خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی در مراسم افتتاح میدان امام علی(ع) اصفهان:

اصفهان از پیش از اسلام تا امروز شهری مقتدر بوده

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۳۸

زاینده رود یکی از مظاهر زیبایی و حیات اصفهان است. این سیمایی که امروز دارد دردآور است و جدای از مشکلاتی که برای کشاورزان در اطراف اصفهان ایجاد می کند برای سرزنده بودن شهر هم مهم است.

ایلنا: علی لاریجانی در مراسم افتتاح میدان امام علی (ع) گفت: برای بنده افتخاری‌ست که در این مکان با شکوه در محضر مردم اصفهان و برای بار دوم در این پروژه حضور پیدا می‌کنم. توفیق داشتم در فاز نخست این پروژه نیز حضور داشته باشم و امروز هم می‌بینیم این می‌دان، بسیار بزرگ و زیبا تدارک دیده شده و نظاره آن بسیار شوق انگیز است.
وی ادامه داد: به همه مهندسین و کارگرانی که در خلق این اثر باشکوه مشارکت داشته‌اند باید آفرین گفت و این نشان از همت بلند مدیران شهری اصفهان دارد.
به گزارش ایلنا از اصفهان، رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصفهان از پیش از اسلام تا امروز شهری مقتدر بوده و هست و هزاران سال سابقه تاریخی دارد.‌‌ همان طور که شهردار محترم اصفهان نیز توضیح دادند در دوره آل بویه که دوره شکوفایی ایران در قرن چهارم بود، اصفهان مقری مهم برای حکومت به شمار می‌رفت و بعد از آن نیز در قرون پنجم و ششم نیز سلجوقیان خدمات مهمی را برای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بوجود آوردند.
لاریجانی بیان داشت: با احیای این میدان کهن و بازسازی تاریخ، اصفهان به عنوان نگین تمدن اسلامی و ایرانی درخشندگی که باید داشته باشد را پیدا خواهد کرد. این البته به آن معنا نیست که بخواهیم در گذشته زندگی کنیم. اما نباید این نکته را فراموش کرد که ما کشوری هستیم با گذشتگان فرهیخته و بزرگ. این گذشته پر افتخار علمی و هنری و فرهنگی، فوایدی برای امروز ایران دارد و فقط در بعد روان‌شناسی مطرح نمی‌شود.
وی افزود: این گذشته پر افتخار مجموعه‌ای از عقلانیت، علم، خردورزی و شجاعت در آن نهفته است و روحیه تفکر، عقلانیت، علم پروری و استقلال نفس و استقلال خواهی و حریت را برای امروز به‌وجود می‌آورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که یک انسان ریشه خود را بشناسد، آن فرد در زندگی خود مسیر اعتلا بخشی را دنبال می‌کند تأکید کرد: قالباً افراد بی‌ریشه مشکلاتی برای خود، اطرافیان شهر و کشور بوجود می‌آورد. امام علی (ع) می‌فرمایند به کسانی که ریشه دارند رجوع کنید، به این دلیل است که ریشه دار بودن بخشی از شخصیت یک فرد است. برای جامعه نیز همین موضوع صادق است و روح جمعی جامعه به شناخت ریشه‌های آن مربوط است.
لاریجانی ادامه داد: جدایی از تاریخی که راجع به این میدان گفته شد باید بگویم یکی از راههای تأسف آور برای شهری که باید نگین تمدن باشد همین منطقه بود. این محل، نسبتی با سایر آثار تاریخی اصفهان نداشت و از آن شرایط به این وضعیت کشاندن کار بسیار سخت، ارزشمندی و بزرگی بود.
وی تأکید کرد: این نمونه کار باید در کشور گسترش یابد چرا که هم چرخه اقتصادی شهر را به حرکت در می‌آورد و هم اثر فاخر فرهنگی برای مردم ایجاد می‌کند تا گذشته خود را درک کرده و بشناسند. بنابراین امیدوارم با همین همت بلند در شهرداری اصفهان کارهای بزرگ دیگری نیز خلق شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت زاینده رود بیان داشت: این رودخانه یکی از مظاهر زیبایی و حیات اصفهان است. این سیمایی که امروز دارد دردآور است و جدای از مشکلاتی که برای کشاورزان در اطراف اصفهان ایجاد می‌کند برای سرزنده بودن شهر هم مهم است.
وی افزود: در گذشته جلساتی برگزار شد تا مشکل آب زاینده رود حل شود، برخی از طرح‌ها نیز مطرح شد که لازم بود برای آن‌ها سرمایه گذاری‌هایی انجام شود. امروز نیز پیشنهاداتی مطرح شد اما چون به منابع مالی سنگینی نیاز دارد راجع به آن بیشتر بحث شد.
لاریجانی با بیان اینکه بابت این نگرانی به مردم اصفهان حق می‌دهیم تصریح کرد: با کمک دولت جدید که شعار آن تدبیر است در مورد زاینده رود تدبیر نیکویی می‌اندیشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام (ره) فرهنگی را در جامعه ما بوجود آورد، این فرهنگ عناصر مختلفی در درونش وجود داشت که اولین آن عنصر اعتقاد و تعهد است. بسیاری از نابسامانی‌های مدیریتی و اخلاقی به همین مساله مربوط است، بنابراین خداترس بودن صیانت کننده شخصیت فرد است و این سنت فکری بود که امام پایه گذاشت.
وی ادامه داد: قرار بود حقیقت دین در سرشت افراد بنشیند تا به راحتی تهمت نزنند و خلاف نکنند و در معاملات خود حدود شرع را رعایت کنند.
لاریجانی با بیان اینکه مولفه دیگر این است که انسان‌ها در راه آرمان خود باید اهل مجاهدت باشند گفت: فرهنگ امام (ره) همین موضوع بود که امروز در سنت نبوی و علوی ما ظهور کرده است. امام علی (ع) می‌فرمایند کسی که لباس جهاد را درآورد لباس ذلت بر تن کرده. این مجاهدت امروز باعث عزتمندی ایرانیان شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی پول، نفت و گاز بیشتری از ایران دارند اما گاهی با یک تلفن از غرب باید کاخ خود را بگذارند و بروند، اما وقتی لباس مجاهدت را ملت ایران به تن کرد این عزتمندی برای ما بوجود آمد.
وی با بیان اینکه مولفه سوم تفکر عقلانی و علم پروری است گفت: از تولد تا مرگ انسان باید به دنبال علم باشد، این سنت اسلامی است، بخشی از آثار تاریخی ریشه‌هایی از فکر در آن وجود دارد و به همین دلیل ماندگار شده‌اند.
وی تصریح کرد: دانشمندان ما در عصر صفویه و سلجوقیه به اتکای دانش خود این آثار را در اصفهان ثبت کرده‌اند و ایران امروز نیز به همین شکل. روی پای خود ایستادن و مستقل بودن بدون علم و دانش امکان پذیر نیست و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر این مساله تأکید کرده‌اند که روی مرزهای دانش حرکت کنید. انصافاً حرکت‌های پس از انقلاب در این زمینه نیز ارزشمند بوده‌اند هرچند گاهی غربی‌ها در این راه سنگ اندازی کرده‌اند اما شرف و ارزشی که ملت ایران در این راه نصیب خود کرده است ارزشمند‌تر است.
لاریجانی با اشاره به اینکه در اداره امور انسان باید عقلانیت حاکم باشد گفت: در سنت اسلامی بی‌حساب و کتاب کار کردن اشتباه است. مبدأ و مقصد حرکت انسان مهم است. عقلانیت چراغ درونی سرشت انسانی است و انسان باید در پناه این چراغ حرکت کند.
وی ادامه داد: در مسیر زندگی انسان همه این مولفه‌ها و ارزش‌ها باید با هم و هماهنگ دیده شود. مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری در آثار خود آورده‌اند که انسان مسلکی انسان تک ساحتی و تک ارزشی نیست.‌‌ همان قدر که باید تلاش کند اقتصادی شکوفا داشته باشد تکامل عقلانی نیز باید داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به دنبال تحقق اعتدال هستیم باید همه این ارزش‌ها را درابعاد مختلف درنظر بگیریم و اگر ما تعریفی روشن به همین معنایی که علمای ما از چند ارزشی بودن تعریف کرده‌اند داشته باشیم، جامعه ما بسیاری از مشکلاتش حل می‌شود.
وی اظهار داشت: ما امروز در اقتصاد خود اشکالات زیادی مشاهده می‌کنیم به خصوص در تولید. باید در این بخش شکوفایی ایجاد شود تا اشتغال ایجاد شده و مسائل اقتصادی کمرنگ شود.
لاریجانی ادامه داد: باید از ابتکارات مردم استفاده کرد و کار‌ها را به مردم سپرد چرا که اگر اقتصاد در دست مردم باشد کارآفرینی ایجاد شده و تولید رونق می‌گیرد. ما باید بپذیریم که اقتصادمان فراگیر شود، در کارهای صنعتی انحصارات شکسته شود چون این‌ها برای اقتصاد سم مهلکی هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تحقق اصل ۴۴ مورد توجه قرار نگرفت. بنابراین دولت جدید باید این مسائل را علاج کند تا فضای کسب و کار تسهیل شود، رونق ایجاد گردد و تورم کاهش پیدا کند.
وی بیان داشت: امیدواریم دولت جدید که توانمندی‌های خوبی دارد مشکلات ما را از جلوی پای اقتصاد کشور بردارد، ما نیز در مجلس حمایت می‌کنیم تا کار‌ها سروسامان پیدا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز