خبرگزاری کار ایران

شهردار اصفهان:

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده کشور ثبت جهانی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۴۳

در محدوده مرکزی شهر اصفهان که میدان امام علی (ع) احیاشده، علاوه بر مسجد جامع بیش از ۶۰ اثر و عناصر برجسته تاریخى و فرهنگى متعددى از جمله ۱۸ کاروانسرا، ۲۰ مسجد، حسینیه و تکیه، ۱۹ خانه، حمام و مدرسه و ۱۷ بازار و گذر وجود دارد.

ایلنا: شهردار اصفهان، احیای میدان امام علی (ع) را باعث اتصال بازارهایی دانست که در سال‌های گذشته از هم جدا شده بودند و گفت: بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده کشور به طول ۷ کیلومتر در اصفهان احیا شده که می‌توان این بازار را ثبت جهانی کرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، دکتر سید مرتضی سقاییان‌نژاد، هزینه آزادسازی و اجرای طرح احیای میدان امام علی (ع) را حدود ۵۸۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این هزینه برابر با بودجه سه استان است.

وی اجرای طرح احیای میدان امام علی (ع) را جراحی قلب باز توصیف کرد و گفت: علاوه بر اینکه اهالی این محدوده بافت فرسوده و قدیمی شهر نجات می‌یابند؛ قسمتی از تاریخ نیز زنده می‌شود. به ویژه آنکه بازارهای دور میدان که در سال‌های گذشته از هم جدا شده بود، به هم متصل شدند و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده کشور به طول ۷ کیلومتر در اصفهان احیا شد که این بازار را می‌توان ثبت جهانی کرد البته مذاکرات اولیه این مهم انجام شده است.

شهردار اصفهان یادآور شد: در روزهای آغاز اجرای طرح، این نگرانی و ابهام در ذهن مردم وجود داشت و برخی نیز در نظر داشتند این طرح اجرا نشود، اما با توجه به اینکه ابعاد تاریخی این میدان برای مدیریت شهری بسیار با اهمیت بود محکم و با استقامت وارد این طرح شد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل استقرار سکونت‌گاهی غیرمعمول، این میدان دچار آسیب‌هایی شده بود، گفت: احیای این میدان تاریخی ضروری بود، اما اجرای پروژه از نظر شهرسازی روند بسیار سختی داشت، چون باید ۴ خیابان در متراکم‌ترین بافت شهر بسته می‌شد. اما مدیریت شهری پس از کار کار‌شناسی فاز اول این طرح را شامل احداث زیرگذر در سال ۸۸ اجرایی کرد و با اجرای زیرگذر‌ها در سال ۸۹ مشکلات ترافیکی این محدوده برطرف شد.

سقاییان‌نژاد محدوده اجراى احیاى میدان امام على (ع) را هسته مرکزى و اولیه شهر اصفهان معرفی کرد و افزود: در این محدوده علاوه بر مسجد جامع، بیش از ۶۰ اثر و عناصر برجسته تاریخى و فرهنگى متعددى از جمله ۱۸ کاروانسرا، ۲۰ مسجد، حسینیه و تکیه، ۱۹ خانه، حمام و مدرسه و ۱۷ بازار و گذر وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای هر قدم اجرای طرح احیای میدان امام علی (ع) با تایید سازمان میراث فرهنگی برداشته شده است افزود: برای اجرای این پروژه ۸۹۲ واحد تجاری و مسکونی با مساحت ۲۷ هزار و ۸۲۰ متر مربع عرصه و ۲۵ هزار و ۴۱۰ متر مربع اعیانی آزادسازی و تملک شده به طوری که برای آزادسازی و اجرای طرح احیای میدان امام علی (ع) حدود ۵۸۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز