خبرگزاری کار ایران

به دنبال افزایش دمای هوا و افت شدید منابع آب؛

کمبود ۳۰ درصدی شبکه، آب شرب اصفهان را جیره‌بندی کرد

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۴۶

علاوه بر قطعی آب در ساعات پیک مصرف یعنی قبل از ظهر تا میانه‌های شب که بسیاری از شهروندان از آن گلایه دارند، شهروندان پس از گذشتن ساعات پیک نیز نباید انتظار شرایط عادی را داشته باشند چون شبکه توزیع خالی است و چند ساعتی طول می‌کشد تا دوباره به حالت اول برگردد و فشار قابل قبولی داشته باشد.

ایلنا: با افت شدید منابع آب پشت سد زاینده رود، کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و افزایش دمای هوا، آب موجود در شبکه توزیع اصفهان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و ظرح جیره‌بندی آب از ساعات پیش از ظهر تا ساعات میانی شب کلید خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، با آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا، میزان مصارف آب شرب و بهداشتی مشترکان خانگی به شدت افزایش می‌یابد، در حالی که امسال باز بودن آب زاینده رود برای به ثمر رسیدن کشت بهاره زارعان پایین دست رودخانه، ذخایر پشت سد را به شدت کاهش داده و شبکه توزیع آب شرب را نیز با کمبودهای اساسی روبرو کرده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفتگو با ایلنا، از افزایش ۵/۱ تا ۲ برابری میزان مصارف آب با شروع فصل گرما خبر داد و افزود: این در حالی است که عمده منبع تامین آب در این حوضه، رودخانه زاینده‌رود است که به دلیل استمرار شرایط خشکسالی و افت ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود، موجب محدودیت منابع شده است.

سید مجتبی قبادیان در این شرایط، ذخیره‌سازی آب تا پایان تابستان و شروع فصل بارش در پاییز را ضروری دانست و گفت: بر اساس تصمیم شورای مدیریت بحران استان، میزان اختصاص آب به همه بخش‌های مصرف کننده از جمله شرب، صنعت و کشاورزی کاهش یافته و شرکت آب و فاضلاب استان نیز به دلیل این کاهش سهمیه آب، با محدودیت‌هایی در توزیع روبرو است.

وی با اشاره به افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی، یاد آور شد: مجموع این شرایط باعث شده شبکه توزیع آب شرب نتواند در ساعات پیک مصرف، جوابگو باشد به همین دلیل از شهروندان خواسته‌ایم در صرفه‌جویی همکاری کنند تا تامین آب همه شهروندان به صورت عادلانه انجام شود.

معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افت شدید فشار آب در شبکه مصرف را مانع تامین آب طبقات همکف به بالا دانست و ادامه داد: متاسفانه در برخی ساعات شبانه‌روز به دلیل محدودیت فشار و دبی آب امکان تامین آب طبقات اول و دوم نیز وجود ندارد.

وی کمبود آب تحویلی به شرکت آب و فاضلاب برای تصفیه را مهم‌ترین دلیل محدودیت‌های شبکه توزیع و افت فشار آب عنوان کرد و گفت: علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف، مشترکان باید به شدت از استفاده از پمپ‌های مکش آب به خانه‌شان خودداری کنند تا امکان استفاده از این مایه حیات برای همسایه‌ها نیز فراهم شود.

قبادیان با تایید موضوع قطعی آب در ساعات قبل از ظهر تا میانه‌های شب که بسیاری از شهروندان از آن گلایه دارند، تاکید کرد: به مردم توصه می‌کنیم از مصارف غیرضروری مانند استحمام و شستشوی لباس در این ساعات به شدت خودداری کنند و این گونه مصارف را به ساعات غیر پیک انتقال دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان کمبود آب در شبکه توزیع اصفهان چقدر است؟ گفت: اگر مردم ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی کنند مشکلات برطرف می‌شود، در حالی که پس از گذشتن ساعات پیک مصرف، نیز نباید انتظار شرایط عادی در شبکه را داشت، چون شبکه توزیع خالی است و چند ساعتی طول می‌کشد تا دوباره به حالت اول برگردد و فشار قابل قبولی داشته باشد.

این مسئول با اظهار نگرانی برای تامین آب در ماه پایانی تابستان، اعلام کرد: نگران شهریورماه هستیم که ممکن است همین مقدار آب هم وجود نداشته باشد.

وی دلیل اصلی باز ماندن رودخانه زاینده رود را به ثمر رسیدن کشت بهاره در مزارع پایین دست رودخانه عنوان کرد و گفت: رودخانه هم به زودی و با نظر وزارت نیرو بسته خواهد شد، اما مردم می‌توانند با خودداری از پمپاژ آب به سمت منازل خود و صرفه جویی حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصدی به عبور از این بحران کمک کنند.

گفتگو از: ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز