خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا/

خشک شدن زاینده رود تیر خلاص به گردشگری اصفهان

asdasd

رشد ۸ درصدی گردشگران خارجی اصفهان، جای سئوال دارد/ ریزش آمار گردشگران خارجی اصفهان از سال‌ها قبل از خشکسالی اخیر آغاز شد/هتلهای اصفهان خالی از مسافر/ كم آبی كلیدی ترین مشكل ركود صنعت گردشگری در اصفهان است.

اصفهان – ایلنا: با وجودی که رشد ۸ درصدی آمار سفر گردشگران خارجی به اصفهان در نیمه نخست سال، نشانده بازگشت رونق به این صنعت دیرباز اصفهان نیست اما سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اعلام کرد: با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و بین المللی موجود در کشور، همین رشد هم جای سئوال دارد.

خداحافظی با اقتصاد دیرباز نصف جهان

گردشگری و کشاورزی، قدیمی‌ترین پایه‌های اقتصاد اصفهان به شمار می‌آیند که از زمان تاسیس کارخانه‌های بزرگ و ملی در استان، روز به روز کم رنگ‌تر می‌شوند، کلیدی‌ترین مشکل رکود در این دو صنعت کهن نصف جهان، کم آبی است،

گرچه ریزش آمار گردشگران خارجی اصفهان از سال‌ها قبل از خشکسالی اخیر آغاز شد و مسوولان وقت میراث فرهنگی در واکنش به خلوت شدن خیابان‌های اصفهان از حضور این مسافران خارجی اعلام کردند هدف گذاری این صنعت، بر توریسم اسلامی است، اما این سیاست هم با تغییر پی در پی و پایان ناپذیر مدیران میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان فراموش شد و کار به جایی رسید که خشک شدن رودخانه زاینده رود تیر خلاص را به این صنعت دیرباز زد و خالی ماندن هتل‌ها و مهمانپذیرهای اصفهان، تایید کرد رکود ریشه دار و عمیقی در بخش گردشگری نصف جهان وجود دارد.

در انتظار زنده شدن زاینده رود

در این میان برخی مانند نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی خوشبین هستند که نبض ضعیف صنعت گردشگری اصفهان با جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود، دوباره خواهد تپید و شاخص اقتصادی آن افزایش می‌یابد.

حسن کامران دستجردی می‌گوید بسیاری از گردشگران داخلی وخارجی، برای دیدن رودخانه زایندرود به این شهر می‌آیند؛ و به خاطر خشک شدن این رودخانه، اصفهان هر روز و ساعت ضررمی کند.

وی با اشاره به جاذبه‌های بالقوه اصفهان برای جذب مسافران، معتقد است: با توسعه صنعت گردشگری و تقویت زیر ساخت‌های این صنعت می‌توانیم، بسیاری از توریست‌های دنیارا برای بازید از آثار و بناهای تاریخی نصف جهان به این شهر بکشانیم.

اقدامات زیربنایی و اساسی لازم است

اما برخی دیگر از جمله رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، بر این باورند که حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی وگردشگری این شهر به اقدامات زیربنایی و اساسی نیاز دارد به همین دلیل، شورا باید به کمک دولت برود و به سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری یاری رساند.

عباس حاج رسولی‌ها با اشاره به کمبود بودجه میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری از آثار تاریخی، تاکید کرد: در کنار شهرداری که به اندازه توان خود به این بخش کمک می‌کند، چون مکانیزم و ابزار لازم را در اختیار دارد، همه دستگاه‌ها باید در حفظ آثار تاریخی شهر اصفهان کوشش کنند.

نگاه انسان، عامل توسعه گردشگری است

این در حالی است که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، در گفتگو با ایلنا مهم‌ترین شرط توسعه صنعت گردشگری را بر خلاف دیگر صنایع، انسان و نگاه انسانی دانست و گفت: از سوی دیگر، این صنعت، نه تنها انسان‌ها را رو در روی یکدیگر قرار نمی‌دهد، بلکه آن‌ها را بر اساس اصلیترین شالوده‌اش (یعنی دیدن و کشف حقیقت)، به دیدار مخلوقات خدا و تعامل با سایر انسان‌ها تشویق می‌کند.

محسن مصلحی که سابقه طولانی معاونت گردشگری این سازمان را در کارنامه دارد، از رشد ۸ درصدی سفر گردشگران خارجی به اصفهان در شش ماهه نخست امسال خبر داد و تصریح کرد: در بهاروتابستان امسال ۲۷ هزارو ۷۰۰ گردشگر خارجی، از کشورهای فرانسه- آلمان- عربستان سعودی- بحرین – ترکیه و چین به استان سفرکرده‌اند.

وی با اشاره به بازدید۸۷ هزارو۷۶۴ گردشگر داخلی از آثار تاریخی در این مدت، افزود: این آمار نیز، در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به شرایط موجود، توجه کنیم

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، بناهای چهل ستون، باغ فین کاشان، میدان امام و منارجنبان را پر رفت و آمد‌ترین آثار تاریخی اصفهان دانست و یاد آور شد: نزدیک به ۲۰ هزارو ۲۰۰ بنا واثر تاریخی در استان شناسایی شده که هزارو ۵۸۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ومیدان امام اصفهان درفهرست جهانی به ثبت رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رشد ۸ درصدی حضور گردشگران خارجی، نشان دهنده بازگشت رونق به این بخش فراموش شده اقتصاد اصفهان است، گفت: با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و بین المللی موجود در کشور، همین رشد هم جای سئوال دارد.

مصلحی جهش چشمگیر قیمت دلار را موجب لغو بسیاری از تورهای خارجی عنوان کرد و افزود: البته کسانی که معتقدند اصفهان ظرفیت جذب گردشگران بیشتری را دارد باید به این نکته هم توجه کنند که دو سه برابر شدن قیمت دلار و مشکلات دیگر، به نوعی عامل بازدارنده در تحقق سیاست‌های جذب گردشگر به شمار می‌آید.

سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیاردی بخش خصوصی

وی درباره اقدامات انجام شده در بخش گردشگری گفت: ۸۴ موافقت اصولی برای صدور مجوز گردشگری در سال ۹۰ و شش ماهه سال ۹۱ صادر شده که از این تعداد ۲۰ مورد موفق به کسب مجوز احداث شدند و فعالیت خود را در کاشان، چرمهین (لنجان)، اصفهان، ورزنه و متین آباد نطنز آغاز کرده‌اند.

سرپرست میراث فرهنگی اصفهان میزان سرمایه گذاری در سال ۹۰ وشش ماهه ۱۳۹۱ بخش خصوصی در دوبخش ثابت را ۱۵۰میلیارد تومان و سرمایه گذاری در گردش را ۸/۱میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: پیشنهاد تسهیلات بانکی در طول برنامه پنجم توسعه از سال ۱۳۹۰تا ۱۳۹۴ برای اداره کل میراث فرهنگی نیز، 672 میلیارد تومان بوده است.

...................................

ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز