خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس:

بهبود بهره‌وری منجر به افزایش اشتغال رفاه اجتماعی و کاهش فقر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۲۳

رتبه ایران در جدول فضای کسب و کار و بهبود بهره وری سال 2011 حدود 129 است در حالی که سنگاپور، هنگ کنگ و نیوزلند رتبه‌های 2 تا 4 و عربستان رتبه 11 را به خود اختصاص دادند.

ایلنا: عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بهره وری را حداکثر استفاده از منابع فیزیکی، نیروی انسانی برای کاهش هزینه‌های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، تعریف کرد و گفت: از دید ژاپنی‌ها، بهره‌وری یک اولویت و انتخاب ملی است که منجر به افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر می شود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، علی اصغر انواری رستمی که در همایش راهکارها و تکنیک‌های ارتقا بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان سخن می گفت، با اشاره به ارتباط مستقیم میان شاخص بهره‌وری و میزان رفاه هر کشور، افزود: دستاوردهای بهره‌وری باید منجر به هزینه کمتر، کیفیت بهتر، زمان کمتر، افزایش رضایت مشتری شود.

رییس پیشین مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری ایران اولویت‌بندی، چالش، همکاری، دانش، نظم و انضباط و احساس مسوولیت، خواهش و مدیریت زمان را هفت اصل بهره‌وری برشمرد و تصریح کرد: در روش تحلیل و مقایسه بهره وری باید عملكرد دوره با عملکردی در گذشته، با شرایط مشابه، با یك هدف تعیین شده و با رقبا در یک یا چند دوره مقایسه شود.

رستمی تاکید کرد: برای استراتژی‌های بهبود بهره وری در سازمان‌ها باید کاهش در ورودی با خروجی ثابت، کاهش در ورودی با افزایش در خروجی، کاهش همزمان ورودی و خروجی اما با شدت کمتری، ثابت نگه داشتن ورودی و افزایش در خروجی و افزایش در ورودی و همزمان افزایش در خروجی با شدتی بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

وی عوامل موثر بر بهره‌وری سرمایه را مهم ارزیابی کرد و گفت: بررسی متوسط نیروی کار استفاده شده به ازای هر واحد سرمایه از جمله این عوامل است همچنین متوسط سرمایه انسانی استفاده شده به ازای هر واحد سرمایه و ماشین‌آلات و تجهیزات جدیدتر و کاراتر، تولید بیشتر به ازای هر واحد سرمایه از دیگر عوامل موثر بر بهره وری سرمایه است.

وی با اشاره به رتبه 129 ایران در جدول فضای کسب و کار و بهبود بهره وری سال 2011 گفت: در این جدول سنگاپور، هنگ کنگ و نیوزلند رتبه‌های 2 الی 4 و عربستان رتبه 11 را به خود اختصاص دادند چرا که موولفه‌های مورد توجه در این جدول شامل شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم، اشتغال، ثبت اموال، اخذاعتبارات، حمایت از سهامداران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت فرا مرزی، لازم الاجرا شدن قراردادها و تعطیل شدن کسب و کار بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز