خبرگزاری کار ایران

مدیر کل زندان‌های استان البرز:

آینده اعتیاد به اعتقادات دینی و کارکرد نهادهای اجتماعی بستگی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۱۵

تقویت اعتقادات دینی، رشد اشتغال و حرفه آموزی و ریشه کن شدن بیکاری با تشریک مساعی تمامی نهادها در آینده مهار این معظل اجتماعی موثر است/ مجرمینی که وارد زندان می‌شوند حتی برای یک بار، مواد مخدر را تجربه کردند.

ایلنا: آینده اعتیاد به اعتقادات دینی و کارکرد نهادهای اجتماعی در کاهش اثرات مسائل اجتماعی بستگی دارد.

به گزارش ایلنا در کرج، سید ابوالقاسم علوی با اعلام این مطلب در پنل آینده اعتیاد در اولین کنگره سراسری اعتیاد و رفتارهای پر خطر که به میزبانی دانشگاه خوارزمی در کرج برگزار شد، افزود: آینده اعتیاد، در گرو پرداختن درست و منطقی و علمی به مسئله اجتماعی اعتیاد و کارکرد مناسب نهادهای فرهنگی و عقیدتی و اجتماعی در کاهش اثرات نامطلوب معضلات اجتماعی بر جامعه است.

رئیس شورای تحقیقات زندان‌های استان البرز در ادامه با طرح چند مسئله تصریح كرد: مسائل اجتماعی همچون بیکاری، سیستم توزیع نابهنجار مواد مخدر، توزیع درآمد ثروت در جامعه، تشنج درون خانوادگی، کم سوادی و بی‌سوادی، رشد جمعیت کیفری در جامعه چه تاثیری بر افزایش نرخ معتادین دارد؟ سن مصرف مواد مخدر چه تاثیری بر آینده اعتیاد خواهد داشت؟ آیا زندان محل مناسبی برای نگهداری معتادین است؟ درصد مجرمینی که از مواد مخدر استفاده كرده‌اند چه میزان است؟ سرانجام معتاد مجرم است یا بیمار؟ و راه درست در تعامل با افرادی که از اعتیاد رنج می‌کشند چه گونه است؟ چه گونه باید با توزیع مواد مخدر مبارزه كرد؟

مدیر کل زندان‌های استان البرز ادامه داد: مسائل و معضلات اجتماعی، همچون یک زنجیره به هم متصل هستند که زمانی که به یکی از این معضلات پرداخته می شود، نمی توان به دیگر مسائل اجتماعی نپرداخت. بلکه هرکدام از این معضلات، همچون یک زنجیره به هم پیوسته هستند که اختلالات فردی و جرائم فراوانی از جمله پیامدهای زیانبار آن هستند.

 

مواد مخدر و اعتیاد محصول استکبارجهانی است

وی گفت: مواد مخدر و اعتیاد، محصول استکبار جهانی و سیستم توزیع و حمل و قاچاق مواد مخدر است که گردش مالی نامشروعی به دنبال دارد و دارای ویژگی‌هایی همچون دائمی و مستمر بودن، عدم وابستگی به زمان و مکان، سودآور بودن و جهانی بودن است که در مبارزه با آن باید با شناخت این ویژگی‌ها با اختصاص بودجه و اعتبار، مبارزه فراگیر و با انجام فعالیت‌های اعتقادی و فرهنگی، موجبات کاهش تقاضا در جامعه فراهم را کنیم تا عرضه صورت نگیرد و سیستم سازمان یافته اعتیاد ناکارآمد شود.

وی عامل تقویت اعتقادات دینی، رشد اشتغال و حرفه‌آموزی و ریشه کن شدن بیکاری با تشریک مساعی تمامی نهادها در آینده، مهار این معظل اجتماعی موثر دانسته و تصریح كرد: زندان محل مناسبی برای فرد معتاد نیست. اما متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد مجرمینی که وارد زندان می‌شوند به‌خصوص در جرائمی همچون سرقت، حتی برای یک بار، مواد مخدر را تجربه کردند.

ابوالقاسم علوی خاطر نشان کرد: سازمان زندان‌ها به ناچار و به منظور کاهش اثرات نامطلوب بر اقدامات چهارگانه خود، به‌خصوص در بخش فرهنگی و تربیتی و اشتغال دائم و موثر؛ برنامه‌های خاصی از طریق بخش‌های مختلفی همچون بهداشت و درمان و کلینیک‌های مثلثی به انجام برساند.

رئیس شورای تحقیقات زندان‌های استان البرز اظهار داشت: در حال حاضر برنامه ترک اعتیاد برای 47 درصد از مجرمینی که از جامعه کل اعتیاد خود را به زندان آورده‌اند در حال انجام است که از این تعداد 27 درصد علاوه بر دیگر جرائم عمومی جرم مواد مخدر نیز دارند.

با مقوله اعتیاد باید علمی ومنطقی برخورد شود

این مقام قضایی با بیان این مطلب که پرداختن درست علمی و منطقی به مقوله اعتیاد به ما کمک می‌کند تا مبارزه فراگیر و اصولی با این معضل اجتماعی داشته باشیم؛ افزود: معتاد مجرم یا بیمار؛ موضوعی است که همواره مطرح شده است و این در حالی است که اعتیاد به عنوان یک انحراف اجتماعی جرائم متعددی را به دنبال خود به بار می آورد.

وی ادامه داد: زمانی که شخصی بر اعتیاد خود اصرار نماید به ناچار برای رسیدن به آن مرتکب جرم می شود و زمانی که فردی برای بار اول به اعتیاد سوق پیدا می کند باید با اطلاع رسانی مناسب و توجه به اختلالات فردی و شرایط اجتماعی آن در بستر جامعه درمان شود؛ در غیر این صورت وی تبدیل به مجرم شده و برای تامین مواد خود عمل برخلاف قانون انجام خواهد داد.

مدیر کل زندان‌های استان البرز با بیان این مطلب که سازمان زندان‌ها تجارب ارزشمندی در مبارزه و کنترل مواد مخدر به دست آورده است، افزود: برنامه‌های خاص اقدامات امنیتی و اقدامات فرهنگی و تربیتی با نسخ قرآن و نماز در ارتباط با مجرمین در زندان‌ها به کار گرفته شده است و در حال حاضر فعالیت‌های این سازمان به مثابه جامعه کل در تمامی ابعاد آموزشی و تحصیلی، فنی و حرفه‌ای، تبلیغات اسلامی، ارشاد و راهنمائی، دانشگاهی را به انجام می‌رساند که می‌تواند این تجارب را در اختیار جامعه قرار دهد.

 بازگشت 1/5درصدی به زندان 

گفتنی است در سایر پنل‌های چهارگانه، این کنگره علمی و تخصصی در محور رفتارهای پر خطر و سوء مصرف مواد مخدر،جمشید فاضلی، کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی و رئیس اداره فرهنگی و تربیتی اداره کل زندان‌های استان البزر در خصوص نقش دین درمانی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر؛ در محور ارزیابی تشخیص و درمان‌های نوین سوء مصرف مواد مخدر؛ قلی‌زاده،رئیس بهداشت و درمان اداره کل زندان‌های استان البرز، در خصوص اقدامات کلینیک مثلثی زندان‌های البرز، سوء مصرف مواد مخدر در جامعه و اقدامات روان درمانی سازمان زندان‌ها و همچنین در محور انگیزه عوامل موثر بر عود مصرف محسن صفیاری کارشناس ارشد بالینی یکی از مسئولین ندامتگاه کرج، مطالبی پیرامون لزوم آموزش مهارت‌های زندگی به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را ارائه کردند که مورد توجه حاضرین در کنگره قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز