خبرگزاری کار ایران

اطلاعیه روابط عمومی شهرداری اصفهان:

اظهارات برخی مقامات استان در خصوص بی توجهی شهرداری به آثار تاریخی بی اساس است

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۴۹

بر اساس گزارش مشترک مرکز میراث جهانی یونسکو و ایکوموس اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه حفظ آثار تاریخی و مراکز میراثی مثبت ارزیابی شده است.

ایلنا: روابط عمومی شهرداری اصفهان در اطلاعیه خود با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش جدید مشترک مرکز میراث جهانی یونسکو و ایکوموس (سازمان تخصصی مشاور یونسکو در میراث جهانی) که در تاریخ سوم ژوئن ۲۰۱۳ تهیه و تقدیم یونسکو شده است، اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه حفظ آثار تاریخی و مراکز میراثی مثبت ارزیابی شده است اعلام کرد: هیات اعزامی از سوی این دو سازمان اقدامات مسئولان این کلان شهر را در اجرای مفاد قطعنامه‌های یونسکو برای حفظ میراث جهانی میدان امام و حریم این آثار قابل تحسین دانستند.
به گزارش ایلنا از اصفهان در این اطلاعیه در خصوص اظهارات بی‌اساس برخی مقامات استان در خصوص بی‌توجهی شهرداری در زمینه آثار تاریخی آمده است: هیات مذکور از ۱۶ تا ۱۸ اردیبشهت ماه سال جاری برای پیگیری اجرای توصیه‌ها و قطعنامه‌های قبلی یونسکو در مورد تعدیل ارتفاع جهان نما و پیگیری شایعات و اخبارناموثق دربارة احداث خط دوم مترو از زیر میدان امام (ره) از اصفهان بازدید کرده و به بررسی می‌دانی این دو موضوع پرداختند.
این اطلاعیه با اشاره به دیدار این هیات با مقامات شهر و استان اصفهان از جمله شهردار، معاون عمرانی استانداری، رییس سازمان میراث فرهنگی استان و کشور، و تشکر از دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و سفیر دائمی ایران در یونسکو برای تهیه مقدمات این سفر، تاکید نمود: هیات با نمایندگان چند شرکت مهندسی مشاور خط یک و دوم‌تر و و سازمان قطار شهری اصفهان ملاقات کرده و سایت‌های مورد نظر را بررسی نمودند. ایشان نتایج تحقیقات انجام شده را از لحاظ فنی مطابق با آخرین استانداردهای روز ارزیابی نموده و نتایج مثبت آن‌ها را در گزارش خود به یونسکو درج نموده‌اند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: بر اساس گزارش مشترک مرکز میراث جهانی یونسکو و ایکوموس اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه حفظ آثار تاریخی و مراکز میراثی مثبت ارزیابی شده است و ایشان اقدامات مسئولان این کلان شهر را در حفظ و حراست از آثار تاریخی و اجرای مفاد قطعنامه‌های یونسکو برای حفظ میراث جهانی و حریم این آثار قابل تحسین دانستند.
روابط عمومی شهرداری اصفهان در ادامه این اطلاعیه با استناد به گزارش مشترک مرکز میراث جهانی یونسکو و ایکوموس آورده است: در گزارش مذکور تاکید شده در مورد جهان نما مطابق توصیه‌ها و قطعنامه‌های پیشین یونسکو (سال ۲۰۰۶) طبقات ۱۱ و ۱۲ جهان نما تخریب شده و تنها تعدادی از ستون‌های طبقة ۱۱ باقی مانده که عملیات تخریب این ستون‌ها با توجه به احتمال بروز مخاطرات برای کل این ساختمان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود این عملیات به‌زودی پایان یابد و بنابراین تهدید‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی جهان نما برای خارج شدن میدان امام (ره) از فهرست میراث جهانی مطرح شده بود به طور کامل برطرف شده است.
این اطلاعیه در ادامه در خصوص خط یک مترو و نگرانی‌هایی که در این زمینه برای محور تاریخی اصفهان وجود دارد تصریح کرد: هیات یونسکو و ایکوموس در رابطه با نگرانی گذر مترو از چهارباغ و تهدید آثار تاریخی با شرکت مشاورین زافا ملاقات کردند و گزارش فنی آنان را بررسی نموده و در گزارش خود به نتایج مطالعات علمی و فنی انجام شده اشاره کرده‌اند براساس نتایج این تحقیقات، نشست عمودی در نزدیکی آثار تاریخی بسیار ناچیز بوده و در حد طبیعی تشخیص داده شده و هیچ گونه تهدیدی در خصوص گذر خط یک مترو از محور چهارباغ نبوده و نیست.
این هیات اعلام کرده‌اند خط یک مترو در دو فاز در حال اجراست که هیچ گونه نگرانی در فاز اول مترو به دلیل خارج بودن از محور تاریخی وجود ندارد و درمورد فاز دوم مترو نیز نتایج مطالعات مثبت ارزیابی شده است.
روابط عمومی شهرداری اصفهان به تاکیدات هیات یونسکو و ایکوموس در مورد خط دوم مترو اشاره و خاطر نشان کرده است: این هیات طی بازدید می‌دانی از این طرح هیچ گونه اقدام عملی برای احداث مترو مشاهده نکرده و در ملاقات با مدیر عامل سازمان قطار شهری به ایشان اعلام شده است که احداث مسیر خط دوم مترو در دست مطالعه و تحقیق است همچنین یک شرکت فرانسوی مسئول بررسی گزینه‌های مختلف برای مسیر خط دوم مترو است که هنوز نتایج آن منتشر نشده است. هیات بازدیدکننده در گزارش خود اطمینان داده‌اند که هرگونه طرحی پس از امکان سنجی در درجه اول با سازمان‌های ذیربط داخلی در میان گذاشته می‌شود و به طور حتم این طرح‌ها برای کسب نظرات فنی نیز در اختیار یونسکو نیز قرار خواهد گرفت.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به تاکید هیات یونسکو و ایکوموس در ملاقات با شهردار اصفهان این هیات در گزارش خود اذعان کرده‌اند که پس از ثبت باغ چهلستون به عنوان یکی از نمونه‌های باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو و ملاقات با مقامات شهری یقین دارند که مسئولان شهر به مسئولیت خود در حفظ محور تاریخی و آثار میراثی بیش از پیش آگاه و مقید هستند.
در این اطلاعیه نیز تاکید شده است: این هیات توصیه‌هایی را در خصوص خط دوم مترو ارائه کرده که این مهم یکی از اسنادی می‌باشد که شهرداری اصفهان پیش از اجرای پروژه همراه با سایر مراحل مطالعاتی انجام داده است.
در اطلاعیه روابط عمومی شهرداری اصفهان آمده است: علیرغم تایید فرایند‌های عملیاتی شهرداری اصفهان از سوی مراجع ذی صلاح بین المللی در اجرای طرح مترو و تعدیل جهان نما جای بسی سوال است که چرا عده‌ای با اغراض شخصی در جایگاهی حقوقی به‌شان و منزلت یک شهر توهین می‌کنند و بار‌ها با برخی اظهار نظرهای غیر کار‌شناسی و احساسی سعی در انحراف افکار عمومی و حتی انحراف بخشی به نظریات متقن کار‌شناسان بین المللی دارند. این مسئله تا به آنجا پیش رفته که برخی مسوولان استانی در حالی که تعهدات واضح و مبرهن خود در اجرای مصوبات مربوط به
تعدیل ساختمان جهان نما و یا پیگیری‌های مسلم خود در زمینه احقاق حق اصفهان در زمینه اخذ بودجه‌های ملی جهت نهایی کردن طرح قطار شهری اصفهان و خرید واگن را با بی‌توجهی و بی‌حوصلگی انجام نداده‌اند به اصرار خود می‌خواهند شهرداری اصفهان از جیب و سرمایه مردم این شهر هزنیه‌های تعدیل انجام شود در صورتی که همه مصوبات دولتی بر پرداخت هزینه‌های این اقدام از سوی دولت و پیگیری آن از سوی نماینده دولت در استان تاکید دارد.
در پایان این اطلاعیه آمده است: شهرداری اصفهان که خود همواره به ارتقای هویت فرهنگی و جایگاه میراثی اصفهان توجه داشته است و با اجرای طرح‌های ماندگار از جمله احیای میدان عظیم امام علی علیه السلام زمینه ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان را فراهم نموده است این بار نیز برای حفظ نام و اعتلای اصفهان و حفاظت از میدان تاریخی امام خود پیش قراول تعدیل حل این مشکلات شد و تاییدیه رسمی کار‌شناسان جهانی نیز صحت این ادعا را اثبات می‌کند تا به دور از هرگونه جوسازی و غوغاسالاری به رسالت همیشگی خود که طی یک دهه خدمت ماندگار آن را به منصه ظهور رسانده پایبند باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز