خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون بانوان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد:

نرخ مشارکت بانوان در فعالیت‌های اقتصادی کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۹۱

نرخ حضور بانوان طی ۳۰ سال گذشته از ۱۲ به ۱۸ درصد رسیده بود طی چند ساله گذشته با وجود افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی بانوان نرخ مشارکت اقتصادی آنان کاهش یافته است.

ایلنا: رئیس کمسیون بانوان اتاق بازرگانی گفت: نرخ مشارکت بانوان در عرصه اقتصادی پیش از انقلاب اسلامی به ۱۲ درصد رسید و پس از انقلاب رشد قابل توجهی پیدا کرده بود، ولی طی چند ساله گذشته با کاهش روبرو شدیم. این در حالیست که ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اخوان‌ نسب با انتقاد از شعارهای حمایت از بانوان در دو دوره گذشته دولت گفت: شعار‌ها عمدتآ در مقام شعار ماند و حمایت واقعی از بانوان نشد.

وی حضور بانوان در عرصه اقتصاد را نیازمند ایجاد زیرساخت و تغییرنگرش‌ها از سوی جامعه دانست و گفت: بانوان کارآفرین ایرانی می‌توانند در عرصه جهانی زن مسلمان ایرانی موفق را معرفی کنند.

وی با اشاره به آمار بانک جهانی در مورد نقش زنان در عرصه اقتصاد جهانی گفت: با وجودی اینکه ۶۶ درصد نیروی کار، ۵۰ درصد تولید غذا و ۱۰ درصد درآمد کل جهان را زنان به اختصاص دادند، ولی تنها یک درصد اموال به نام زنان است.

وی افزود: در شرایطی که ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، بیشترین نرخ بیکاری در کشور را هم به خود اختصاص دادند.

اخوان نسب از رئیس جمهور منتخب و دولت آینده خواست که نسبت به مسایل زنان توجه جدی داشته باشند و افزود: بانوان کارآفرین دارای ظرفیت بسیاری در عرصه‌های اقتصادی می‌باشند که از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

«سمیه زمانی» دیگر عضو کمیسیون در این جلسه با بررسی مسایل و مشکلات پیش روی رئیس جمهور منتخب در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی گفت: فعال شدن دیپلماسی اقتصادی می‌تواند بسیاری از مسایل و مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.

وی ایجاد ثبات اقتصادی برای کشور را مهم‌ترین موضوع پیش روی فعالان اقتصاد دانست و گفت: رئیس جمهور منتخب در گام نخست باید در سیاست‌های اقتصادی وحدت رویه ایجاد کند تا فعالان اقتصادی بتوانند به جای مسایل حاشیه‌ای به اصل فعالیت خود بپردازند.

وی گروهی فعالیت کردن بانوان در عرصه‌های مختلف را عامل موفقیت آنان دانست و گفت: کار گروهی بانوان می‌تواند به هم افزایی آنان بیانجامد.

«فریده مشگل گشا» دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی همه بخش‌های جامعه، به‌ویژه زنان می‌تواند دولت را در رفع مسایل اقتصادی کمک کند.

وی افزود: در شرایطی که صادرکننده نه می‌تواند ال سی باز کند و به سختی به پولش می‌رسد، سخت گیری دولت در بخش‌های مختلف مانند گمرک و غیره افزایش یافته است.

وی با انتقاد از رویه بانک‌های عامل در ارایه تسهیلات به بانوان فعال اقتصادی گفت: تسهیلات بانکی که می‌تواند بانوان صادرکننده را برای ادامه فعالیت تقویت کند به دلیل نامشخصی به آنان تعلق نمی‌گیرد.

. مشگل گشا با انتقاد از نگاه بخشی از جامعه نسبت به بانوان فعال اقتصادی گفت: بانوان فعال اقتصادی ایرانی در سایر کشور‌ها به دلیل یکی بودن قول و فعل آنان مورد احترامند، ولی در داخل کشور سازمان‌های خدماتی دولتی جایگاهی برای بانوان مانند مردان در نظر نمی‌گیرند.

وی فعالیت گروهی بانوان در یک صنف مشخص را عامل موفقیت آنان دانست و گفت: افزایش اطلاعات صادراتی و توانمند شدن آنان در عرصه اقتصادی می‌تواند نقش بانوان را در تجارت افزایش دهد.

«گیتا مومن‌زاده» دیگر عضو کمیسیون در این جلسه گفت: خود تحریمی‌های داخلی بیشتر تحریم‌های خارجی برای فعالان اقتصادی مانع ایجاد کرده است.

«شعله ریاحی‌پور» دیگر عضو کمیسیون در این جلسه خواستار توجه به بخش کشاورزی از سوی کمیسیون شد و گفت: پیگیری مسایل استانی بانوان کارآفرین و تقویت آنان در شرایط کنونی از جمله فعالیت‌های کمیسیون می‌تواند باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز