خبرگزاری کار ایران

پرونده میدان امام (ره) در یونسکو همچنان باز است

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۵۸

اصفهان از معدود شهرهایی است که سه مجموعه جهانی را یک‌جا در خود دارد و بدون شک هرگونه اقدام مخاطره‌آمیز باعث می‌شود تا در روند ثبت سایر مجموعه‌های تاریخی شهر اصفهان در سال‌هالی آتی تاثیر منفی به دنبال داشته باشد.

ایلنا: معاون میراث فرهنگی کشور با اعلام اینکه پرونده میدان امام (ره) همچنان گشوده است، گفت: کمیته میراث جهانی (یونسکو) همچنان چشم انتظار آخرین گزارش نهایی تخریب آخرین طبقه از جهان‌نما جهت مختومه شدن پرونده میدان امام (ره) است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، «آتوسا مومنی» در حاشیه پاسداشت آیین ثبت جهانی کاخ گلستان که شب 16 تیرماه گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار شد، در گفتگویی با مدیر کل و مسئولین میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: متاسفانه پرونده میدان امام (ره) همچنان گشوده است.

وی تاکید کرد: اینجانب شخصا به رئیس کمیسیون میراث جهانی قول داده‌ام که تعدیل جهان نما و گزارش نهایی در خصوص این برج را تا پایان ماه جاری (تیرماه) به شورای ثبت جهانی ارائه کنم اما در صورت عدم گزارش نهایی در موعد مقرر بی‌شک شورای ثبت جهانی درباره میدان امام (ره) تصمیمی جدی اتخاذ خواهد نمود که به طور حتم به نفع کشورمان نخواهد بود.

وی از مدیران شهر اصفهان خواست با درک حساسیت موضوع، تعدیل جهان نما را جدی بگیرند و در این امر تسریع نمایند و گفت: اصفهان از معدود شهرهایی است که سه مجموعه جهانی را یک‌جا در خود دارد و بدون شک هرگونه اقدام مخاطره‌آمیز باعث می‌شود تا در روند ثبت سایر مجموعه‌های تاریخی شهر اصفهان در سال‌های آتی تاثیر منفی به دنبال داشته باشد.

پرونده ثبت جهانی میدان امام که در سال ۱۹۷۹ به ثبت جهانی رسیده و از سال ۲۰۰۴ میلادی به دلیل قرار گرفتن برج جهان‌نما در حریم تاریخی میدان امام در یونسکو مجددا گشوده شد و نمایندگان این سازمان بین المللی در انتظار آخرین اقدامات مسئولین شهر در راستای حفظ میدان امام (ره) به عنوان دومین میدان بزرگ جهان در فهرست میراث جهانی است.

یونسکو در سال ۱۳۸۰برای اولین بار موضوع قرار دادن میدان نقش جهان را در فهرست میراث در خطر مطرح کرد.

ساختمان جهان‌نما در فاصله حدود ۷۰۰ متری میدان امام اصفهان ساخته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز