بر بازار نابسامان صنایع دستی، گفت: خوشبختانه امسال تعداد گردشگران خارجی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و بسیاری از آن‌ها علاقمند به صنایع دستی اصفهان هستند، اما بیشتر تولیکنندگان از این بازار مصرف مناسب بی بهره مانده‌اند و فقط عده کمی هستند که بازار سیاه به راه انداخته‌اند و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

این تولیدکننده با سابقه صنایع دستی خواستار همکاری مسئولانی دخیل در حوزه صنعت گردشگری استان با میراث فرهنگی برای جلوگیری از ایجاد این بازار سیاه شد و افزود: دستگاه‌هایی مانند نیروی انتظامی، دادگستری و بخش گردشگری باید برای ساماندهی این بازار مهم و ارزشمند بسیج شوند تا تعداد زیادی از کارگاه‌های تولید صنایع دستی به دلیل نبود بازار مصرف و مشتری ناچار به تعطیلی نشوند.

وی توافق تورلیدرها با چندین فروشگاه صنایع دستی در میدان امام را غیر قانونی دانست و تاکید کرد: 33 سال است که می‌گوییم بازار صنایع دستی نیاز به ساماندهی دارد اما متاسفانه بیشتر مسئولان این موضوع را ضروری نمی‌دانند و امیدواریم با همکاری رسانه‌ها، این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

بازار سودهای میلیاردی و اشتغال کم هزینه

اما صنایع دستی فقط به هنرمندی کسانی که به خلق نقوش زیبا و سنتی بر ظروف و سطوح مشغول‌اند محدود نمی‌شود، بلکه این صنعت در کنار گردشگری اصفهان از ظرفیت‌های بی‌نظیری برخوردار است که امکان اشتغال با سرمایه‌گذاری اندک را برای قشر زیادی در کارگاه‌های تولید صنایع دستی فراهم می‌کند.

گردش مالی فروش تولیدات این هنرمندان نیز قابل توجه است به طوری که بر اساس آمارهای رسمی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، تولید كنندگان و فروشندگان صنایع دستی فقط در مدت تعطیلات نوروز بیش از 90 میلیارد ریال محصولات خود را به فروش رساندند که حکایت از رشد 14 درصدی نسبت به سال قبل دارد.

محسن مصلحی سرپرست اداره كل میراث فرهنگی این استان برپایی بازارچه‌های تولید و فروش صنایع دستی، همزمان با آغاز سفرهای نوروزی در شهرستان های نطنز، كاشان، آران و بید گل، شهرضا، تیران و كرون و اصفهان را در این موفقیت موثر می‌داند و می‌گوید: بر اساس آمار موجود، تولیدكنندگان صنایع دستی در شهرستان‌های استان از این طریق بیش از 7 میلیارد ریال كسب درآمد كرده‌اند كه خود نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اقتصادی این شهرستان‌ها خواهد داشت.

 

گزارش از: ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز